Mkb’ers in de regio op weg geholpen door Adviseurs Rabobank
De regio Land van Cuijk en Maasduinen staat van oudsher bekend als een ondernemend gebied. Mkb-accountmanagers van de Rabobank Nick Jansen en François Rutten helpen beginnende (en meer ervaren ondernemers) graag op weg. En zeker niet alleen met een financiering. ‘We zetten onze kennis, ervaring én ons netwerk graag in om de ondernemer verder te helpen en om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van deze regio.
De tijd dat in elke kern een lokaal Rabobankkantoor te vinden was, is voorbij. Daar is een logische verklaring voor, want steeds meer zaken kun je eenvoudig digitaal regelen. Toch blijft lokale betrokkenheid een speerpunt van de bank. De toegevoegde waarde zit echter niet in de stenen,maar in de mensen, de medewerkers die het gebied op hun duimpje kennen. En daar zijn Nick Jansen en François Rutten het perfecte voorbeeld van. De twee accountmanagers deden ervaring op bij tal van lokale Rabobanken, maar komen nu weer ‘thuis’. ‘Ik ben een geboren en getogen Gravenaar’, vertelt Nick. De ouders van François runden jarenlang een eigen onderneming in de regio. ‘Wij komen onze klanten overal tegen. Op de markt, bij de voetbalvereniging… En dat is precies de bedoeling. We willen lokaal aanwezig én zichtbaar zijn. Mensen moeten ons gewoon kunnen aanspreken als ze een vraag hebben.
De twee accountmanagers zien in het gebied volop bedrijvigheid. Grote ondernemingen als MSD, Marel, Hendrix Genetics en Nutricia Danone zijn hier te vinden. En ook voor mkb’ers is de regio een vruchtbare voedingsbodem. Toch blijft meer bedrijvigheid desondanks welkom. François: ‘Dit is een omgeving met sterke vergrijzing, steeds meer jongeren trekken weg. Economische groei en werkgelegenheid kunnen ervoor zorgen dat we ook de nieuwe generatie hier behouden. Ondernemers zorgen ervoor dat het een levendig gebied blijft waar je fijn kunt wonen, werken en recreëren.’ Om die ondernemers goed te kunnen bedienen, is het van belang dat de twee die ondernemers goed kennen. ‘Daarom gaan wij het gesprek aan’, vertelt Nick. ‘Ik ga graag kijken bij het bedrijf. Niet alleen is dat heel interessant, het helpt me ook om een goed beeld te krijgen van de onderneming. Die aanpak past ook bij de Brabantse gemoedelijkheid van dit gebied.’ François vult aan: ‘Een ondernemersplan op papier is in niets te vergelijken met een bevlogen verhaal van de ondernemer op zijn bedrijf. Pas als je in gesprek bent, kom je tot de kern. Dan blijkt oplossing A soms helemaal niet de beste keuze.’
Het tweetal merkt dat beginnende ondernemers vaak volop dromen en ideeën hebben, maar dat het aan kapitaal ontbreekt. François: ‘Gelukkig is er vaak meer mogelijk dan vooraf gedacht. Zo kunnen wij als bank een financiering verlenen, maar er zijn nog tal van andere opties die we via ons netwerk kunnen aanbieden. Zo heeft de Rabobank een platform waar innovatieve start-ups gekoppeld worden aan vermogende klanten: Money Meets Ideas. Het mooie is dat zo niet alleen geld wordt ‘opgehaald’, maar er ook veel kennis en ervaring wordt gedeeld.’ Ook helpt de bank innovatieve starters op weg met de Rabobank Innovatielening. ‘Het is niet altijd eenvoudig om innovaties te financieren. Omdat er in de beginfase vaak nog geen bewezen resultaten, cash flow of betalende klanten zijn. Daarom hebben we een lening in het leven geroepen voor innovatieve start-ups die bijdragen aan digitalisering, verduurzaming van de maatschappij of vitaliteit. We zorgen ervoor dat deze ondernemers aan de slag kunnen met de uitwerking van hun plannen.’ En hoewel er dus vaak meer kan dan vooraf gedacht, is dat niet altijd het geval. Nick: ‘Wij hebben ook een zorgplicht. Ik wil mijn klanten een spiegel voorhouden. Als iets niet haalbaar is of ik niet geloof in een businessplan, dan zeg ik dat ook eerlijk. Daar is de klant niet altijd blij mee, maar op de lange termijn is het juist goed voor de relatie, daar ben ik van overtuigd.’
Rabobank ondersteunt ondernemers in de verschillende groeifases. ‘Vaak begint het met een goed idee op een zolderkamer en dat groeit uit tot meer. Onze collega’s van de bedrijvendesk kunnen in het begin vaak goed ondersteunen. Je doorloopt als ondernemer natuurlijk meerdere fases, waarbij diverse vraagstukken spelen. Van het openen van een bedrijfsrekening tot het verlenen van groeikapitaal. En misschien zet je zelfs wel de stap naar internationale handel, dan kan ons specialistenteam goed van pas komen.’ De bank kan dus in elke fase ondersteuning bieden. ‘Als bank willen we ondernemers zo goed mogelijk helpen. Wij zijn dan misschien maar een kleine schakel, uiteindelijk moet de ondernemer het zelf doen, maar het is wel mooi dat je als Rabobank ondernemers verder kunt helpen in hun groei.’
Neem contact op met de Rabobank. Of neem eens een kijkje op: www.ikgastarten.nl. Ook kun je via LinkedIn contact opnemen met François en Nick. Een laagdrempelige manier om te sparren over ondernemersvraagstukken Benieuwd naar de andere financieringsvormen? Zoals sale and leaseback, een zakelijke lening of een zakelijke hypotheek? Kijk dan op: rabobank.nl/bedrijven/zakelijkfinancieren/financieringen