In 2017 en 2018 werd de app music.ly redelijk populair onder kinderen. Met je Smartphone kon je heel eenvoudig je eigen korte muziekvideo maken.
Music.ly werd in 2018 gekocht door het Chinese bedrijf ByteDance. Ze voegden het samen met hun eigen product en doopten het om in TikTok. Naast aanpassingen om nog makkelijker te ‘liken’, te volgen en afbeeldingen aan je clips toe te voegen was de belangrijkste toevoeging de kunstmatige intelligentie. Van elke individuele gebruiker wordt continue geanalyseerd hoelang deze kijkt naar een clip, wat er wordt ge-‘liked’ of gevolgd en wat kennelijk voor deze gebruiker interessant is. Zodat de volgende clip die wordt getoond nog beter past bij de interesses.
Inmiddels is TikTok het snelstgroeiende social media platform wereldwijd en heeft het meer dan een miljard gebruikers. Waarvan een miljoen in Nederland. De grootste groep gebruikers zijn kinderen en onder 13- tot 16-jarigen is het populairder dan Facebook. Marketeers zijn inmiddels wakker geworden want Gen-Z, waarmee deze demografie ook wel wordt aangeduid, zijn de kopers en beïnvloeders van morgen.
Bedrijven benaderen jongeren met meer dan een miljoen volgers om hun producten te promoten op TikTok. Guess Jeans had een succesvolle campagne met waarbij #InMyDenim videos meer dan dertig miljoen keer werden bekeken.
Amerikaanse politici beginnen zich te roeren omdat al die persoonlijke informatie over kinderen in China terecht komt. Bedrijven in Silicon Valley balen dat een Chinees bedrijf een marktkans aanboort wat hen nog niet is gelukt. De meeste ouders maken zich nog geen zorgen, want het lijkt zo’n onschuldig tijdverdrijf.
Meer weten over Office365 of de Smarter Workplace?
Eshgro
Anton Loeffen
Automatiseringsadviseur
T 0485-47 61 93|
a.loeffen@eshgro.nl|
www.eshgro.nl