Bureau Vet
Winnaar Startersprijs 2016
Letterlijk vanaf een zolderkamer in Siebengewald begint het verhaal. Erik Verpoort gaat samen met Michiel Thomassen aan de slag met het bouwen van websites. Maar al snel merkt hij dat alleen een website bouwen niet genoeg bijdraagt aan het succes van de klant. Erik ontwikkelt daarom samen met zijn team een aanpak die zijn klanten online succesvol maakt en is daardoor een serieuze speler in onze regio geworden.
De Startersprijs 2016 is gewonnen door Erik Verpoort van Bureau Vet. Zij geloven in online succes voor elke onderneming in het midden- en kleinbedrijf, waarbij de tool niet het doel is. Om dit te bereiken wordt een concrete marketingstrategie doorvertaald naar online marketingtools, branding en design trajecten en webdevelopment. In alles wat ze doen willen ze hongerigheid uitstralen en moet het cool zijn om er te werken. “Je hebt online marketingbureaus, reclamebureaus en webbouwers; daar zitten wij precies tussenin”, zegt hij. “Wij focussen op succes, niet op tools.”
Zaak van lange adem
“Het begint vaak op dezelfde manier”, vervolgt hij. “Opdrachtgevers komen hier met de vraag: ik wil een website. Maar feitelijk ligt de echte vraag altijd dieper, bijvoorbeeld het aantrekken van meer klanten en uiteindelijk meer omzet. Om dit te bereiken heb ik experts om me heen verzameld en in drie jaar tijd zijn we gegroeid van twee naar tien medewerkers.”
Aan de basis van online succes ligt een gedegen online strategie. “De klant moet beseffen dat ‘iets met online doen’ om een goede voorbereiding vraagt. Daarover communiceren wij uitgebreid met onze klanten. Online succes is geen sprint, maar een marathon. Een zaak van lange adem. Onze strategie geeft richting aan online activiteiten en het meten van de resultaten daarvan. Voordat we met allerlei marketingtools aan de slag gaan, bepalen we daarom altijd samen met onze opdrachtgever de juiste richting op basis van zijn of haar doelstellingen, doelgroep en budget. ‘Don’t be a fool with the tool’, luidt het motto niet voor niets.”
Content is king!
Nadat de route is bepaald kiezen Bureau Vet en de opdrachtgever bijpassende marketingtools die daadwerkelijk bijdragen aan het behalen van de online doelen. Dat vormt het startpunt van waaruit de partijen samen op weg gaan naar online succes.
Dennis van der Locht, eindverantwoordelijk voor marketing bij Bureau Vet, licht toe: “Het begint bij de ‘top of the funnel’. De kunst om vreemden te veranderen in bezoekers, bezoekers te veranderen in leads en leads te veranderen in klanten. Dit is een proces waarbij het inleven in de bezoeker centraal staat. Wij moeten daarom de ‘klant van onze klant’ kennen. Wie is deze bezoeker? In welke fase van het aankoopproces zit hij? En welke content heeft hij op dat moment nodig. Alleen dan lever je relevante informatie en verdien je attentiewaarde. Bedenk dat een gemiddeld persoon meer dan 3.000 reclame-uitingen op een dag ervaart! Hoe groot is de kans dat jouw uiting de aandacht krijgt die je wilt? Precies, nihil…”
“Het gaat er dus om dat je die potentiële klant voorziet van de juiste content op het moment dat hij of zij hier naar op zoek is. Je kunt je voorstellen dat dit een complex proces is en wij hebben ons dan ook volledig ingebeten in deze nieuwe vorm van marketing. Dit noemen we ‘inbound marketing’, wat gebaseerd is op het content combineren met context. De juiste informatie op het juiste moment, wat je natuurlijk gemakkelijk kan automatiseren. Bijvoorbeeld een blog-artikel, een video, een whitepaper, een pagina op je website, slim opgevolgd door e-mail of advertentie op LinkedIn.”
Erik Verpoort haakt daarop in: “Daarom willen wij juist de ‘business’ van onze klanten kennen. Wij vragen aan onze klanten wat de doelstellingen zijn en hoe we die samen gaan bereiken. Dát is het doel. Onze ‘succespakketten’ tonen aan dat het loont om structureel met marketing bezig te zijn. Die marketingmix stellen we maandelijks, wekelijks en soms zelfs dagelijks bij. Zo is voor de opdrachtgever ook heel inzichtelijk wat hij of zij uitgeeft aan zijn online succes.”
What’s next?
We vragen het: hoe zien de komende twee jaar er uit? “Wij willen nog meer investeren in kennis en zoeken elke dag naar sterspelers die deel uit willen maken van ons mooie team. Ook zijn wij sinds kort een van het zeer beperkt aantal bedrijven in Nederland dat zich officieel partner van HubSpot mag noemen. HubSpot is de ‘uitvinder’ van inbound marketing en samen met HubSpot beschikken wij over software die op een slimme manier zo veel mogelijk uit je inspanning bij het creëren van content kan halen. Zij laten zien dat je geen miljoenenbudget nodig hebt om een succesvolle marketingstrategie op te tuigen.”
Zijn er ook nog doelen voor Bureau Vet zélf? “Ja, elke dag meer succes bij onze klanten behalen, dan groeien wij als Bureau Vet vanzelf mee.”