Het mkb vormt het hart van de Nederlandse economie. De grote verschillen binnen het mkb bieden kansen. En als het mkb groeit, groeien ook de werkgelegenheid en de welvaart. Rabobank Land van Cuijk & Maasduinen maakt zich daarom op allerlei manieren sterk om ondernemers te helpen hun grenzen te verkennen, te groeien en vanuit de eigen bedrijfsvoering en organisatie aan de slag te gaan met digitalisering, innovatie en verduurzaming. Kom maar op met de toekomst!
Sinds een jaar stijgen omzet en werkgelegenheid weer, zelfs in branches die tijdens de crisis het meest hebben geleden, zoals de bouw. En dat is goed nieuws, want het mkb voorziet miljoenen Nederlanders van werk en inkomen. Toch blijft de Nederlandse productiviteitsgroei nog achter bij die van andere landen. Op het gebied van bedrijfsvoering, organisatie en personeel is veel werk aan de winkel. Bedrijven hebben steeds meer moeite om geschikte arbeidskrachten aan zich te binden en in veel sectoren speelt een structureel personeelstekort.
Ook dwingt de snel veranderende wereld ondernemers om hun bedrijfsvoering te stroomlijnen en hun organisatie wendbaar te maken. Steeds hogere eisen van klanten, nieuwe techno logieën en wijzigingen in regelgeving vragen een voortdurende drive tot verbetering. Gelukkig zijn er op het vlak van de eigen organisatie ook veel quick wins te behalen.
Van kennis naar groei
Rabobank Land van Cuijk & Maasduinen zet zich concreet in om ondernemers vooruit te helpen en groei van het mkb te stimuleren. De basis voor gezonde groei is immers niet alleen een financiering. Op dit moment verricht RaboResearch in verschillende sectoren onderzoek naar de belangrijkste aanjagers van succes. Wat maakt bedrijven succesvol? De kennis wordt op verschillende manieren gedeeld, onder andere op de website van de Rabobank.
Maar uiteraard staat ook het lokale MKB-team van de Rabobank klaar om onder nemers gericht op weg te helpen. Hans van den Eerenbeemt, manager MKB Rabobank Land van Cuijk & Maasduinen: ‘Onze adviseurs denken praktisch mee om ondernemersambities waar te maken. Ook delen we branchespecifieke kennis, sectorprognoses en inzichten op het vlak van innovatie, digitalisering en verduurzaming.’
Leer van elkaar
Natuurlijk leren ondernemers vooral ook van andere ondernemers. Dus deelt Rabobank Land van Cuijk & Maasduinen haar regionale netwerken en partnerships om onder nemers met elkaar in verbinding te brengen. Het overgrote deel van de starters en mkb’ers bankiert bij de Rabobank. Door relaties met elkaar in contact te brengen, kunnen zij op allerlei vlakken van elkaar leren. Ervaring delen. En elkaar versterken. Evenementen zoals het jaarlijkse Business Event, de Ondernemersprijs Land van Cuijk en Noord-Limburg en de Ondernemersboost worden vanuit die gedachte niet alleen vóór, maar ook met en dóór regionale partners georganiseerd.
Lokale initiatieven omarmen
Ook als het gaat om thema’s als innovatie, business development en verduurzaming worden er lokaal mooie initiatieven ontwikkeld die mkb’ers en de regio als geheel vooruit helpen. Initiatieven die Rabobank als coöperatieve bank graag omarmt. De Innovatieve Hotspot Land van Cuijk bijvoorbeeld, die onze regio als vernieuwende kennisregio in Agro & Food op de kaart zet. Het Platform Mooi Maasvallei, een regionaal netwerk dat activiteiten ontwikkelt op het gebied van ‘Gezondheid, zorg en leefbaarheid’ en ‘Onderwijs en arbeidsmarkt’. Of het Smaakcentrum in Boxmeer en Cuijk, welke gesteund worden door een grote groep lokale bedrijven en andere organisaties waaronder de GGD, Syntein, scholen en vrijwilligers. In het Smaakcentrum leren basisschoolleerlingen alles over voeding en het beperken van verspilling. Verder staat er binnenkort een ‘GreenHome Event’ bij de Rabobank op de agenda voor mkb’ers, om de verduurzaming van onze omgeving te stimuleren.
Ondernemers nog beter maken
De Rabobank ziet het mkb als de groeimotor van de Nederlandse economie. De bank stelt zich ten doel ondernemers te helpen nog beter te ondernemen. En of we dat nu doen met onze producten, marktinzichten of uitgebreide kennis en netwerken; voor elke ondernemer is er wel een passende groeimogelijkheid.
Tips voor toekomst bestendige groei
• Investeer in je klanten, je mensen én je organisatie.
• Versnel digitalisering en automatisering, om de digitale mogelijkheden voor je onderneming optimal te benutten.
• Zie duurzaamheid en circulariteit als kans en speel in op de toekomst.
• Kijk of je door meerdere distributiekanalen slim in te zetten, extra verkoopkansen voor bestaande producten of diensten kunt creëren.
• Wees niet bang voor innovatie of nieuwe producten en businessmodellen.
• Ga op zoek naar samenwerkingspartners die je verder kunnen helpen in je ambities en groei.
Houd rabobank.nl/lvcm in de gaten voor regionale ondernemersevents en -bijeenkomsten.