Wux, het Cuijkse full service-internetbureau, verzorgt projecten van a tot z: van advies tot zoekmachine-optimalisatie. Wux maakt avonturen in het digitale landschap beter en mooier, maar vooral: rendabeler en economischer. Een door Wux gemaakte website is nooit ‘zomaar’ een site. Er zit een doordacht traject achter. Een volgend voorbeeld uit Wux’ rugzak is de volledig nieuwe website en webwinkel met configurator van het Wanroijse Cakeprint. De site is operationeel sinds een paar maanden.
Peter Jozephs uit Wanroij is de drijvende kracht achter Cakeprint. Hij studeerde Levensmiddelentechnologie aan de mbo en volgde later hbo Food & Business. Uiteindelijk begon Peter zijn loopbaan als online marketeer bij een internetbureau. Cakeprint bestond toen al, en de Wanroijse ondernemer runde zijn bedrijf ernaast, nadat hij het eerder van zijn broer, die het in 2005 in Nijmegen oprichtte, had overgenomen. Inmiddels is Peter Jozephs, in een team van drie medewerkers, fulltime met Cakeprint aan de slag.
”We maken eetbare prints voor bijvoorbeeld op gebak of cupcakes”, vertelt hij. Of, zoals de site vermeldt: “Of je nu een verjaardag of een gender reveal organiseert, met de producten van Cakeprint tover je in een handomdraai de coolste traktaties op tafel.” Peter verplaatste de onderneming eerder al naar het hart van zijn geboortedorp. Van daaruit bedient Cakeprint in principe de hele wereld, al ligt het zwaartepunt op ons eigen land, Duitsland en België. Afnemers zijn naast particulieren, thuisbakkers, bakkerijen, marketingbureaus, cateraars, horeca.
Via de website kan de klant een afbeelding (zoals een logo) aanleveren, die via een configurator tot een print wordt gemaakt, eventueel aangevuld met tekst. Min of meer zoals je ook online wenskaarten opstelt. Je kunt ook afbeeldingen bestellen die Cakeprint zelf al heeft ontworpen. Peter Jozephs: “Prints kunnen in allerlei formaten of hoeveelheden worden gemaakt. Het materiaal, eetbaar papier, kan in passende formaten worden gesneden. En in oplagen van één tot vele duizenden stuks. De eetbare prints worden verstuurd over de post, maar je kunt bestellingen ook aan ons bedrijf afhalen, met een code die je van ons krijgt voor het 24-uurs Pick Up Point.”
Yannick Vendelmans, mede-eigenaar bij Wux, begeleidt Cakeprint in de online strategie en ook met alle techniek achter het operationeel houden van de site. “Cakeprint doet het gewoon beter en mooier dan de concurrentie. Innovatiever ook.” Die concurrentie is overigens niet erg groot: slechts een handvol bedrijven doet in Nederland op dit hoogste niveau mee, en dat maakt Cakeprint meteen een soort marktleider. En trendsetter: is er een nieuw soort eetbaar papier? Dan is Cakeprint de eerste die er mee werkt. Ook hebben ze als enige een eigen productlijn opgezet met handige bijproducten, die te bestellen zijn via de webshop.
Hoe kwamen beide partijen bij elkaar uit. “Wij wilden de website en –shop opnieuw laten inrichten, maar vooral ook de werking van de configurator optimaliseren”, vertelt Peter Jozephs. Deze is voor Cakeprint van wezenlijk belang, als schakel tussen (klant)wens en bedrijf. “We spraken verschillende partijen, maar Yannick was de enige die ons meteen al bij het eerste gesprek ervan wist te overtuigen dat Wux voor elk van onze vragen een oplossing heeft. Hij nam alle onzekerheden weg. Ik heb zelf bij een internetbureau gewerkt, dus ik weet goed wat we willen en wat we nodig hebben.”
Yannick Vendelmans vervolgt: “De bouw van de configurator was een wisselwerking tussen ons. Peter heeft veel marktdata, die wij normaal gesproken verzamelen, en hij kent dus de klantvraag. Op die basis zijn wij gaan ontwerpen. De site rendeerde al heel goed, dus het was nog even spannend wat de conversie zou doen, maar het pakte goed uit. Daarnaast heeft de site een nieuwe jas gekregen en is deze ook ‘aan de achterkant’ stabieler geworden.”
Cakeprint verstuurt ongeveer 20.000 bestellingen per jaar. Doordat de meeste producten op maat worden geproduceerd, is het belangrijk is dat de webshop stabiel is, aan de bezoekerszijde en de beheerzijde, zodat er door de klant besteld kan worden en Cakeprint op hetzelfde moment kan produceren. Yannick Vendelmans: “Naast het redesign van de hele website, is deze opgeleverd in een heel nieuwe omgeving. Wij houden nu alles bij: hosting, back-ups, erop toezien dat de updates goed uitgerold worden. Automatisch worden productvoorraden in de webshop zichtbaar bijgewerkt, en ook bestelherinneringen voor Cakeprint zijn daaraan gekoppeld. De techniek zélf is in wezen niet zo moeilijk, maar wij moeten als Wux wel weten wát er allemaal kan. De klant heeft daar uiteindelijk profijt van, met een perfect functionerende webshop en configurator als resultaat.”
“Cakeprint is een marktleider. En trendsetter”
Yannick Vendelmans (l.) en Peter Jozephs met een print die het goed zou doen op een taart…