HAHEBO
In het afgelopen jaar gooide corona onze wereld op z’n kop. Bedrijven verloren terrein op bepaalde afzetmarkten of erger: bepaalde activiteiten vielen helemáál stil. Niet zelden bood de situatie op andere vlakken juist weer nieuwe perspectieven. Projectinrichter HAHEBO wist daar doorheen te laveren. Thuiswerkplekken moesten immers óók ingericht worden, en nogal eens hielp de werkgever daar financieel bij. Wat later kwamen we weer wat uit onze schulp en trok een aantal van ons voorzichtig weer naar kantoor. En ook bij die terugkeer naar kantoor kan HAHEBO een rol van betekenis spelen en de werkomgeving ‘coronaproof’ maken en herinrichten.
In onze regio is HAHEBO bekend als projectinrichter bij diverse logistieke dienstverleners, bij productie- en handelsbedrijven, in de weg- en waterbouw en bij zakelijke dienstverleners. Ook in de budgetsectoren overheid, zorg en onderwijs weet men HAHEBO goed te vinden. In de loop van de jaren groeiden de kernactiviteiten uit van de handel in jonggebruikt meubilair naar projectinrichting met voornamelijk nieuwe producten. Eind vorig jaar werd HAHEBO overgenomen door Pierre Hermans en Philip van Haeren, die daarmee terugkeerden naar hun oude stiel. Ook Hermans’ zoon Nino is nu eigenaar en tevens directeur van het bedrijf waar zestien mensen werken. Naast de vertrouwde locatie in Beugen is er inmiddels een nieuw verkooppunt annex showroom geopend in Dieren.
Blijvertje
”Toen zag nog niemand corona aankomen”, vertelt Nino Hermans. “Inmiddels weten we beter. De markt voor kantoorinrichting is in het afgelopen half jaar helaas flink gekrompen. Veel mensen zijn min of meer verplicht gaan thuiswerken. Een deel van de werkgevers faciliteert hun medewerkers met mogelijkheden voor de inrichting van het kantoor-aan-huis, denk aan (elektrisch verstelbare) bureaus en bureaustoelen. Thuiswerken is een blijvertje, dit wordt wederom bevestigd in de laatste persconferentie En juist dat biedt ons weer nieuwe mogelijkheden.”
Ook verkoopadviseur Sharon Bulder onderkent de impact van corona. “Het advies van het kabinet om in 2020 prioriteit te geven aan thuiswerken boven het werken op kantoor heeft uiteraard zijn weerslag op onze bedrijfsactiviteiten. De vervangingsprojecten van meubilair zijn bij veel bedrijven on-hold gezet. Maar van nature denken wij hier in kansen en mogelijkheden.” En die zijn te vinden in datzelfde thuiswerken. Het blijkt dat medewerkers minder productief worden na enkele weken thuis aan de eetkamertafel gewerkt te hebben. “Dat onderkennen ondernemers inmiddels ook”, stelt Sharon Bulder, “en ze willen daardoor voor hun medewerkers graag een passende en ergonomisch verantwoorde voorziening treffen. Daarin kunnen wij adviseren.”
We hebben gereageerd met een aantrekkelijke huur- en verkoopactie voor een complete thuiswerkplek. Indien gewenst bieden we ook een gegarandeerde terugkoopregeling aan. Onlangs hebben we ongeveer 200 ergonomische thuiswerkplekken mogen leveren, onder andere bij medewerkers van online veilingplatform Catawiki. We zijn dit nu verder aan het uitrollen voor bedrijven in verschillende sectoren. De werkplekken worden bij de werknemers thuis geleverd en geïnstalleerd. Veel bestellingen voor thuiswerkplekken bereiken ons ook via onze webshop.”
Coro-Na: terug naar kantoor
Ondanks dat thuiswerken prioriteit heeft, zien we medewerkers toch voorzichtig terugkeren naar kantoor. In de geheel nieuwe showroom van HAHEBO in Beugen is daarom een speciale hoek ingericht met voorzieningen om die terugkeer mogelijk en coronaproof te maken. Bij HAHEBO noemen ze het Coro-Na voorzieningen. Verkoopadviseur Haico van Tienen: “Onze klanten vragen echter niet alleen om producten. Er is ook behoefte aan goed advies.”
”Er is nog altijd onduidelijkheid over wat het effect is van corona voor de inrichting van de werkplek en de vergaderkamer. De richtlijn van het Nederlandse Normalisatie Instituut maakt het er ook niet gemakkelijker op. We hebben daarom een handzame en praktische leidraad als EHBO-kit voor alle Coro-Na vragen geschreven. Een checklist voor het goed instellen van je bureaustoel maakt daar ook deel van uit.” Deze leidraad is te downloaden via de website van HAHEBO.
Design & build
Ten opzichte van veel andere projectinrichters onderscheidt HAHEBO zich met betrekking tot duurzaamheid. Sharon Bulder licht toe. “We zijn in de jaren tachtig begonnen met de opkoop en verkoop van jonggebruikt kantoormeubilair. Dat doen veel projectinrichters niet. In die zin zijn we al erg lang op een duurzame manier actief en we ontzorgen de klant op alle mogelijke manieren.”
Haico van Tienen licht toe hoe zo’n inrichtingsproces in de praktijk verloopt. “Wat wij doen is vergelijkbaar met wat in de bouwsector bekend staat als Design & Build. Vanaf de initiatieffase gaan we uitvoerig in gesprek over het wensenpakket en het beschikbare budget. Dat vertalen we vervolgens in de ontwerpfase samen met partners naar een digitaal inrichtingsplan: twee- en driedimensionale indelingstekeningen, sfeerbeelden, productoverzichten en een bijbehorende investeringsraming. Daarmee ontstaat een realistisch gevoel bij het nieuwe kantoor en is bekend wat de inrichting gaat kosten.”
”Daarin gaan we ver. Soft seating, kunst, beplanting, interieurbouw, vloer- en raambekleding, akoestische voorzieningen, visuals en signing. De mogelijkheden zijn enorm. Klanten ervaren deze one-stop shopping als bijzonder prettig. Na de gunningsfase neemt de backoffice de orderverwerking over. In de voorbereidingsfase worden bestellingen geplaatst en plannen gemaakt voor de laatste fase, het monteren en inhuizen. De logistiek en het projectmanagement doen we zelf, zodat we zeker weten dat we kwaliteit leveren.”
Digitale presentaties geven klanten een realistisch gevoel bij hun nieuwe kantoor