Een sloopproject in hartje Düsseldorf is in de regel een logistiek hoogstandje. Al helemaal als het object in kwestie prominent is gelegen aan de Königsallee, de duurste winkelstraat in Duitsland. De eerste fase van de sloop van het gebouw van de Deutsche Bank aan de Breitestrasse is klaar als we Wiljan Laarakkers, directeur van het gelijknamige Sambeekse sloop- en recyclingsbedrijf, spreken. De tweede fase wordt naar verwachting eind september afgerond. Het is voor Laarakkers niet de eerste en zeker ook niet de laatste klus in de Duitse Rijnstad.
“De helft van onze Duitse projecten bevindt zich momenteel in Düsseldorf, samen goed voor zo’n tien miljoen euro omzet”, aldus Wiljan Laarakkers. “De Duitse economie groeit stevig, maar Düsseldorf zélf al helemaal. Het is een van de vijf groeigebieden bij onze oosterburen. De stad neemt elk jaar vijf tot tien procent in omvang toe. Je staat er niet bij stil dat zij, met 650.000 inwoners, net zo groot is als Amsterdam. Düsseldorf is sexy, goed ontsloten, heeft spoor, een haven en een eigen vliegveld.”
Speciaal ontworpen machines
Het lopende project is de sloop van een pand van de Deutsche Bank, met 85.000 kuub volume. In zeven lagen, met nog eens twee lagen onder de grond. Daarvoor zijn twee speciaal ontworpen machines ingezet. “Het gebouw ligt pal aan de Breitestrasse. Een van de drukste straten door Düsseldorf. En dus is het extra tricky, gezien de veiligheid van talloze passanten. Dat stelt hoge eisen aan je mensen en je apparatuur.”
Een ander project ligt zevenhonderd meter verderop. “Ook een bankgebouw. Qua moeilijkheidsgraad nog hoger: de bestaande gevel, van veertig meter breed en zes verdiepingen hoog, moet intact blijven. Daarvoor hebben we de hoofdstraat van de stad een weekend moeten afsluiten. En dat wil wat zeggen! Dat pand is vervolgens in enkele dagen gesloopt.” De volgende opdracht dient zich al weer aan, amper 150 meter verderop. “Daar moet een parkeergarage weggehaald worden. En we gaan ook nog een fl at van elf verdiepingen strippen tot op het casco. Dat zijn vier projecten op nog geen vierkante kilometer. En we sloopten er al eens een machinefabriek met een oppervlak van vijfenhalve hectare.” Niet vreemd dat Laarakkers sinds enige tijd ook een eigen kantoor heeft in de Duitse Rijnstad.
‘Slopen wat de toekomst in de weg staat’
Laarakkers is een van Nederlands grootste aannemers van sloopwerken. In 1945 start het als loonbedrijf. In 1995 verwerft het een eerste sloopopdracht in Duitsland en stopt het met loonwerken. In 1997 stapt Wiljan Laarakkers in, een jaar later broer Marcel. Er wordt geïnvesteerd in kennis van asbestsanering en bodemreiniging in zowel Nederland als Duitsland, zodat men grote en complexe opdrachten geheel onder eigen regie kan uitvoeren. Het bedrijf is tot negentig vaste krachten en vele tientallen inhuurkrachten doorgegroeid. Het machinepark behoort tot de meest geavanceerde in ons land. De Duitse markt blijft voor het Sambeekse bedrijf de meest belangrijke op het gebied van sloop en bouwputtenoplevering. We hebben er goede relaties en kennen de regels en gebruiken als geen ander.” De Laarakkers Groep investeert tevens eigenhandig in terreinen, met het doel die te slopen, saneren en verkopen.