In het Land van Cuijk zorgen zeven assurantiekantoren als zelfstandig adviseur voor een gezamenlijke en krachtige uitstraling van de RegioBank. Daarnaast adviseren deze kantoren in hypotheken en verzekeringen. In een tijd dat de bankwereld zich verder en verder terugtrekt in grote bankkantoren, blijft zakelijk betalen en sparen dichtbij. Dankzij de RegioBank, die daarmee een daadwerkelijke invulling geeft aan het behoud van leefbaarheid, ook in kleinere kernen. Bij elk van de afzonderlijke kantoren kan een ondernemer terecht voor een compleet financieel advies.
Deze keer hebben we het over ‘toegevoegde waarde’. Daarvoor schuiven aan: Carin Coppis, mede-eigenaar bij Coppis & Cruijsen Assurantie Adviseurs in Overloon, en Gert-Jan Weijers van Van Lunen Adviesgroep Boxmeer en van Klomp Assurantiën in Mill. Eerstgenoemde is stellig: “Het is eigenlijk heel simpel: als je als kantoor relaties hebt die al 55 jaar klant bij jou zijn, dan is dát toch het beste bewijs dat je als RegioBank en assurantiekantoor toegevoegde waarde hebt?”
“Het gaat niet alleen over de RegioBank, maar ook over onze assurantiekantoren, en hoe wij daarin als persoon een aanspreekpunt zijn. Elk van onze kantoren herkent het: hoe vaak dat wij niet gebeld worden door een klant over iets dat feitelijk niets met ons werk te maken heeft, maar dat klanten wél met ons associëren. Of zelfs aan ons toevertrouwen.”
Gert-Jan Weijers herkent het: “Dat staat niet beschreven, want de toegevoegde waarde ís juist iets wat niet op papier staat, noch op onze websites is terug te vinden, maar wat we wél doen. Onlangs bijvoorbeeld, belt een klant over pensioen. Hij had ingelogd bij zijn pensioenfonds, maar niet alles was duidelijk voor hem. Nu is pensioen geen product van ons, maar ik zeg: we bellen samen wel even. Vervolgens werd alles duidelijk, en was iedereen tevreden.” Hij wijst ook op mvo-projecten die de kantoren op zich nemen. “In Park Aldendriel in Mill is al een beweegtuin, nu komt er ook een speeltoestel. In Boxmeer hebben we een vlindertuin gefinancierd. Dat alles gebeurde via crowdfunding en een loterij.”
Ook Carin Coppis is vertrouwd met initiatieven van de ‘buurtzame’ bank: “In Overloon ondersteunen we iedere vereniging die een beroep op ons doet. Daarmee dragen we bij aan leefbaarheid in de kernen.” Gert-Jan Weijers: “En in de alsmaar verder gaande digitalisering organiseren we bijvoorbeeld een cursus online veilig bankieren voor ouderen. Of we maken schooljeugd wijs met geld via ‘Bank voor de Klas’.”
Toegevoegde waarde zit óók in het vertrouwen dat de kantoren uitstralen. Carin Coppis: “We zijn (telefonisch) snel bereikbaar en maken ons vertrouwen waar op momenten dat het er toe doet. Zoals op momenten dat je een beroep moet doen op je verzekering. Dan zijn we er voor de klant. Samengevat: we doen óók wat we niet hoeven te doen. En wát we doen, doen we grondiger dan bijvoorbeeld de direct writers. Dat geldt ook richting onze zakelijke klanten. Onze toegevoegde waarde zit in de juiste inventarisatie van de risico’s. Zodat jij als ondernemer kan bepalen wat je er vervolgens mee doet. We doen het samen.”