Een regionale speler die een mooie opdracht binnenhaalt, is ook voor anderen altijd weer een inspiratie. Sinds januari van dit jaar mag het Haps/Rijkevoortse Jonkers Riooltechniek voor het Radboudumc en de Radboud Universiteit Nijmegen het correctief onderhoud van de binnenriolering en het preventief reinigen, inspecteren en onderhouden van de buitenriolering uitvoeren. Een paar maanden geleden werd het contract officieel getekend. Maar nog meer bijzonder: de banden gaan terug tot 1978…
Regionale speler weet anderen te inspireren
Jonkers Riooltechniek
Nicole en Mark Jonkers.
Na het houden van een presentatie waarbij kwaliteit, duurzaamheid, procesbeheersing en management informatie aan bod kwamen, het bespreken van de doelstellingen en het inhoudelijk doornemen van de contracten, ondertekenden (naast vertegenwoordigers van het Radboudumc en de Radboud Universiteit) Bart, Mark en Nicole Jonkers namens Jonkers Riooltechniek het contract. “Een schitterende aanvulling op de al lopende werken die wij al sinds jaar en dag voor hen uitvoeren”, aldus Mark Jonkers. De gunning kwam na een Europese aanbesteding.
Van onderaf opgebouwd
Jonkers Riooltechniek is een dienstverlenend bedrijf dat zich sterk richt op gezondheidszorg, industrie, gemeenten, particulieren en woningcorporaties. De activiteiten bestaan uit: riooltechniek, rioolreiniging, rioolinspectie, relining, reiniging en bestrating. Mark Jonkers groeide op in een rioleringsbedrijf. Nadat zijn ouders het verkochten, besloot Mark in 2006 opnieuw een onderneming op te zetten, samen met zijn echtgenote Nicole. “Bewust helemaal van onderaf. We runnen het bedrijf inmiddels met drieën: mijn broer Bart stapte in 2015 in, met ons filiaal in Uden.”
“Onze werkzaamheden zijn in drie categorieën te verdelen: het rioolbedrijf met de genoemde disciplines, wegenbouw en reiniging van oppervlakten als bestratingen, technische installaties en gebouwen. Het reinigen en preventief schoonhouden van technische ruimtes, platte daken, dakgoten en terreinen zit in ons dienstenpakket. De genoemde categorieën: het rioolbedrijf, de wegenbouw en reiniging, ontstaan door combinaties van diensten waarmee we onze klanten volledig in eigen beheer kunnen ontzorgen”, stelt Mark Jonkers. In alle gevallen geldt er een onberispelijke 24-uursservice.
Sterk in de zorgsector
“Als het gaat om riooltechniek, dan is het het vermelden waard dat we ons van oudsher specialiseren in de zorgsector”, vervolgt hij. “Dat vraagt om een heel bijzondere aandacht: daar gaat het om netheid, aan- en afmelden, het huis kennen, de omgang met patiënten, bezoekers en medewerkers. We bedienen meerdere ziekenhuizen, een aantal zorginstellingen; denk hierbij aan gesloten inrichtingen alsook instellingen met cliënten met een geestelijke en/of lichamelijke beperking.”
Buiten de zorg zijn er heel veel klanten in de kleinere industriële sector, in de regio. “Denk aan het binnenhaven- en industriegebied van Katwijk, waar wij een groot deel van de bedrijven als klant mogen bedienen. Verder worden we ingeschakeld bij calamiteiten voor de gemeenten, industrie en niet te vergeten, particulieren.
Speciaal benoemt Mark Jonkers de relining- techniek. “Wij werken er al zestien jaar mee. En dan met name in de kleine diameters. Met relining maak en trek je een nieuwe buis van glasvezelkous door een bestaande buis, zonder hakken en breken. De glasvezelkous hardt uit en je hebt een nieuwe binnenwand. Het is niet goedkoop, maar wel duurzaam en ideaal inzetbaar in bijvoorbeeld drukke openbare ruimtes, waar je liever geen straatwerk wilt openbreken. Maar bijvoorbeeld ook voor bepaalde productiebedrijven die binnen een halve dag een compleet gerenoveerd riool hebben en dus amper stil hoeven liggen. Daar spelen het tijds- en kostenaspect mee. Bovendien is dit materiaal chemiebestendig.”
Uitbreiding
Jonkers Riooltechniek is een begrip in de regio als het gaat om rioleringen. Natuurlijk is dat gebaseerd op de service die we leveren.” Daarop aansluitend: “We doen weinig acquisitie, maar zijn des te zuiniger op de klanten die we al hebben. Met twaalf medewerkers doen we ons werk zo goed mogelijk. En een klant die ons belt, ook midden in de nacht voor een calamiteit, krijgt altijd een van ons aan de lijn. We hebben geen callcenter. Zo’n gesprek duurt bij ons twintig seconden en dan stappen we in de wagen…”
In juni 2025 zal het wagenpark aangevuld worden met een derde combi spoel-zuigvrachtwagen. “Deze wordt op dit moment gebouwd. Een dezer dagen verwachten wij het chassis aan te kunnen leveren aan de constructeur van de opbouw. Een dergelijke opbouw van ontwikkeling tot realisatie duurt ongeveer een jaar.”