Corona. Het woord dat 2020 heeft gedomineerd. En misschien ook nog deels 2021? Wie zal het zeggen? Veel bedrijven zullen met minder plezier terugkijken op het bijna voorbije jaar, kunnen het C-woord niet meer horen, maar er zijn ook genoeg verhalen die optimistisch stemmen. Nu is InZaken altijd op zoek naar positieve verhalen, maar op de drempel naar 2021 willen we ons licht in het bijzonder laten schijnen op succesvol ondernemerschap in coronatijd. Twaalf zelfstandigen vertellen ons over hoe zij anders zijn gaan ondernemen. En misschien wel anders blíjven ondernemen. Er zijn nieuwe doelen gesteld, er werd gefocust, ingespeeld op een veranderende vraag, bedreigingen werden kansen. Twaalf ervaringen in creativiteit en succes. Twaalf visies, een inspiratie voor anderen.
Wie ben je, van welk bedrijf en wat doet deze onderneming?
“Elonique Dalhuisen, ABCS. Wij bieden een uitgebreid totaalconcept voor secretariële ondersteuning aan verenigingen, stichtingen, brancheorganisaties en bedrijven.”
Welke succesvolle verandering(en) heb je vanwege corona doorgevoerd in je ondernemerschap?
“Nadat half maart een groot deel van onze opdrachten (en omzet) door gecancelde bijeenkomsten en events wegviel, hebben we op een aantal vlakken ingezet op training en digitalisering. • We hebben veel tijd besteed aan online trainingen voor Office365 apps om nog efficiënter te kunnen werken. •Een drietal teamleden is opgeleid tot Ambtelijk Secretaris, waardoor we onze ondersteunende taken ook inhoudelijk goed kunnen aanbieden aan ondernemings- en cliëntenraden. Daarvoor zijn de eerste opdrachten een feit.”
“•Nu het bedrijfsleven ervaart dat er online veel kan, wordt de stap naar een remote secretariaat en/of projectondersteuning steeds kleiner. Dat heeft ons een aantal mooie opdracht opgeleverd. •Direct na de eerste ‘lockdown’ hebben we binnen enkele dagen alle besturen, ondernemers en projectgroepen waar we voor werken aangesloten op Teams. Door de grote impact van alle aanpassingen op onze bedrijfsvoering besloten we zoveel mogelijk coronaproof op kantoor te blijven werken. We waren al hecht, maar dit heeft ons weer veel extra’s gebracht. Ons team is uitgebreid met een nieuwe fulltimer.”
Welke aanpassingen ga je na corona beslist handhaven?
“Bijna alles! Natuurlijk blijven wij ook de meerwaarde zien van een fysiek overleg of event, maar we blijven zeker inzetten op online. We gaan het nog verder uitbouwen en blijven ons specialiseren. Voor de toekomst hebben we mooie plannen om stabiel en stap voor stap door te groeien.”
Wat adviseer je ondernemers met omzetverlies?
“Kijk vooral naar kansen. Ga niet bij de pakken neerzitten maar beweeg mee. Omarm de veranderingen naar het nieuwe normaal. Denk creatief en spar met klanten en collega-ondernemers.”
Wie ben je, van welk bedrijf en wat doet deze onderneming?
“Mijn naam is Tessa Hermanussen, werkzaam op het familiebedrijf van mijn ouders, Landgoed de Barendonk. Een bedrijf met onder andere vergaderruimtes, groepsaccommodaties en een natuurkampeerterrein met verschillende tiny house-huisjes en trekkershutten.”
Welke succesvolle verandering(en) heb je vanwege corona doorgevoerd in je ondernemerschap?
“Omdenken is voor ons de afgelopen maanden echt een werkwoord geworden. Vanaf maart stonden al onze activiteiten abrupt stil en is er hard gewerkt aan onderhoudsklussen. We hebben gefocust op wat nog wel mogelijk was. Zo ben ik aan de slag gegaan met de verkoop van onze Barendonkse Boerenkaas, mede door het oprichten van Support Your Locals Land van Cuijk.”
“Wij hebben een aantal privé-badkamers kunnen bijhuren en samen met het gebruik van de badkamers in de leegstaande groepsaccommodaties hebben we in mei al weer veel gasten kunnen ontvangen. Vanaf juni mocht het Natuurkampeerterrein weer volledig open. We hebben een aantal extra tipi-tenten ingericht en extra kampeerplekken gecreëerd. De zomer van 2020 bleek de beste sinds de opening van het Natuurkampeerterrein. In het najaar hebben we ons volledig gericht op het vergaderen in coronatijd. Wij kunnen perfect aan die vraag voldoen.”
Welke aanpassingen ga je na corona beslist handhaven?
“Door corona word je gedwongen om extra creatief, maar ook kritisch te kijken naar processen die wellicht al jaren hetzelfde zijn. Door alles eens extra door te lichten, kom je vaak weer tot nieuwe ideeën. Daarnaast verwachten we weer zo’n goede kampeerzomer in 2021 en hopen we dat we ook weer gasten mogen ontvangen in de groepsaccommodaties.”
Wat adviseer je ondernemers met omzetverlies?
“Kijk wat er wel mogelijk is, denk in kansen en niet teveel in beperkingen. Spar ook eens met collega’s of juist ondernemers uit een andere sector. Zij kijken weer met een andere blik naar jouw bedrijf. Samen kun je meer dan alleen.”
Wie ben je, van welk bedrijf en wat doet deze onderneming?
“Nino Hermans, eigenaar van Hermans & Hermans, Automotive Auctions en HAHEBO. Hermans & Hermans is een nieuwe naam voor een handelsmaatschappij die een familietraditie voortzet van meer dan honderd jaar.”
Welke succesvolle verandering(en) heb je vanwege corona doorgevoerd in je ondernemerschap?
“Een gok met de aanleg van een grotere voorraad binnen Hermans & Hermans. Deze gok betaalde zich uit en daardoor hebben we – ook bij Automotive Auctions – een extra groeispurt kunnen maken. Het was tegen alle adviezen in, maar na de eerste coronagolf had bijna niemand voorraad, wij wel. Doordat we zijn blijven inkopen, hebben we er ook nog betere relaties aan overgehouden.”
“Automotive Auctions heeft ook kunnen profiteren van de lockdowns in verschillende Europese landen. Daardoor gingen klanten op zoek naar manieren om auto’s contactloos en online aan te schaffen. We bleven eigenlijk doen wat we al vijf jaar lang doen. Maar dit werd nu extra gewaardeerd.”
Welke aanpassingen ga je na corona beslist handhaven?
“We blijven doen waar we goed in zijn. Afspraken nakomen en eerlijk handelen, ook als de economische situatie verandert door een onverwachte factor als COVID-19. De relatie is mij meer waard dan het resultaat van de transactie. We blijven risico’s nemen en onze voorraad verder opbouwen.”
Wat adviseer je ondernemers met omzetverlies?
“Bij HAHEBO ging de omzet naar bijna nul na de corona-uitbraak. Aan inrichten van kantoren was even geen behoefte. Waar thuiswerken eerst een gigantisch gevaar leek voor HAHEBO, werd dat uiteindelijk een mooie kans. Overheid en bedrijfsleven kregen door dat zonder een ergonomisch verantwoordelijke werkplek, thuiswerken geen optie is. We hebben gereageerd met een aantrekkelijke huur- en verkoopactie voor een complete thuiswerkplek, thuisgeleverd door onze logistieke mensen. Zoek dus naar alternatieve inkomstenbronnen en zorg dat de organisatie mee wil in deze veranderingen. Optimistisch zijn en blijven jagen!”
www.hermans-hermans.nl • www.hahebo.nl
Wie ben je, van welk bedrijf en wat doet deze onderneming?
“Patrick Michiels, eigenaar van Primetime Eventtechniek + Eventstyling. Primetime houdt zich bezig met het faciliteren van techniek in de vorm van licht, geluid en video evenals de inrichting en styling tijdens evenementen.”
Welke succesvolle verandering(en) heb je vanwege corona doorgevoerd in je ondernemerschap?
“We zijn begonnen te kijken hoe we onze bedrijfsmiddelen anders konden inzetten. Waar we ons machinepark in de zagerij doorgaans gebruikten voor het vervaardigen en onderhouden van ons verhuurmeubilair, hebben we dit met een aantal investeringen en aanpassingen omgebouwd waarmee het ook geschikt is voor interieurbouw. Na een aantal berichten op social media kwamen direct de eerste aanvragen.”
“Opvallend was dat het niet alleen om aanvragen voor interieurbouw ging, maar ook om de benodigde audiovisuele techniek. Net als bij de evenementen was de interieurbouw of audiovisuele installatie niet de primaire vraag, maar een verandering in de beleving van een ruimte. De meeste aanvragen werden opdracht. Deze ontwikkeling deed ons besluiten het geheel te professionaliseren in een aparte entiteit: Primetime AV-installatie + Interieurbouw bv.”
Welke aanpassingen ga je na corona beslist handhaven?
“Dit nieuwe pakket van diensten is een blijvertje. We zijn nu druk bezig om de organisatie aan te passen opdat zodra onze core business, namelijk de evenementen, weer gaat draaien, beide disciplines naast elkaar kunnen blijven draaien.”
Wat adviseer je ondernemers met omzetverlies?
“•Betrek je collega’s bij deze situatie. Zij zijn vaak creatiever dan je denkt. • Blijf je collega’s op de hoogte houden. Je creëert betrokkenheid en draagvlak voor beslissingen die je eventueel moet nemen. • Maak een overzicht van al je bedrijfsmiddelen en analyseer of je deze op andere wijze kunt aanwenden. Ook al moet je eerst investeren en aanpassen, het zou best kunnen lonen.”
Wie ben je, van welk bedrijf en wat doet deze onderneming?
“Harm van de Vorle, samen met broer Jaap directeur en eigenaar van Rinico Tentenverhuur. Wij verhuren tenten voor allerlei evenementen: privé, zakelijk of festivals tot 1500m² tent met vloer.”
Welke succesvolle verandering(en) heb je vanwege corona doorgevoerd in je ondernemerschap?
“Toen de evenementenbranche dicht ging, begin maart, en er ook geen feestjes meer waren, hebben onze tenten heel andere doeleinden gekregen. Denk aan triagetenten, tenten bij een mortuarium, tenten voor tijdelijke kantines bij bedrijven en tijdelijke ruimtes voor onderwijsinstellingen. Ook hebben wij onze medewerkers uitgeleend aan bedrijven uit onze omgeving.”
“Met onze vrachtwagens hebben we transport gereden in opdracht van een transportbedrijf uit onze klantenkring… Je moet creatief zijn en in oplossingen denken, maar door deze maatregelen, de flexibiliteit van het personeel en de steun vanuit de overheid kunnen we deze crisis het hoofd bieden.”
Welke aanpassingen ga je na corona beslist handhaven?
“Dat we met onze wagens transport kunnen blijven rijden. Ook als de markt weer normaal is, hebben we altijd maanden erbij dat het rustiger is binnen Rinico. Het bijkomende voordeel is dat we hiervoor nauwelijks iets hoeven te veranderen of te investeren, want de wagens zijn er toch en de chauffeurs hebben we zelf in dienst.”
Wat adviseer je ondernemers met omzetverlies?
“Snel te schakelen. Overal liggen ook weer kansen. Communiceer met je accountant hoe je er financieel voor staat en zorg dat je up to date bent met cijfers. Ben eerlijk en bespreek de opties en mogelijkheden met je medewerkers. En ga ook binnen je eigen klantenkring op zoek naar andere invullingen van je eigen product. Dat resulteert bij ons erin dat zestig tot zeventig procent van onze tentenvloot ‘onderweg’ staat en dus wekelijks rendeert.”
Wie ben je, van welk bedrijf en wat doet deze onderneming?
Welke succesvolle verandering(en) heb je vanwege corona doorgevoerd in je ondernemerschap?“Peter en Ans Schaap, van Schaap Events. Vóór corona de partner die klanten ontzorgde bij het organiseren van hun jaarlijkse familiedag, personeelsfeest, dagprogramma of promotieactiviteit. Wij zorgden ervoor dat elk evenement van A tot Z geregeld was: van uitnodigen, vergunningaanvraag tot de verhuur van attracties op locatie.”
“In februari zag het ernaar uit dat het voor Schaap Events een topjaar zou gaan worden, maar dat was in maart heel anders. Alle boekingen werden geannuleerd. In twee dagen hebben we een drietal online concepten ontwikkeld: Pubquiz, Escape Game en (Muziek)bingo. Voor ons helemaal nieuw en dus onbekend.”
“Het bleek een goede zet. Samen met de regelingen van de overheid konden we hiermee overleven. Toen in oktober de tweede coronagolf kwam en duidelijk werd dat de kerst- en nieuwjaarsborrels niet op de traditionele wijze konden plaatsvinden, stond de telefoon roodgloeiend.”
Welke aanpassingen ga je na corona beslist handhaven?
“De maand december ziet er voor ons goed uit. Het maakt lang niet goed wat we in 2020 aan omzet hebben verloren, maar prettig is het wel. We denken dat ‘online’ nooit meer zal verdwijnen als het gaat om een pupquiz, bingo of escape game. Wij zullen dit dus ook na corona blijven aanbieden en zelfs gaan uitbreiden.”
Wat adviseer je ondernemers met omzetverlies?
“We zijn niet bij de pakken neer gaan zitten toen corona kwam, maar hebben gekeken naar kansen. Die kansen bleken voor ons op het online gebied te liggen. Belangrijk in de opstartfase was onze ict-partner Van der Hoff ICT uit Boxmeer. Zij zorgden voor de ondersteuning waar we behoefte aan hadden. Daar ligt de sleutel van dit succes: de juiste partner op het juiste moment.”
Wie ben je, van welk bedrijf en wat doet deze onderneming?
“Bianca Schrijen, van Schrijen Afscheid en Herinnering. In 2018 is onze dienstverlening verbreed met Buitenplaats Zevenhutten, met een eigen crematorium. Dat maakt dat wij alle diensten rond een uitvaart in eigen beheer kunnen uitvoeren.”
Welke succesvolle verandering(en) heb je vanwege corona doorgevoerd in je ondernemerschap?
“Maart en april waren heel heftig: er waren veel coronadoden. Nu, aan het eind van het jaar, krijgen we bij uitvaarten te maken met hele families die besmet zijn. Die mogen dus niet bij de uitvaart van een dierbare zijn, soms de eigen vader of moeder. Dat roept ontstellend heftige taferelen op. Voor ons is het hard werken, niet alleen doordat het nog altijd extreem druk is, maar doordat je door de coronaregels nabestaanden op regels moet wijzen die indruisen tegen alles waar jij als uitvaartonderneming voor staat.”
“Dan wordt er aan je geweten geknaagd. Nabestaanden hebben immers heel andere emoties, en dat begrijpen wij. Ik ben sinds maart voortdurend bezig onze medewerkers hier mentaal in te trainen. Dat werkt en het is ook hard nodig, want bij onze mensen leeft immers de angst om zélf besmet te worden tijdens het werk. Wij moeten er voor zorgen dat dat niet gebeurt, want we zijn een vitaal bedrijf, mógen niet omvallen.”
Welke aanpassingen ga je na corona beslist handhaven?
“We zijn nu nóg meer alert op een stuk zorg en hygiëne. Die scherpheid zal blijven, want wie vertelt ons dat hierna niet weer een nieuw virus opduikt. Daar moeten we allemaal rekening mee houden.”
Wat adviseer je ondernemers met omzetverlies?
“Denk andersom, dus niet alleen in de eerste plaats aan je klanten, maar zeker ook aan je medewerkers. Ik heb veel te doen met bedrijven die nu echt geen inkomen en mogelijk zelfs geen toekomst meer hebben. De oplossing heb ik ook niet, maar ik vind wel dat we daar samen in op moeten trekken. Landsbreed, wat mij betreft.”
Wie ben je, van welk bedrijf en wat doet deze onderneming?
“Wij zijn Eric van Gorp, Bart Kranenbroek en Frank Thijssen, eigenaren van Sfeervol Buitenleven. Samen met onze collega’s realiseren we buitenverblijven, met name van de betere houtsoorten. Denk aan een overkapping, tuinhuis, een combinatie ervan of een compleet bijgebouw dat dienst kan doen als zorgwoning, gastenverblijf of thuiskantoor. Daarnaast verkopen we losse elementen, zoals schuttingen, glazen schuifwanden, terraskachels, tuinkeukens en -meubels. Hoveniers en doe-het-zelvers weten ons te vinden voor de aanschaf van bijvoorbeeld hout.”
Welke succesvolle verandering(en) heb je vanwege corona doorgevoerd in je ondernemerschap?“
Voorheen kwamen klanten vaak zonder afspraak. Nu plannen we zoveel mogelijk gesprekken van tevoren in om te voorkomen dat er teveel klanten tegelijk zijn. Dit is zeer efficiënt gebleken, omdat we zo ook alle tijd en aandacht hebben voor de klant. De gesprekken verlopen daardoor professioneler en rustiger. Ook kunnen we in sommige gevallen direct een offerte afgeven. Verder zijn we ons meer gaan richten op de grotere bijgebouwen, omdat thuiswerken dit jaar centraal staat en mensen daardoor duidelijk behoefte hebben aan meer leefruimte.”
Welke aanpassingen ga je na corona beslist handhaven?
“Iedereen blijft welkom om tijdens openingstijden de showtuin te bezoeken voor inspiratie. Wel zouden we het enorm op prijs stellen als zoveel mogelijk mensen van tevoren een afspraak maken als ze vragen hebben, uitgebreid advies willen of een offerte willen ontvangen. Dan weten ze zeker dat de juiste persoon tijd voor ze heeft.”
Wat adviseer je ondernemers met omzetverlies?
“Wij onderscheiden ons vooral door service en kwaliteit te bieden. Wij zetten onze klant op nummer één. Blijf je bedrijf ook vooral ontwikkelen, zodat je ingespeeld blijft op de marktontwikkeling. Niet stil staan, maar vooruitstrevend denken.”
Wie ben je, van welk bedrijf en wat doet deze onderneming?
“Tonnie Smits. Oprichter en directeur van Smicon. Machinefabriek voor machines en totaaloplossingen, die dit jaar veertig jaar bestaat. We leveren wereldwijd equipment voor foodwaste recycling.”
Welke succesvolle verandering(en) heb je vanwege corona doorgevoerd in je ondernemerschap?
“Meer focus op planning. Die blijkt in deze tijd meer dan ooit essentieel. Juist dat proces wil je met collega’s en relaties afstemmen. Daarom beschikken we nu over meerdere spreekkamers met grote schermen en camera’s. Want flexibel werken qua tijd en locatie is in opkomst, dus dat hebben we goed opgepakt. Verder hebben we ruimere werkplekken en breiden we de kantooroppervlakte uit.”
“Projecten worden makkelijk verschoven door klanten, wegens omstandigheden of veroorzaakt door corona. Dat is niet leuk en heeft impact, maar daar moet je op schakelen. Als je over heel de wereld levert en de een wil eerder en de ander wil later, raakt dat je interne logistiek. Gezien onze groei en de omvang in projecten die we aannemen, is er aandacht voor de interne logistiek en onze assemblageruimte. Daarin gaan we fors opschalen. Gesprekken daarvoor lopen inmiddels.”
Welke aanpassingen ga je na corona beslist handhaven?
“Zoals gezegd zijn online meetings meer geaccepteerd. Dat scheelt in je reiskilometers en is beter voor het milieu. En de assemblageruimte is hard nodig. Dus daar is geen weg meer terug.”
Wat adviseer je ondernemers met omzetverlies?
Met continu strategische keuzes maken kun je ook je klanten en markten uitkiezen. Dat klinkt makkelijker dan het is, maar kan op lange termijn helpen. Achteraf gezien hebben we die keuze jaren geleden slim gemaakt. Dat betaalt zich nu terug.”
Wie ben je, van welk bedrijf en wat doet deze onderneming?
“Sanna Bogaerts, eigenaresse van XXS Kinderopvang. Wij verzorgen kinderopvang voor kinderen in de leeftijd van drie maanden tot en met dertien jaar. Wij bieden een afwisselend programma met veel aandacht voor gezond eten, beweging en ontwikkeling.”
Welke succesvolle verandering(en) heb je vanwege corona doorgevoerd in je ondernemerschap?
“De kinderopvangbranche is voor een groot gedeelte open gebleven en we hebben vanaf start van de coronaperiode tot nu volop gedraaid om noodopvang en de reguliere kinderopvang te kunnen bieden. Ik heb in deze periode nog meer gecommuniceerd met de ouders, zodat de informatiestroom goed en constant is en blijft. Communiceren met kinderen die thuis zitten en hun regelmaat, vriendjes en de pedagogisch professionals missen.”
“Communiceren kan op zoveel verschillende manieren. Denk hierbij aan verhalen voorlezen in een filmpje; materialen van de activiteiten op laten halen door ouders, zodat de kinderen mee kunnen doen in het programma; het opstarten van een VlogXXS naast onze BlogXXS. De mentoren van de kinderen hebben met regelmaat de kinderen gebeld om te vragen hoe het is.”
Welke aanpassingen ga je na corona beslist handhaven?
“De VlogXXS zijn erg goed ontvangen, dus die blijven we met enige regelmaat maken. We gaan hier ook actief de kinderen in betrekken, dit idee is ontstaan op onze BSO vanuit de kinderraad.”
Wat adviseer je ondernemers met omzetverlies?
“Voor iedere ondernemer, en niet alleen in deze tijd, geldt: blijf vertrouwen op je onderscheidend vermogen. Is dat er niet, dan is het lastig in tijden van veranderingen. Onderscheidend vermogen is wat je een ‘succesvolle’ ondernemer maakt. Kijk om je heen en luister naar waar mensen behoefte aan hebben. Probeer daar invulling aan te geven binnen jouw onderneming met jouw visie.”
Wie ben je, van welk bedrijf en wat doet deze onderneming?
“Flip Arts, tweede generatie eigenaar van een zitcomfortspeciaalzaak. We leveren voor een kleine negentig procent aan particulieren, en verder aan bedrijven en instellingen We zijn gespecialiseerd in relaxfauteuils, bankstellen en luxe eetkamerstoelen.”
Welke succesvolle verandering(en) heb je vanwege corona doorgevoerd in je ondernemerschap?
“Een noodzakelijk kwaad was het feit dat we klanten alleen nog op afspraak konden ontvangen. Maar ze bleken dat juist enorm te waarderen. Voorheen gebeurde het dat het bijvoorbeeld uren rustig was en er opeens een dozijn klanten tegelijk in de winkel stond. Die mensen kon je dan eigenlijk niet de volledige aandacht geven.”
“Dat werkt nu veel beter: we kunnen nu voor ons gevoel een rustige dag hebben, terwijl we toch een heel mooie omzet draaien, juist door gerichte advisering. Nu plannen we voor een klant zeker twee uur in. Dat werkt niet alleen voor onszelf fijner, omdat je rustig kunt adviseren, maar nog veel belangrijker is dat de klant zich heel goed bij deze aandacht voelt.”
Welke aanpassingen ga je na corona beslist handhaven?
“We willen zeker op afspraken blijven sturen. Dat deden we voorheen overigens ook al, voor bijvoorbeeld ondernemers, in de avonduren. We hopen dat klanten hier in de toekomst ook voor open blijven staan. Gezien de vele positieve reacties verwachten we daar veel van.”
Wat adviseer je ondernemers met omzetverlies?
“Toen ik het bedrijf van mijn vader overnam, een jaar of vijftien geleden, ben ik kritisch gaan kijken naar wat ik zelf een mooi product vond en waar ik me helemaal op zou willen richten. Zitcomfort werd toen definitief onze specialiteit. Tegen collega’s zou ik willen zeggen: het is nú de tijd om kritisch naar je eigen bedrijf te kijken. Waar ben je écht goed in? Je moet schieten alsof je maar één kogel hebt.”
Wie ben je, van welk bedrijf en wat doet deze onderneming?
“Mijn naam is Suzan Weerts, regiodirecteur bij SD Worx Staffing Solutions. Wij zijn een uitzendorganisatie waarbij wij naast arbeidsbemiddeling een full-service HR-dienstverlening aanbieden. Denk aan assessments, coaching, opleiden, consultancy en onboarding.”
Welke succesvolle verandering(en) heb je vanwege corona doorgevoerd in je ondernemerschap?
“Accepteren dat de verandering er nu eenmaal is en sturing geven aan datgene waar je invloed op hebt. Er is aandacht voor de collega’s, ondanks thuiswerken is er heel veel contact, niet alleen met mijn businessmanagers, maar met iedereen op elk niveau.”
“Elkaar aandurven spreken, uitdagen, focus op output en minder op het proces. Zoeken naar een nieuwe manier van accountmanagement bij onze klanten en de tijd gebruiken voor verdere ontwikkeling van onze collega’s. Lef blijven hebben, blijven geloven en vertrouwen, dat levert resultaat op, met of zonder corona.”
Welke aanpassingen ga je na corona beslist handhaven?
“Corona heeft laten zien dat thuiswerken mogelijk is. Dit zullen wij in onze organisatie onderdeel laten zijn van onze manier van werken, waarbij het blijven verbinden met kandidaten, klanten, collega’s op de vestigingen altijd essentieel en prioriteit zal blijven. Dus nooit een volledige vorm van thuiswerken. Meer digitaal overleg om afstanden te verminderen en efficiënter te werken.”
Wat adviseer je ondernemers met omzetverlies?
“Goed kijken naar de kostenstructuur en de niet noodzakelijke kosten er tijdelijk afhalen. Daarmee doel ik op datgene wat niet klantgericht is, dan wel het primaire proces niet direct raakt. Alle beschikbare tijd die vrijkomt van je personeel inzetten op het beheren van je klanten, maar met name ook het uitbouwen van je klantenbestand. Denken in kansen en nieuwe initiatieven.”