In de race naar de Ondernemersprijs Land van Cuijk & Noord-Limburg gaan opnieuw drie genomineerden de strijd met elkaar aan: Renske van den Berg van Renske Natuurlijke Diervoeding uit Cuijk, Erik Lanting van H&P Supermarkt in Siebengewald en Geert Meulensteen van het Beugense Mola. “Een mooie afspiegeling van de ondernemerskwaliteiten in het Land van Cuijk en Noord-Limburg”, aldus Martin van Collenburg, voorzitter van de Ondernemersprijs. Wij legden de genomineerden vijf vragen voor. Eerder stelden we ze al uitgebreid voor op deze site.
Wat doet nominatie met je?
Renske: “Ik vind het hele traject alleen maar steeds leuker worden. Bij de presentatie kwam ik als eerste aan het woord, maar ik ben het niet gewend om voor gezelschappen over mezélf te praten. Brede armgebaren passen niet zo bij mij. Maar ik kwam steeds beter in mijn rol. Ook leuk: wildvreemden feliciteren mij met mijn nominatie. Daar kijk ik nog iedere keer van op.”
Erik: “Het is een erkenning van de strijdlust die ik altijd al gehad heb. We hebben Siebengewald toch min of meer op de kaart gezet door een strategisch probleem te onderkennen en ernaar te handelen. Er komen hier klanten uit Goch, Kleef, Kalkar, Weeze, Kevelaer. En minder frequent zelfs uit Düsseldorf en Duisburg.”
Geert: “Voor mij persoonlijk niet eens zo heel veel, al merk ik wel dat onze medewerkers het zien als een grote waardering voor ons bedrijf. Ook zij zijn er dus erg mee bezig en dat vind ik mooi en goed. Ik doe dit traject dan ook niet voor mezelf; ik zie het als een bevestiging van wat we hier samen doen. Als ik het alleen had moeten doen, hadden we nu nog op het niveau van twintig jaar geleden gewerkt”, klinkt het lachend.
Ga je hierdoor anders naar je bedrijf kijken?
Erik: “Nee, een strategie verandert niet door een nominatie. Nog altijd blijft het inzicht in de markt het meest belangrijk voor mij. Wij vonden een antwoord en wisten in tien jaar tijd onze omzet te verdubbelen in een ‘dalende’ markt. Dus doen we het goed.”
Geert: “Ik ben er niet anders door naar onze organisatie gaan kijken.Dat komt doordat we ons voortdurend aan onszelf spiegelen. We hebben ons eigen organisatie-ontwikkeltraject, waarmee we in 2013 zijn begonnen. Daarbij willen we wat in potentie in dit bedrijf zit, eruit zien te halen. Twee jaar geleden hebben we opnieuw een traject ingezet. Zo blijven we doorlopend scherp op bedrijfsprocessen.
Renske: “Ik waardeer mijn bedrijf nu nog meer. Besef nu vaker dat we iets moois hebben neergezet. Ik heb tijdens de presentatie geleerd om dicht bij mezelf te blijven. Want kennelijk hebben we het altijd goed gedaan. En daarmee is deze nominatie dan ook een beloning voor vijfentwintig jaar keihard je eigen weg volgen.”
Wat is de filosofie achter jouw onderneming?
Geert: “Als al onze mensen met plezier naar hun werk komen en onze klanten blij zijn met de producten die wij leveren, dan ben ik ook gelukkig. Uiteindelijk gaat het erom dat je aan het eind van de dag een goed gevoel hebt over wat je hebt gedaan. Verder is onze drang om te blijven vernieuwen erg belangrijk. En dat met gevoel voor traditie en authentieke recepturen.”
Renske: “Wij bezien alles empathisch. Waarom mag je hond of kat niet eten wat jij óók eet? Jij staat een kipfilet te bakken, de hond snuift die heerlijke geuren op – hij is ook niet gek – en krijgt daarna een bak brokken die in de verste verte niet ruiken naar die kipfilet. Laat staan ernaar smaken… Elke dag dezelfde brok; dat trekt een hond een jaar of vijf en dan wordt ‘ie ziek… Dus wij verplaatsten ons in dat dier, willen het allerbeste voorschotelen.” “Heus, ik word ook weleens teruggefloten – het product moet immers betaalbaar blijven – maar wij zoeken voortdurend naar ingrediënten die onze producten nog beter maken. Ikzelf geef aan wat er volgens mij in een product hoort en pas dan kijken we naar de ‘geldkant’.”
Erik: “Tien jaar geleden hadden Duitsers drie drijfveren om over de grens hun inkopen te doen: koffie, sigaretten en brandstof. Ik voorzag toen al een gezondere levensstijl, met stoppen met roken en elektrisch rijden. Daarmee zouden voor de Duitser zeker twee van de genoemde drijfveren wegvallen. Daarnaast werden in Nederland de accijnzen opgetrokken, dus ook aan het wijzigende overheidsbeleid moest ik mijn strategie aanpassen.”
“In Siebengewald hebben we inmiddels een soort winkelcentrum gerealiseerd. Zo zijn er ook een bloemenzaak en viswinkel gekomen. De Duitser is daar dol op. Met de nieuwe winkel (5000 vierkante meter winkel- en magazijnruimte, tegenover 1500 bestaand, red.) wordt die formule verder uitgebouwd. Voor koffie, waar in Duitsland een veel hogere accijns op zit, hebben we zelfs een speciale corner van 150 vierkante meter.”
Wat heb je tot nu toe van elkaar geleerd?
Renske: “Er zijn verschillende wegen om je doel te bereiken. Wat Geert Meulensteen doet met Mola is in principe exact andersom aan wat wij doen. En toch blijkt ook hij een kei in zijn vak. Erik Lantings enthousiasme is aanstekelijk, in passie zit er weinig verschil tussen ons en ook hij gaat mee met de veranderingen die de markt van je verwacht. En het valt me ook op dat je als ondernemers, ongeacht je branche, vaak tegen dezelfde sores en pijntjes op loopt.”
Geert: “Je kunt altijd van elkaar leren, natuurlijk. Maar in essentie zijn wij, anders dan de andere twee genomineerde, een erg productiegerichte onderneming, die de verkoop en marketing juist aan anderen overlaat. Ons businessmodel is gestoeld op vertrouwen: wij zien vooral eerst de kansen en gaan dan met de risico’s aan de slag. Maar het samenwerken in de keten is dan juist weer iets wat ook de anderen zullen herkennen.”
Erik: “Onze ondernemingen hebben best veel raakvlakken. Bijna elke organisatie loopt wel een keer tegen dezelfde problemen aan. Ik denk dat ik met Geert Meulensteen nog eens ga praten over hoe zij hun organisatieontwikkeling hebben neergezet. De laatste jaren heb ik – door de uitbreiding – erg op de ‘hardwarekant’ van ons bedrijf gelet. Nu is het personeel weer aan de beurt.”
Een laatste woord?
Geert: “Laten we het erop houden dat wij toch eigenwijs genoeg zijn om dingen op onze eigen manier te doen.” En lachend: “Volgens mij is die karaktereigenschap wel herkenbaar voor de mensen in mijn omgeving!”
Erik: “Ik ben niet zo’n man van het laatste woord, maar ik hoop dat de mensen die ons groot gemaakt hebben, ons blijven steunen. Zo hebben we blijvend succes.”
Renske: “Winnen is voor mij niet het belangrijkste. De weg ernaar toe wél. Die vind ik leuk. Daarin overwin ik als het ware mezelf, want ik merk dat ik groei als méns.”
Op vrijdag 2 november is de Ondernemersavond. Dan wordt bekend wie van de drie genomineerden het goud in de wacht sleept. Ook wordt de Publieksprijs uitgereikt; klik hier om te stemmen. Verder wordt die avond één gast verrast; hij of zij krijgt de prijs voor Opmerkelijk Ondernemerschap. Reserveer hier je kaarten.