Glas- Spuit- en Schildersbedrijf Willems
Marijke Willems glimlacht: “Mijn vader en mijn broer zijn vakidioten. Ze hebben onze mensen altijd uitgedaagd het beste uit zichzelf te halen, maar zijn in de tussentijd eigenlijk vergeten de wereld te vertellen hoe veelzijdig ons bedrijf wel niet is. We hebben een breed pakket aan expertises in huis. Daarmee kunnen we elke klant helemaal ontzorgen. De particuliere markt kent ons, maar ook bedrijven mogen weten dat we er voor hen zijn en vakwerk leveren.”
Piet en Marijke Willems, broer en zus, staan aan het roer van het Rijkevoortse schildersbedrijf Willems, dat in 1975 werd opgericht door Wim en Ilda Willems. Beiden zijn nog altijd actief binnen de onderneming. Maar er waait al enkele jaren een frisse wind. Piet en Marijke bewegen zich nadrukkelijker op de markt, en dan met name die van de zakelijke opdrachtgever.
Schilderwerk en meer…
Glas-, spuit- en schildersbedrijf Willems levert schilderwerk voor binnen en buiten, zowel nieuwbouw als onderhoud. Maar ook beglazing en hardglasvoorzieningen (zoals speciaal veiligheidsglas rond bijvoorbeeld balustrades. En men verzorgt het realiseren en inrichten van (bedrijfs)ruimtes, zoals vergaderzalen. Wandafwerking en het bijbehorende advies horen ook bij het dienstenaanbod. “Naast de genoemde diensten kunnen we zelfs klein timmerwerk uitvoeren”, vult Piet Willems de opsomming aan.
Zijn zus vervolgt: “We hebben een eigen spuiterij, waar een spuiter full time aan het werk is met het aflakken van keukens, deuren en meubels. Spuitwerk doen we overigens ook op locatie en daarvoor hebben we mensen intern opgeleid.”
Sikkens Quality Painter
Een bijzonder aandachtspunt is het certificaat Sikkens Quality Painter, dat Willems mag voeren, in een select gezelschap schildersbedrijven binnen Nederland. Piet Willems: “Voor zowel particulieren en bedrijven bieden wij het Huis Schilder Plan aan. Daarmee kunnen we tot acht jaar garantie geven op buitenschilderwerk. Dat houdt in dat we elke drieënhalf jaar een controle uitvoeren, waarbij eventuele reparaties worden gedaan. Zo bespaart een klant kosten, want met relatief kleine uitgaven kan immers de ‘echte grote beurt’ worden uitgesteld. Of aanmerkelijk goedkoper worden uitgevoerd, daar eerdere, kleine ingrepen immers veel erger leed hebben voorkomen. In een periode van tien jaar kan dat tot een kwart in kosten schelen.”
Zakelijke opdrachtgevers ontdekken de voordelen, merkt hij op. Het Rijkevoortse schildersbedrijf voert immers steeds meer zakelijk onderhoud uit. “En daarbij houden we onze kwaliteit hoog. Liever dan dat je jezelf achteraf alleen maar moet verdedigen. Wij gaan niet voor het ‘snelle’ werk, willen alleen contacten voor de lange termijn. Het is fijn als onze opdrachtgevers weten wat ze aan ons hebben.”
Interieuradvies
Interieuradvies is de discipline waarop met name Marijke zich richt. “We geven niet alleen kleuradviezen voor bijvoorbeeld wanden, maar maken ook inrichtings- en indelingsplannen. En we helpen bij het kiezen van de materialen, waarvoor we ook plannen kunnen opstellen. Het mooie is dat we daarbij bijna automatisch samenwerkingsverbanden zijn aangegaan met diverse bedrijven in de regio. Denk aan stoffering en meubilering, want uiteraard willen wij graag bij onze leest blijven. Het voordeel van samenwerking met andere specialisten is dat plannen vaak naadloos aansluiten en dat is voor de klant – en al helemaal in de zakelijke markt – erg belangrijk.”
Daarbij heeft Willems zelf zijn zaakjes op orde. “We hebben vijftien vaklui in dienst, dus het hele team bestaat uit bijna twintig mensen. Veel van onze mensen zijn al heel lang hier en ze vormen daarbij een hechte club. Dat zijn geen mooie woorden; het is gewoon zo. Zo’n team garandeert flexibiliteit, duurzaamheid en een volledige ontzorging van opdrachtgevers. En dat mag iedereen dus weten!”