In veel sectoren is het momenteel lastig aan goed gekwalificeerd personeel te komen. Monteurs, planners, chauffeurs en IT-specialisten zijn door de Nationale Beroepengids in een lange lijst van meest gevraagde beroepen terug te vinden. En heb je de juiste personen binnengehaald, dan is het natuurlijk zaak dat ze zich prettig gaan voelen binnen het bedrijf.
Dat klinkt banaal, maar is toch een uitdaging. Een tevreden medewerker is creatiever, productiever, minder snel ziek en geeft een positieve draai aan het imago van het bedrijf. Zorg dus dat de medewerker zich gewaardeerd voelt, geef voldoende uitdaging en verantwoordelijkheden.
Een bedrijf moet laten zien dat het geeft om zijn personeel. Denk aan een kantine met aandacht voor een goede leefstijl. Maar bijvoorbeeld ook een regeling voor mantelzorgers of medewerkers met schulden. Of een cursus Stoppen met Roken. Door aandacht te schenken aan dit soort problematiek, toon je waardering voor je personeel op individueel niveau. Dat is toch weer anders dan te zeggen dat een bepaalde afdeling het goed heeft gedaan.
Een ultieme zet naar het geven van individuele waardering is het inzetten van een bedrijfsfysiotherapeut. Deze kan op bepaalde dagdelen in-company aanwezig zijn en geeft werknemers de kans om direct aan de slag te gaan met opkomende klachten. Er kan een snel en actief beleid uitgevoerd worden. Door regelmatig rond te lopen in uw bedrijf, kan de bedrijfsfysiotherapeut gezond gedrag stimuleren op de werkvloer. Op persoonsniveau! Daarnaast kan een bedrijfsfysiotherapeut ingezet worden bij het Periodiek Medisch Onderzoek, maar ook ergonomische adviezen geven bij de ontwikkeling van machines. De persoonlijke aandacht die een bedrijfsfysiotherapeut kan geven, is een flinke stap naar goed werkgeverschap, die zich dubbel en dwars uitbetaalt.
Ronald Korsten,
Tigra