Boekestijn Transport breidt het wagenpark tot en met de zomer van 2023 uit met 500 nieuwe vrachtauto’s. Daarmee zal de vloot uit meer dan duizend trekkers gaan bestaan. Het internationale transportbedrijf is daarmee één van de grootste logistieke spelers van ons land en zeker van het Land van Cuijk. “Wij zijn een internationaal opererend bedrijf, met onze grootste vestiging in Polen, een vestiging in Mill en nog zeven andere landen. Wij zijn trots op onze roots. De high value & fashion business line bedienen we ook nog altijd vanuit ons kantoor in Mill”, vertelt COO Sjef Boekestijn, die het familiebedrijf samen met Peter Boekestijn (CEO) runt.
Wie vaak op de weg zit, zal de trucks regelmatig voorbij zien komen. De kenmerkende witte wagens met de groene blokletters ‘Boekestijn’ zijn nu al alom aanwezig op de Europese wegen. De kans dat je als weggebruiker één van deze vrachtwagens tegenkomt, zal na de zomer van 2023 twee keer zo groot zijn. De vloot van Boekestijn Transport bestaat dan immers uit duizend trekkers. Met die uitbreiding is het Land van Cuijkse transportbedrijf klaar voor de toekomst. “De uitbreiding loopt van zomer tot zomer en is dus nog in volle gang. Een deel is aangekocht om de huidige trucks te vervangen, de rest geldt als uitbreiding”, verduidelijkt Boekestijn. “Wij zijn een internationaal bedrijf, maar we bedienen ook onze thuismarkt, specifiek op de high value & fashion markt. Dat doen we vanaf ons kantoor in Mill.”
Hoogwaardige goederen
Boekestijn Transport kent business units. De Poolse tak, opererend vanuit Poznan, is vooral gericht op ‘derde klanten’. “Dat wil zeggen dat we onze trekkers voor een trailer van de klant zetten die we dan van A naar B vervoeren. Dat kan elke keer wat anders zijn, naargelang de transportbehoefte van de klant. Deze tak van sport sturen we aan vanuit Polen, maar we rijden in heel Europa”, vertelt Boekestijn. “In Nederland richten we ons vooral op transport van hoogwaardige goederen, zoals elektronica, cosmetica en merkkleding. Daar is ook de veiligheid van de vrachtwagens op aangepast. We kunnen elke wagen precies monitoren, er zitten bewegingssensoren op de trucks die oplichten als er verdachte bewegingen zijn, er bevindt zich een paniekknop in de cabine en er zitten speciale sloten op de aanhangers, waardoor de deuren niet door de chauffeur zelf open te maken zijn. Veiligheid is een onderscheidend aspect van ons. Het is helaas noodzaak geworden, maar tegelijkertijd ook een reden voor klanten om voor Boekestijn te kiezen”, weet Boekestijn, die zelf afkomstig is uit Haps. “Wij zijn een Europees opererend bedrijf, maar we voorzien zeker ook in transportwensen van ondernemers uit het Land van Cuijk.”
Komen en gaan
Het is bij Boekestijn Transport al weken een komen en gaan. Dealer Wensink uit Zwolle levert elke week vijftien Actros 1842-trucks van Mercedes-Benz af. Niet bij het kantoor aan de Eerste Industrieweg in Mill overigens, want de trucks gaan direct de weg op vanuit Zwolle om de eerste inefficiëntie te voorkomen. “De uitbreiding is noodzakelijk om te kunnen blijven voldoen aan de groeiende vraag vanuit onze opdrachtgevers. Elke nieuwe truck die wordt afgeleverd, gaat meteen de weg op. In die zin bereiden we ons met de uitbreiding van de vloot ook voor op een duurzame toekomst van Boekestijn Transport”, benadrukt hij.
De keuze voor Mercedes-Benz is niet toevallig. “De prijs-/kwaliteitverhouding was goed, maar doorslaggevend was de mogelijkheid om harde afspraken te maken over de leveringstermijnen. We gaan in twee zomers naar duizend vrachtwagens en we vervangen een flink deel van ons wagenpark. Zodra we de sleutel krijgen van een nieuwe truck willen we die nog dezelfde dag in gebruik nemen”, legt Boekestijn uit. Het Millse transportbedrijf neemt de ontwikkeling van de bijbehorende IT-systemen voor eigen rekening. “Onze eigen ontwikkelde API werkt uitstekend met de software van Mercedes-Benz. Daardoor hebben wij real-time inzicht in data als de snelheid, gps-coördinaten, verbruik, tankinhoud enzovoort, zonder dat er extra devices nodig zijn in de trucks.”
Goed werkgeverschap
Een uitgebreide vloot is één, maar goed werkgeverschap is minstens zo belangrijk. “Een van de kernwaarden van ons bedrijf is People First. Er is een groot tekort aan beroepschauffeurs in heel Europa. Dus moet je laten zien dat je alles uit de kast haalt voor een prettige werkervaring.” Dat heeft zich bij Boekestijn Transport vertaald in een zogeheten Gigaspace in de nieuwe trucks, inclusief een volledig digitaal dashboard, mirrorcams en twee bedden. Verder beschikken de Actros 1842-trucks over alle veiligheidssystemen die beschikbaar zijn op de markt, zoals Predictive Powertrain Control en Active Brake Assist 5. De nieuwe trucks beschikken eveneens over de nieuwste OM471-motor en zijn zodoende vier procent zuiniger in brandstofgebruik dan hun voorgangers. Peter Boekestijn vertelt tot slot: “Innovatie was een belangrijke reden voor ons om te kiezen voor de nieuwe modellen van Mercedes-Benz. Voor ons bedrijf is dat belangrijk, zodat we vooruit kunnen kijken en zicht hebben op de toekomstige transformatie naar zero-emissie trucks.”