In het Land van Cuijk zorgen zeven assurantiekantoren voor een gezamenlijke en krachtige uitstraling van de RegioBank. Daarnaast adviseren deze kantoren in hypotheken en hebben zij een bankfunctie. In een tijd dat de bankwereld zich verder en verder terugtrekt in grote bankkantoren, blijft zakelijk betalen en sparen dichtbij. Dankzij de RegioBank, die daarmee een daadwerkelijke invulling geeft aan het behoud van leefbaarheid, ook in kleinere kernen. Bij elk van de afzonderlijke kantoren kan een ondernemer terecht voor een compleet financieel advies.
Deze keer schuiven aan Josée Jenneskens, van Jenneskens Assurantiën en Makelaardij uit Cuijk, en Pedro Klomp van het Millse Klomp Advies. Figuurlijk, want door de Covid-19-uitbraak wordt het traditionele tweegesprek voor dit magazine een videobelafspraak via WhatsApp.
Zakelijke financieringen
In het licht van dat coronavirus noemt Pedro Klomp de zakelijke propositie voor financieringen, die dit jaar definitief vorm krijgt binnen de RegioBank-organisatie. “Wij als RegioBank gaan onze zakelijke dienstverlening voor financieringen stevig uitbreiden. Voor zakelijk financieren en een rekening-courantkrediet kan een ondernemer dus voortaan ook bij ons terecht. En als het gaat om bijvoorbeeld hypotheken en pensioenen dan bemiddelen we, als onafhankelijk adviseur, voor veel meer aanbieders dan alleen RegioBank.”
Trendwatchers zien de traditionele rol van de banken slinken en bespeuren dat andere marktpartijen als intermediair daar meer en meer grip op krijgen. Voor relatief eenvoudige (zakelijke) spaar- en betaalproducten kon je al naar de RegioBank, maar die dienstverlening wordt dus uitgebreid en dit jaar uitgerold over alle RegioBank-kantoren.
“Op deze manier zijn alle kantoren in ons land uiterlijk eind dit jaar in staat de dienst aan te bieden. De zakelijke propositie voor financieringen is welkom, zeker in deze tijd”, aldus Pedro Klomp, die nog eens benadrukt dat het hier gaat om werkkapitaal voor de kleinzakelijke markt. “En dan gaat het niet alleen om de zzp’er die een bestelbus nodig heeft. We zien nu ook al een soepeler aannamebeleid voor ondernemers die bijvoorbeeld een semi-zakelijk bedrijfspand willen aanschaffen, een bedrijfspand met woonruimte. Dat geldt nog niet in alle gevallen, maar de trend is in ieder geval bespeurbaar.”
Terugtrekking
Volgens Josée Jenneskens komt daar nog bij dat de terugtrekking van de ‘grote banken’ nog altijd voortduurt. “Het is niet in de laatste plaats daarom dat de RegioBank nu zegt dat we zzp’ers meer moeten ondersteunen. De tarieven bij de RegioBank zijn ook nog eens gunstig, al zijn de verschillen met andere banken minimaal, maar niettemin… “Klantvriendelijkheid zit ook in kleine dingen: voor wie contant geld wil storten of opnemen, is deze handeling kosteloos, mits men gebruikt maakt van meerdere diensten (zoals verzekeringsdiensten) van het kantoor. Voor gecombineerde klanten kunnen we meer service leveren”.
“In dat licht nog even een opmerking: bij elke opname of storting boven 3.000 euro bij een particulier en 10.000 euro voor een zakelijke klant móeten wij vragen waar het geld voor bedoeld is of waar het vandaan komt (en dient men soms zelfs bewijs mee te leveren). Niet omdat wij dat zélf zo graag willen weten, maar het is nu eenmaal wetgeving. Het zijn Europese regels. Als klant hoef je daar overigens geen antwoord op te geven, maar wij moeten de melding dan wel doorzetten naar de Belastingdienst. Deze regels gelden voor alle banken, ook voor ons. Voor wie meer wil weten over al het bovenstaande: de adviseur van de RegioBank helpt graag verder.”
Afbeelding: De zeven gezichten van RegioBank: Robert Kersten, Carin Coppis, Huub Derksen, Pedro Klomp, Josée Jenneskens, Cees Verhoeven, Gert-Jan Weijers (v.l.n.r.)