De belangrijkste reden waarom klanten kiezen voor een leverancier, blijkt ‘prijs’ of ‘innovatie’ te zijn. Goed om te weten dat in Nederland slechts 17 procent een geboren prijskoper is. Dus 83 procent is op zoek naar vernieuwend of onderscheidend vermogen. Dat klinkt als muziek in de oren. Voordat je verder leest, stel jezelf de vraag: ‘wat is ons onderscheidend vermogen?’ Als kwaliteit het eerste is wat in je opkomt… bestaat er een klant met de verwachting: ‘Kwaliteit zal er niet zijn, maar toch?’
Kortom, durf te kiezen. Klantgericht zijn is goed, maar iedere klant willen bedienen leidt tot klantgezwichtheid. Wat onderscheidt je? Ga er voor en stel vast welk type klanten nu net de behoefte heeft aan dat onderscheidend vermogen. Conclusie kan zijn dat jouw grootste klant daarmee niet meer tot de doelgroep behoort. Grote kans dat het nu dan ook al geen win-winrelatie is. Dus durf te kiezen, want zonder kiezen is het lang kauwen.