‘Straks zijn wij de tijd vooruit!’
Wux en Transoplast
www.wux.nl / www.transoplast.nl
Wux, het Cuijkse full service-internetbureau, verzorgt projecten van a tot z: van advies tot zoekmachine-optimalisatie. Wux maakt avonturen in het digitale landschap beter en mooier, maar vooral: rendabeler en economischer. Een door Wux gemaakte website of webshop is nooit ‘zomaar’ een site. Er zit een doordacht traject achter. Een volgend voorbeeld uit Wux’ rugzak zijn de volledig nieuwe websites en webshops van de Transoplast Group uit ’s-Heerenberg. Marktleider in Nederland als het gaat om de fabricage van onder meer kunststof stapelbakken, kratten, pallets, palletboxen en van vaatwaskorven voor de horeca.
Transoplast levert hoogwaardige opslag- en transportoplossingen vanuit een assortiment van meer dan 6.500 producten, direct uit voorraad. Veertig jaar geleden begon de onderneming als leverancier van vooral kunststof slagerijbenodigdheden, denk aan kunststof snijplaten en tonnen. CEO Wim Menting en CCO Erik Hekkers namen 25 jaar geleden het bedrijf over van oprichter Paul Hulkenberg. Vorig jaar werd de naam Hulkenberg gewijzigd in Transo- plast om zo in alle markten onder één naam te opereren. In Duitsland en België was ‘Transoplast’ al jaren in gebruik. Daarnaast is de Transoplast Groep online actief in Engeland, Oostenrijk en Frankrijk. Het bedrijf beschikt in ’s-Heerenberg over bijna 25.000 vierkante meter opslagruimte voor kunststof ladingdragers en opslagsystemen. Daar komt binnenkort 5.000 vierkante meter bij. Op dit terrein zijn zo’n tachtig medewerkers werkzaam.
Toekomstbestendig worden
Erwin Nijenhuijs van Transoplast licht de digitale historie van Transoplast toe: “We beschikken al zo’n twintig jaar over een website met producten en waar men een offerte kan aanvragen. Zes jaar geleden besloten we om ook een webshop op te zetten, voornamelijk vanwege de vindbaarheid op Google. Dat nam na enkele jaren zulke vormen aan, dat het niet meer per se om die vindbaarheid in de zoekmachines te doen was. De webshop was echter verouderd, terwijl we onze online- footprint wilden vergroten.”
“In de oude situatie draaiden de webomgevingen van shops en sites los van elkaar. Wij werkten dus met vijf systemen voor onze webshops én vijf systemen voor onze website. Bij een productwijziging moesten we tien keer eenzelfde verandering doorvoeren.” Daarnaast was er de ambitie om de vindbaarheid te vergroten, bestelprocessen te vergemakkelijken en speciale filtermogelijkheden toe te voegen aan de site en shop. Ook werd het onderhoud te omvangrijk en complex voor eigen beheer.
Toen het CMS-systeem van de corporate site niet meer ondersteund werd, besloot Transoplast zich opnieuw te oriënteren. Erwin Nijenhuijs: “We wilden een partij waarmee we toekomstbestendig zouden kunnen worden: schaalbaar met mogelijkheden tot doorontwikkeling. We hebben zo’n tien partijen aangeschreven, maar hadden veel eisen. Er bleven er drie over en uiteindelijk viel de keuze op Wux.”
Goed gevoel
Erwin Nijenhuijs geeft aan dat tijdens de oriënterende gesprekken met Wux, hij direct het advies kreeg om te opteren voor een PIM. “In deze PIM zet je al je informatie in één productsysteem en kun je het in één keer pushen naar alle platforms waar je online bent.” Dit advies wekte direct vertrouwen in de kunde van Wux en zorgde voor een goed gevoel na het eerste gesprek.
Yannick Vendelmans, mede-eigenaar bij Wux, geeft aan dat Wux een partij is die niet alleen doet wat gevraagd wordt, maar ook meedenkt. “De Transoplast Group weet wat ze wil, en dat maakte het schakelen voor ons ook heel prettig. Beide partijen vinden het belangrijk dat er een goed gevoel is.” Door gebruik te maken van een ticketsysteem, kan het projectteam van Transoplast nieuwe ideeën direct communiceren met Wux. Aan elke ticket wordt een aantal uren gekoppeld. “Wanneer het urenbudget overschreden wordt, dan stemmen we dat samen weer af. We gaan pas live wanneer alles optimaal is ingesteld en perfect functioneert.”
Deze werkwijze bevalt Sander Menting (directie Transoplast) enorm: “Je ziet het in onze nieuwe webomgeving al terug: het is zó opgezet dat we inderdaad kunnen schalen en dus gemakkelijk producten gelijktijdig kunnen toevoegen in onze site en shop. Ook ging in een kort tijdsbestek een compleet nieuwe website (Oostenrijk) online. Onze nieuwe webomgeving heeft in korte tijd al een grote bijdrage geleverd aan onze resultaten.”
Configurator als keuzehulp
Door het complete design van de site en de shop is het bestelproces gemakkelijker en klantgerichter geworden. Yannick Vendelmans: “We zijn nu nog bezig met een configurator: een keuzehulp. Zoek je bijvoorbeeld een vaatwaskorf? Wat moet erin kunnen: glazen, borden of juist beide? Of bestek? Wat zijn de afmetingen van die producten? Vervolgens filtert de website automatisch jouw optimale keuze uit. Dat voelt als persoonlijk contact. En dat is waar het naartoe gaat: de consument wil niet langer zelf al die stappen hoeven nemen, hij wil gewoon op vijf knoppen klikken, vijf vragen invullen en dan het product krijgen dat precies goed is voor zijn doeleinden.”
Sander Menting sluit aan: “We hebben 6.500 producten, met productvariaties erbij komt dat op meer dan 15.000 producten. We merkten dat de oude shop daardoor traag werd. Wux heeft dat opgelost. We gaan het PIM-systeem ook nog koppelen aan het nieuwe ERP-systeem dat wij in 2025 gaan uitrollen, wat bedrijfsprocessen nog verder automatiseert en met elkaar verbindt. Wux heeft dus een grote rol bespeeld in het toekomstbestendig maken van de Transoplast Groep in binnen- en buitenland!”
Sander Menting, Yannick Vendelmans en Erwin Nijenhuijs (v.l.n.r.)
“Het bestelproces
is gemakkelijker
geworden”