Met twintig jaar ervaring in de uitzendbranche en de inzet van internationale vakkrachten, beschikt het twaalfjarige N2 People over een groot Europees netwerk met eigen kantoren in meerdere EU-landen. Diversiteit zit het kantoor in het DNA. Niet alleen op de werkvloer, maar ook op het hoofdkantoor werkt men samen met meerdere nationaliteiten. In de recruitering, ‘aan de voorkant’, steekt N2 People traditiegetrouw bovengemiddeld veel tijd. Dat komt momenteel sterk tot uiting op het vlak van technici: de speciaal opgezette unit Techniek (‘Technics’) is een groeimarkt voor het bureau.
Het aanbod aan vakkrachten heeft N2 People ondergebracht in drie disciplines, units genaamd: Automotive, Logistiek en Techniek. Dennis Martens is business manager van laatstgenoemde unit. Deze plaatst in feite alle profielen voor in de techniek. Daarover verder meer. “Daarbij gaan we niet voor de korte termijn, maar willen we graag aan tafel gaan met bedrijven die een structurele oplossing zoeken voor het tekort aan technisch personeel. N2 People is al jaren succesvol met dit concept in de automotivesector en timmert nu flink aan de weg in de techniek.”
N2 People heeft de afgelopen jaren een jaarlijkse groei gerealiseerd van 35 procent. Dennis Martens: “Nog altijd is Logistiek veruit de grootste unit, met zo’n 75 procent van het aantal gedetacheerden, maar naast het opkomende Automotive is nu ook Techniek aan groei onderhevig. Doel is om dit jaar te verdubbelen. Techniek en Logistiek willen elkaar nog wel eens overlappen, maar sinds begin dit jaar plaatsten we in die eerste unit nadrukkelijk de krachten met echte vakspecialismen. Denk aan CNC-operators, lassers, assembleurs, programmeurs, kanters of goed onderlegde timmerlui. Het gaat zonder uitzondering om mensen die moeilijk vindbaar zijn.”
“Onze recruiters zijn dan ook van absolute meerwaarde. Kandidaten ‘schroeven’ hun vaardigheden nog wel eens op. Wij willen daarom precies weten: wat voor machines heb je bediend? Welke producten gemaakt? Wat heb je geconstrueerd en hoe? Hoe verhoudt zich dat tot de Nederlandse maatstaven? Dat helder krijgen, vraagt veel voorbereiding. Onze recruiters dienen de juiste vragen te stellen. Daarop kan ikzelf vervolgens gericht met opdrachtgevers aan de slag voor plaatsing. Wat wij dus doen is ‘de bluf’ eruit halen. Onder meer met dit doel is de unit Techniek opgezet.”
“Zoals altijd vliegen wij het iets anders aan dan onze collega’s. Zo hebben we een samenwerking met diverse bedrijven en testen we lassers in de diverse landen. Bij voldoende kwaliteit mogen deze naar Nederland komen, we trainen hen nog verder en daarna plaatsen we ze bij onze klanten. Onze recruiters hebben dus al vooraf hun kwaliteiten en vaardigheden kunnen vaststellen. We willen ons recruitmentnetwerk zover ontwikkelen dat we mensen ‘blind’ kunnen aannemen. Die kennis vooraf is essentieel, want heeft de werknemer niet de vaardigheden die hij of zij zelf beweert te hebben, dan is dat uiteindelijk een teleurstelling voor hem of haar, voor onze opdrachtgever én voor ons als bureau. Dat voorkomen we op deze manier. We halen de verloren energie eruit voor de beste match.”
N2 People heeft zowel eigen recruiters in het al genoemde Roemenië, in Spanje, Portugal, Polen en Bulgarije, als externe recruiters waar inmiddels een langdurige samenwerking mee is opgebouwd. “Deze kennen ons in detail. Voor de rest van Europa werken we aan uitbreiding van dat netwerk. Een belangrijk voordeel van onze benadering is dat je daardoor cultuurverschillen – die er nu eenmaal zijn – veel beter gaat begrijpen. Wij weten steeds beter hoe we daar mee om kunnen gaan. Dankzij het opstellen van een planningsafdeling zijn onze jobcoaches nog nauwelijks tijd kwijt aan bijvoorbeeld planning en zaken als huisvesting. Door deze aangepaste werkwijze kunnen onze jobcoaches zich op onze vakkrachten zélf richten.”
“Dat vergroot de betrokkenheid. Onze vakkrachten worden allemaal op het vliegveld of station afgehaald en komen voor een eerste kennismaking naar onze ‘blokhut’ in ons centrale pand in Uden, voor een warm welkom. Pas als alles geregeld is, denk aan documentatie, veiligheidsinstructies, beddengoed en schoeisel, gaan ze naar hun woning.”
In het algemeen ziet Dennis Martens momenteel meerdere uitdagingen. “De stijgende energie- en brandstofkosten zullen organisaties uiteindelijk in hun tarieven door moeten berekenen, zo ook N2 People. Een andere uitdaging is het vinden van geschikte huisvesting voor onze vakkrachten. Wij slagen daar nog steeds in: wil een klant met enkele tientallen vakkrachten opschalen, dan kunnen wij daar aan voldoen.”
N2 People beschikt over het ABU-certificaat (grootste branchevereniging voor uitzendbureaus in Nederland) en over het NEN-certificaat. De NEN 4400-1-norm stelt eisen aan in Nederland gevestigde uitleners en onderaannemers van werk en het gerechtigd zijn tot het verrichten van arbeid in Nederland. Verder is er het SNF-certificaat (Stichting Normering Flexwonen). Partijen die te maken hebben met de huisvesting van arbeidsmigranten (gemeenten, werkgevers, werknemers, buurtbewoners) zijn er op deze manier zeker van dat de huisvesting van arbeidsmigranten in orde is. Tot slot beschikt N2 People over de WKA-verklaring, waarmee de onderneming alle verplichtingen aan de Belastingdienst heeft voldaan. “Hierdoor weet onze opdrachtgever dat deze samenwerkt met een betrouwbare partner die streeft naar langdurige samenwerkingsverbanden.”
Dennis Martens, business manager: “Voor iedereen een warm welkom!”