ViaSana
www.viasana.nl
Het gaat goed met orthopedisch ziekenhuis ViaSana, een kliniek met volledige focus op bewegings- en pijnklachten. Maar liefst zeventig procent van de patiënten meldt zich er na een aanbeveling van familie of bekenden. “Dat betekent dat zij voor ons kiezen om de kwaliteit van de behandelingen en de positieve ervaringen. In tegenstelling tot wat velen denken, kiest slechts achttien procent ons vanwege de korte wachttijden.” Dat was na de start een belangrijk wapen van de Millse kliniek, destijds een van de eerste zelfstandige behandelcentra in Nederland. “Kennelijk doet ViaSana het in de ogen van de vele patiënten die we behandelen gewoon uitstekend. Een focuskliniek als de onze past goed in het huidige zorglandschap.”
Paul Kruijsen: “Een gepassioneerd team, dat graag nadenkt over hoe het de zorg voortdurend kan verbeteren.”
Aldus Paul Kruijsen, sinds februari 2018 algemeen directeur van ViaSana. Hij wil samen met de 150 medewerkers en twaalf medisch specialisten de kliniek verder doorontwikkelen. Want dat deze haar plaats heeft verdiend, staat buiten kijf: op orthopedisch gebied is zij inmiddels een van de grote spelers in Nederland. Paul Kruijsen maakt sinds februari 2018 deel uit van het directieteam. Na zijn studie fysiotherapie volgde de Udenaar bedrijfskundige opleidingen en bekleedde meerdere managementfuncties, waaronder die van managing director bij Össur, waar hij elf jaar werkte. Deze IJslandse onderneming, met een Europese hoofdvestiging in Nederland, is marktleider in het ontwikkelen en produceren van orthopedische hulpmiddelen, onder andere voor mensen met een arm- of beenamputatie. Daarvóór was Kruijsen vijftien jaar in dienst bij Somas in Sint-Anthonis, het bedrijf van Jos Althuyzen, een van de oprichters van ViaSana.
Kruijsen volgde de ontwikkeling van ViaSana altijd met belangstelling: “Ik kom uit de fysiotherapie, maar werkte altijd in meer commerciële organisaties. Ik heb veel bewondering voor wat mijn voorganger Johan de Bruin heeft bereikt: ViaSana is een succesverhaal. Toen ik gepolst werd voor de positie van algemeen directeur, zag ik het als een uitdaging om samen met het team op dit fundament voort te bouwen. De combinatie van een paramedische en bedrijfskundige opleiding komt me daarbij goed van pas.”
Focus op orthopedie
“Op jaarbasis komen hier 13.000 tot 14.000 nieuwe patiënten. De groei wordt zelfs nog geremd doordat we niet méér financiële middelen van zorgverzekeraars krijgen. Er is een plafond aan wat zij aan zorg bij klinieken inkopen. Overigens wordt maar ongeveer een kwart van de patiënten geopereerd, waarbij het plaatsen van een nieuwe knie of heup veel voorkomende ingrepen zijn. De rest van de patiënten worden veelal conservatief behandeld, bijvoorbeeld met fysiotherapie of injecties. Daarnaast worden er veel pijnbehandelingen gegeven, ook een specialisatie van de kliniek.”
“Waarom doen we het goed? We focussen op orthopedie, neurochirurgie en pijnbehandelingen, allemaal gericht op het verhelpen van bewegings- en pijnklachten. Doordat we ‘veel van hetzelfde’ doen en zeer ervaren specialisten hebben, krijg je aantoonbaar betere kwaliteit. Daarbij is het een ‘prettige omgeving’, waar patiënten zich geen nummer voelen. Onze patiënten zijn niet levensbedreigend ziek, ze hebben vaak bewegingsklachten, die in de meeste gevallen goed te verhelpen zijn.”
Vergrijzing komt aan
Toch is het niet allemaal hosanna: “De vergrijzing slaat in deze regio relatief hard toe, zeker in combinatie met de bevolkingsdichtheid hier. Een aandoening als artrose (slijtage aan een gewricht) is een echte ouderdomsaandoening. We worden ouder, maar ook steeds zwaarder, en dat werkt artrose in de hand. Men verwacht dat het over tien jaar de meest voorkomende aandoening in ons land is, met in 2040 maar liefst 2,3 miljoen gevallen.”
“Hoe financier je dit? De middelen voor medisch specialistische zorg zijn de voorbije jaren hard gegroeid. Maar dat is niet vol te houden; er is afgesproken dat die groei in 2022 weer op nul procent moet zijn. Dat gaat betekenen dat mensen langer bij hun huisarts of bij een fysiotherapeut in behandeling zullen zijn. Aangezien een grote groep patiënten uiteindelijk toch bij de medisch specialist terecht zal komen, zal het ergens gaan knellen. Wachttijden zullen fors gaan toenemen.”
Daar waar de zorg schreeuwt om personeel, lukt het ViaSana haar vacatures te vullen. “Dat viel me al op toen ik hier voor het eerst kwam: een gepassioneerd team, dat graag nadenkt over hoe het de zorg voortdurend kan verbeteren. We leveren kwalitatief goede zorg tegen een goed tarief. Wij concurreren niet met de ziekenhuizen, want we dealen allemáál met veel patiënten en beperkte financiële middelen. We vullen elkaar eerder aan en zullen beschikbare capaciteit in de regio zo optimaal mogelijk moeten benutten om patiënten goed en tijdig te kunnen behandelen.”
Wetenschappelijk onderzoek
ViaSana blijft inzetten op waardecreatie voor de doelgroepen: patiënten, huisartsen, fysiotherapeuten en zorgverzekeraars. “Dus is het goed te weten dat in ViaSana wetenschappelijk onderzoek verricht wordt, waardoor we de kwaliteit van zorg continu kunnen verbeteren. Daarnaast wordt er voortdurend gewerkt aan het optimaliseren van de zorgprocessen, waarbij innovatie een belangrijke rol speelt. Een voorbeeld hiervan is een app waarin de patiënt zijn of haar zorgproces kan volgen en binnenkort zelfs zijn of haar eigen dossier in kan zien.”
Verder is er de naadloze samenwerking met diagnostisch centrum DiaSana, en fysiotherapiepraktijk FysioSupport, die patiënten na een eventuele operatie op weg helpen en de specialisten ondersteunen op de polikliniek. “Dat is het plaatje, maar ik wil benadrukken dat in de kern onze medewerkers het doen. De patiënt komt niet voor mij, die komt voor onze medisch specialisten, onder wie acht orthopeden, een neurochirurg en drie anesthesiologen/pijnspecialisten. Alle andere medewerkers eromheen faciliteren dit team zó goed dat zij topprestaties kunnen leveren.”
“Waarom doen we het goed? We focussen op één vakgebied”