PLUS Verbeeten
Van marskramer tot florerend familiebedrijf met vier supermarktvestigingen in de regio. De familie Verbeeten is al anderhalve eeuw nauw verbonden met de omgeving. Onder meer door het aanbieden van streekproducten, onder het motto ‘bij lokaal leven past lokaal besteden’. Daarbij is men het bezorgen altijd trouw gebleven. Het maakt niet uit of een bestelling mondeling, op een briefje, per telefoon of – tegenwoordig – vanachter de computer wordt doorgegeven, Verbeeten levert. “E-commerce bestond eigenlijk al in 1867…”
De neven en compagnons Piet en Joop Verbeeten kregen het kruideniersvak met de paplepel ingegoten. Rond 1850 vestigde Rudolph Verbeeten zich in Vierlingsbeek als winkelier. De eerste ‘bewijzen’ daarvan zijn teruggevonden in kranten uit 1867. Daarmee kan de familie hoe dan ook bogen op 150 jaar in het levensmiddelenvak. Halverwege de vorige eeuw werd de onderneming een groothandel en kwam er een kruidenierswinkel in Vierlingsbeek. Er was toen een aanbod in levensmiddelen, maar ook in manufacturen, woninginrichting, stoffering en vloerbedekking. Je kon toen met recht van ‘De Bijenkorf van Bèèk’ spreken”, lacht Jan Verbeeten, een van de drie directeuren.
Persoonlijke bezorging
De laatste decennia stonden in het teken van de levensmiddelen. En van groei: in 1977 werd een tweede winkel gestart, in Overloon. In 1987 volgde Tegelen en in 2007 opende PLUS Verbeeten ook in Malden een filiaal. Inmiddels staan er driehonderd medewerkers op de loonlijst, onder wie uiteraard veel oproep- en vakantiekrachten. Het belang voor de werkgelegenheid is niet uit te vlakken.
Wat al die jaren bleef, was de persoonlijke bezorging. Het is een service die de Verbeetens nooit opgegeven hebben, ook niet toen bij wijze van spreken iederéén met de auto naar de supermarkt kwam. De meest recente bestelbus heeft in 2016 een noviteit: de boodschappen erin worden gekoeld met zonne-energie. Jan Verbeeten: “Een mooie combinatie, want juist op die dagen dat er het meest gekoeld moet worden, staat de zon het hoogst aan de hemel. Ook in de winkel koelen we met zonne-energie; het dak op ons pand in Vierlingsbeek ligt vol met zonnepanelen. En sinds een jaar Overloon ook.”
Moordende concurrentie
Het familiebedrijf koestert drie kernwaarden: toonaangevend, dichtbij en betrokken. “Als we deze drie statements niet waar zouden maken, zouden we hier nu niet zitten”, stellen Piet en Joop Verbeeten onomwonden. Dat geldt ook voor de nieuwe generatie die in 2011 de directierol overnam: Jan en Jolien, zoon en dochter van Piet, en Koen Verstegen, neef van Joop. Zij coachen ieder de winkels op dié onderdelen waar zij zelf de meeste affiniteit mee hebben. En geven daarbij het personeel zoveel verantwoordelijkheid als mogelijk. Piet Verbeeten legt het nog eens uit: “Medewerkers met verantwoordelijkheid werken met veel meer betrokkenheid én plezier.”
De concurrentie in de supermarktwereld is moordend en daarbij is onze manier van ‘winkelen’ drastisch veranderd met de doorbraak van internet. “Het is een lifestyle om zoveel mogelijk via internet aan te kopen en dus ook aan te bieden. Toch doen wij dat als sinds 1998. Het bezorgen is een van onze USP’s: wij bieden betrokkenheid en gemak.” En omdat de familie Verbeeten weet dat voor veel mensen de supermarkt een wezenlijk sociaal ‘uitje’ is, kun je er als klant je winkelwagen vullen om die boodschappen vervolgens alsnog te laten bezorgen.
Jan Verbeeten: “De hele retailwereld is bezig met e-commerce en thuisbezorgen. Met onze winkels hier bezorgen wij levensmiddelen in het hele Land van Cuijk. Dat heeft ook een positief effect op zoiets als de gunfactor.” Al moet dat laatste niet overschat worden, haasten vader en zoon zich te zeggen: de klant bepaalt op behoorlijk rationele gronden waar hij of zij de inkopen doet. Joop Verbeeten vult aan: “Daarom doen we álles wat een supermarkt zou moeten doen én dat doen we goed. Ertussenin werkt niet. We proberen altijd alles een schaal groter neer te zetten. De klant in Overloon en Vierlingsbeek moet gewoon geen reden hebben om naar Boxmeer of Venray te gaan. Sterker nog: de mensen uit Boxmeer en Venray willen en kunnen wij óók heel veel bieden.”
Zélf een streekproduct
De lokale middenstand speelt een belangrijke rol in de leefbaarheid in de kleine kernen. “We zijn zelf actief in het verenigingsleven, maar steunen ook via sponsoring van bijvoorbeeld evenementen het maatschappelijk leven daar waar we kunnen. In het bedrijf zélf kun je ook veel doen, bijvoorbeeld door bieden van werk aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. We gaan ook steeds meer aan het bedrijfsleven leveren. Juist doordat we niet vanuit een groot distributiecentrum leveren, maar omdat het uit onze eigen winkel komt. En dan zijn er de streekproducten, zoals Heldro IJs, fruit van lokale telers en andere specialiteiten. “Wat je van dichtbij haalt, daar heeft de klant feeling mee.”
De naam is gevallen: Heldro IJs. Eerder in 2016 namen de Verbeetens het Ottersumse familiebedrijf over. Natuurlijk zijn er plannen met Heldro IJs, al wil Jan Verbeeten daar nog niet op vooruit lopen. “We moeten daar nog eens goed over denken, maar het gaat erom dat we hoe dan ook nieuwe fans willen maken voor Heldro IJs. Wij zijn altijd al helemaal ondersteboven geweest van dit ijs, en dat moeten veel meer mensen gaan ontdekken. Grappig trouwens: nu hébben we dus niet alleen streekproducten, we zíjn er ook één!”