Honderdduizenden ongebakken diepgevroren bladerdeegproducten als appelflappen, frikandelbroodjes, croissants en andere lekkere bakkerszaken, gaan dagelijks over de band bij Mola BV in Beugen. Het bedrijf van Geert Meulensteen – op industrieterrein Sterckwijck – is één van de modernste banketfabrieken in Nederland. Er mag dan zo massaal geproduceerd worden; het ambacht en innovatie verliest hij niet uit het oog. “Ik ben van origine opgeleid tot bakker, dus mij maken ze niks wijs”, lacht Meulensteen, die vorig jaar werd genomineerd voor de Ondernemersprijs Land van Cuijk & Noord-Limburg.
Vader Meulensteen richt Mola begin jaren zeventig op. “Mijn opa was bakker en mijn vader had – voor hij de metaal in ging – ook langere tijd in de bakkerij gewerkt. Toen er in de jaren zeventig een enorme boterberg beschikbaar kwam, besloot hij om bladerdeeg en appelflappen voor bakkers te gaan ontwikkelen. Op geheel eigen wijze ontwikkelde hij zelf machines. Je kunt het niet meer vergelijken met nu; nu draaien we met honderd medewerkers in een vijfploegendienst en hebben we drie uitgebreide productielijnen.”
Waar vader het bedrijf opricht, daar zetten zijn zoons Geert en Vic het eind jaren tachtig voort. Enkele jaren geleden is Vic teruggetreden, terwijl Geert met veel vertrouwen verder bouwt op de weg die ze in de jaren negentig zijn ingeslagen. Supermarkten begonnen toen steeds vaker zelf bakkerswaar af te bakken. “We hebben toen bewust voor een partnerschap gekozen met een partij, die de marketing en verkoop van onze producten verzorgt naar de supermarkt. Sinds 2012 doen we dat ook in Duitsland zo, maar dan met een Duitse partner. De wederzijdse afhankelijkheid van deze bedrijven is geen risico, maar het geheim van het succes. De lijntjes zijn kort, waardoor we snel op de vraag van de klant kunnen inspelen.”
De nuchtere Meulensteen – die niet zo nodig in de spotlights hoeft te staan – is een echte verbinder. Dat zie je niet alleen terug in de samenwerking met de partners. Nee, ook op de werkvloer – waar ruim 100 medewerkers actief zijn – wordt enthousiast samengewerkt. Hij hoeft niet het slimste jongetje van de klas te zijn. “Als je denkt dat je zelf alles het beste kunt, kun je nooit doorgroeien. Daarom schakelen we externe adviseurs in, bijvoorbeeld voor begeleiding bij een organisatie ontwikkeltraject. We groeien sterk, hebben steeds vooruit geregeerd en pakken onze kansen. Dat lukt alleen als je organisatie en de medewerkers ook mee ontwikkelen.”
Meulensteen is een betrokken ondernemer. Het bedrijf mag dan flink gegroeid zijn; nog steeds faciliteert Mola de oliebollenactie van ’t Jeugdhuus in Beugen. “Dan hebben we hier de vrijwilligers en de jeugd over de vloer. Elke keer weer druk op de laatste dag van het jaar, maar het is gezellig en geeft voldoening. Daarnaast zijn we Vriend van het Maasziekenhuis, stellen we producten ter beschikking aan de Voedselbank Land van Cuijk en steunen we andere lokale initiatieven”, besluit Meulensteen.