‘Nieuwe medewerkers ervaren echt een warm welkom’
Van der Horst aannemers
Van der Horst aannemers laat nieuwe collega’s niet zomaar aan hun lot over. Integendeel. Met het onboardingsprogramma verwelkomt de bouwer nieuwe medewerkers uitgebreid. Sharon van der Aa-Gruijters, HR-adviseur, wil nieuwkomers ‘een zachte landing’ laten maken. Toen zij zo’n twee jaar geleden bij Van der Horst kwam werken als HR-adviseur, miste ze iets. Natuurlijk werd ze als nieuwe collega hartelijk ontvangen, maar ze zocht wat meer verdieping. Reden voor haar om een uitgebreider onboardingsprogramma te ontwikkelen.
In veel organisaties wordt nieuwe collega’s de werkplek aangewezen en succes gewenst. Dat was bij Van der Horst weliswaar niet het geval, maar toch wilde Sharon van der Aa – Gruijters een stap verder gaan. “Ik wilde nieuwe medewerkers nog zachter en beter laten landen in de organisatie. Het is belangrijk om deze mensen direct op te nemen in je team. Wie zich welkom en veilig voelt, kan met meer plezier aan de slag en presteert ook beter. Bovendien helpt het om ze te laten zien wie waarvoor verantwoordelijk is, wie wat precies doet en waarom we dingen doen zoals we ze doen. Want je krijgt juist in het begin al zoveel nieuwe informatie.”
De onboarding bij Van der Horst aannemers bestaat uit vier elementen en momenten. Sharon van der Aa-Gruijters licht ze toe.
De eerste week
“Op de eerste werkdag ontvang ik samen met een directielid de nieuwe collega. Deze krijgt bij ontvangst een mooie bos bloemen. We zorgen ervoor dat alles klaarstaat of -ligt: de werkplek, computer, auto, werkkleding. Dat geeft al meteen het gevoel van ‘je bent welkom’. Natuurlijk lopen we een rondje door het pand en schudden we veel handjes. In de eerste week geven we uitleg over de uren-app, Business Central en andere administratiesystemen.”
Introductiebijeenkomst
“Twee keer per jaar organiseren we een introductiebijeenkomst. Ik vind het mooi als er dan meerdere nieuwe medewerkers zijn; zo leren zij elkaar ook meteen kennen. Ze krijgen een presentatie over de kern van het bedrijf. Hoe zijn we in 1930 begonnen, wat hebben we gebouwd en waar staan we nu? Vervolgens deelt algemeen directeur Ted van Schijndel alles over onze missie, visie en strategie. Ook vertelt hij met welke interessante tenders we bezig zijn. Daarna sluit ik af met een stuk over veiligheid: dat vinden we enorm essentieel in de bouw. We willen dat iedereen na een werkdag weer veilig thuiskomt bij hun familie. Deze dag is altijd gezellig, en dat alles onder het genot van Brabantse worstenbroodjes en lekker fruit.”
Een ‘Horsty’-buddy
“Alle nieuwe medewerkers koppelen we aan een ervaren medewerker, die vrijwel dezelfde functie heeft. Dit noemen we met een knipoog een ‘Horsty’. Deze buddy is het eerste aanspreekpunt voor de nieuwe collega, betrekt diegene bij de pauzes en bij leuke activiteiten voor het personeel. Zo zorgen we ervoor dat iemand zich meteen thuis voelt in onze organisatie en overal bij betrokken wordt.”
Bezoek bouwplaats
“Alle medewerkers laten we een bouwplaats bezoeken, want daar doen we het voor. Dat is ons bestaansrecht. We dragen allemaal bij aan die vindingrijke bouwwerken voor onze klanten. Nieuwe collega’s krijgen dus altijd een uitgebreide rondleiding over een bouw om te zien wat we allemaal doen en hoe we werken.”
Positieve reacties
Van der Horst heeft inmiddels twee introductiebijeenkomsten georganiseerd. Bij de eerste bijeenkomst waren twaalf nieuwe collega’s aanwezig, bij de tweede waren het er zeven. De reacties? “Die zijn positief. Iedereen geeft aan dat het voelt als een warm welkom”, aldus de HR-adviseur. “Mensen vinden het fijn om de achtergrond van het bedrijf te leren kennen en in een informele sfeer met elkaar in gesprek te zijn. Ik hoor alleen maar enthousiaste verhalen. Ook het bezoekje en rondleiding op een bouwplaats, vinden ze erg waardevol.”
Familiegevoel
Dit warme welkom past goed bij het familiebedrijf. “Zodra iemand bij ons komt werken, ontvangt diegene ook meteen de HR-activiteitenkalender. Komt iemand vanmiddag zijn contract tekenen? Dan nodig ik die persoon meteen uit voor ons geplande dagje uit met al onze medewerkers en hun partners. Ook de kerst- en bouwvakborrel en andere activiteiten die al gepland zijn, benoemen we altijd met de vraag om deze alvast in de agenda te zetten. De werksfeer is bij ons gemoedelijk. Je stapt makkelijk bij elkaar naar binnen en iedereen staat voor elkaar klaar. Ook als iemand al een tijdje in dienst is, zorgen we goed voor die persoon. Denk aan coaching of opleidingen. We blijven in gesprek om te kijken hoe we kunnen helpen om te ontwikkelen. We willen dat onze medewerkers het goed hebben”, sluit Sharon af.
Ook een zachte landing voor leerlingen
Speciaal voor leerlingen heeft Van der Horst aannemers recent een leerlingcoach aangesteld. Deze dient als verbinding tussen leerling en leermeester, en verzorgt ook de afstemming met de school/opleiding. Op deze manier kan de aannemer het werk dat men de leerling aanbiedt nóg beter afstemmen op datgene waar op dat moment binnen het leerprogramma van de opleiding specifiek aandacht aan wordt geschonken.
Sharon van der Aa-Gruijters.
“We willen dat onze medewerkers het goed hebben.”