Wat als je eerste in Google staat? Wux, het ontwikkelbureau voor online software, is ervan overtuigd dat sterke websites en een goede positie in Google veel kunnen betekenen voor de bedrijven en instellingen die de hulp van Wux inroepen. “Voor ons is het belangrijkste doel dat het resultaat van onze partners verbeterd wordt”, zegt de Langenboomse ondernemer Bo Pennings, die Wux oprichtte. Het bedrijf was lang in Mill actief en is inmiddels gevestigd in Cuijk. Het bedrijf bestond deze zomer twaalfenhalf jaar.
Bo Pennings en zijn mensen weten het: gemiddeld klikt de helft van de zoekers in Google op het eerste resultaat en de meeste zoekers kijken niet verder dan plek 5. Hoe word je beter gevonden? Twee dingen zijn het meest belangrijk.
Content en linkbuilding
De eerste is content: simpel gezegd, als je een bepaalde zoekterm niet beschrijft, dan kun je er ook niet op gevonden worden. En hoe beter iedere pagina geoptimaliseerd is voor één zoekwoord, hoe beter je gevonden wordt. Bo Pennings: “Vaak maken we er dus ook pagina’s bij om goed vindbaar te worden voor specifieke zoekwoorden. Dit heb je nodig om überhaupt in Google te komen en hoe beter de content, hoe hoger je komt.”
Het tweede belangrijke criterium om beter gevonden te worden is linkbuilding. “Google vindt websites belangrijker als veel andere kwalitatieve en relevante websites naar jouw website linken. Hoe meer van deze links je hebt, en hoe beter de kwaliteit van de links is, hoe hoger je pagina’s in Google komen te staan.”
Onze aanpak
“Voor de vindbaarheid op Google is het het beste om de optimalisatiewerkzaamheden aan je website uit te spreiden over een lange periode. Zo merkt Google dat je bezig blijft met verbeteren. Onze ervaring leert dat je het beste maandelijks een budget kunt investeren in betere vindbaarheid.”
“In de eerste maand gaan we een strategisch plan maken hoe de zoekmachineoptimalisatie (of SEO, zoals de ingeburgerde term luidt) voor jouw website het meeste resultaat kan opleveren tegen de minste kosten. In de maanden daarna voeren we dit plan uit en blijven we steeds meten en bijstellen.”
Resultaten
Mike Cornelisse maakt sinds een aantal maanden als SEO-specialist deel uit van het Wux-team: “Onze zoekmachineoptimalisatie is uitermate geschikt voor een dienst om lokaal gevonden te worden, maar ook om in héél Nederland bovenaan te staan. Zo hebben we met specifieke landingspagina’s bijvoorbeeld voor Rinico Tentenverhuur gezorgd dat ze lokaal vindbaar zijn geworden in hun volledige werkgebied. Dit levert bezoekers op die Rinico anders niet gevonden zouden hebben.”
“Voor de webshop van Juwelier Verlinden hebben we de optimalisatie gedaan voor ‘Certina horloges’. Ze zijn van plek 10 in Google naar plek 3 gestegen. Dit leverde een verdriedubbeling van de bezoekers op”, stelt hij vast.
Websites en maatwerk applicaties
Als full-service internetbureau wil Wux klanten, die men partners noemt, graag helpen in het volledige traject. De twee belangrijkste diensten zijn het ontwerpen en opbouwen van nieuwe websites en het maken van maatwerk applicaties. Bij het bouwen van websites speelt de hiervoor genoemde zoekmachineoptimalisatie een belangrijke rol. Bo Pennings: “Onze websites zijn geoptimaliseerd om het juiste doel te bereiken, meestal het werven van meer leads: bezoekers die interesse hebben getoond in jouw product of dienst.”
“Onze maatwerk applicaties richten zich vooral op het automatiseren van bedrijfsprocessen. We zien dat het werk hierdoor makkelijker en meer gestructureerd wordt en dat je vaak kunt besparen op personeelskosten. Werk je met Excel-sheets? Dan is dat meestal een teken dat er iets verbeterd kan worden.”
Bo Pennings vervolgt: “Full-service betekent voor ons dat we niet zomaar beginnen aan een opdracht. We denken eerst na over het nut en doen onderzoek naar wat de doelgroep echt wil. Op basis daarvan maken we een ontwerp dat past bij de doelgroep om zo het beste resultaat uit de website of applicatie te halen. Een website of applicatie is meestal niet klaar als deze af is. Wij kijken en luisteren naar de gebruikers en op basis daarvan blijven we optimaliseren.”
Vraagstukken willen begrijpen
Het verhaal van Wux is een verhaal van ’13 years in the making’. Het avontuur begon bij Bo Pennings, tegenwoordig een van de drie partners. Hij startte op 1 januari 2009 vanuit Langenboom met Wux. Na de bouw van nieuwe websites focuste hij zich op zoekmachine-optimalisatie. Daarmee behaalden zijn klanten snel positief resultaat uit hun websites. Daardoor groeide Wux snel en verhuisde de onderneming naar Mill. Sinds 1 januari 2020 is Wux in Cuijk te vinden. De partners Yannick Vendelmans en Thijn de Haas hebben het team versterkt.
Wux leert graag de vraagstukken van een opdrachtgever begrijpen. Én die van diens klanten. “Zo vinden we de perfecte combinatie tussen vooruitstrevende techniek en de hoogste gebruiksvriendelijkheid. Want dat is het ultieme doel: wij versterken online business.”
Een team van specialisten, 13 years in the making
Wat als je eerste in Google staat?
Wux en de zoekmachineoptimalisatie
Afbeelding: Mike Cornelisse (l.) en Bo Pennings