Toen hij als twintiger de zaak van zijn vader overnam, moest Dick Jetten op zoek naar zijn eigen stijl van zaken doen en leiding geven. Geen eenvoudige opgaaf, merkte hij al snel. Hij meende toen, een kwart eeuw geleden, dat hij misschien zelfs moest aansluiten bij een schreeuwerige stijl van zaken doen. Want dat was wellicht de snelste en meest voor de hand liggende weg naar succes? Dick Jetten bemerkte echter snel dat hij moest vasthouden aan zijn persoonlijke aanpak, die dicht bij de mensen én hemzelf staat. In het tweede nummer van InZaken – november 2015 – deed hij zijn verhaal
Begin volgend jaar wordt hij vijftig. Hij heeft intussen volop ervaring en de bevestiging gekregen dat de zelfstandige die zich laat leiden door intuïtie en de menselijke factor een minstens zo krachtige ondernemer kan zijn. “Juist in de voorbije jaren van economische crisis zag ik nogal wat ondernemers die de langetermijnvisie uit het oog verloren en concessies deden aan hun persoonlijke drijfveer en ondernemersstijl. Natuurlijk tellen de omzetten en resultaten van vandaag zwaar mee, maar een belangrijker issue is de continuïteit van de onderneming en hoever je kunt terugvallen op een sterk, toegewijd team van medewerkers.”
Kleine dingen
“De menselijke factor vormt voor mij m’n belangrijkste drive als ondernemer en is de rode draad die ik de laatste 25 jaar heb doorgevoerd in zowel mijn persoonlijke ontwikkeling als in mijn bedrijfsvoering. Het dagelijkse contact met mijn team en onze klanten geeft me voldoening en bepaalt de sfeer in het bedrijf. Iedereen die bij mijn Opeldealer-bedrijf in Cuijk of bij het Shellstation in Boxmeer over de drempel stapt, moet dat merken. Een liter Shell-brandstof of een Opel is overal hetzelfde; het gaat erom wat wij eraan toevoegen en hoe de klanten onze aanpak ervaren!”
Hij staat op en gaat nieuwe koff ie halen. Wat later komt hij terug: “In de showroom zat een klant met een jongetje te wachten. Dat manneke krijgt nu korte rondleiding door de werkplaats waar hun auto staat. Dat vergeet ‘ie nooit meer. Het zit ‘m in de kleine dingen.” Tegelijk denkt Dick Jetten ‘groot’: “Ik ben ontzettend positief over de toekomst. In de crisis zag je ondernemers die stilletjes de storm gingen uitzitten. Wij reageerden anticyclisch: we hebben flink geïnvesteerd en ons personeels bestand groeide weer. Naast een uitstekend bedrijfsresultaat blaakt ook het merk Opel van zelfvertrouwen. De nieuwe Astra die nu op de markt komt is daar het beste bewijs voor.”
Negentig jaar dealer
Twee jaar geleden kreeg Jetten het bericht van de Opel-organisatie dat hij mocht rekenen op meer verantwoordelijkheid om het merk voor een groter werkgebied te vertegenwoordigen. Vanaf vorig jaar werd het dealerrayon voor Jetten in Cuijk uitgebreid met Boxmeer, St. Anthonis en Gennep. “Een geweldige opsteker” aldus Dick Jetten. “In 1926 werden we dealer van General Motors en sinds 1928 verkopen we Opel. In 2016 zijn we dus al negentig jaar dealer! Hoeveel bedrijven kunnen dat zeggen? We waren er eergisteren, gisteren, vandaag en we hopen er morgen en overmorgen ook nog te zijn.” www.autojetten.nl