‘Meteen ervan overtuigd dat dit een succes zou worden’
Wux en Europe Diamond
Bjorn en Jan Verweij, en Yannick Vendelmans (v.l.n.r.): een nieuwe uitstraling dankzij Wux.
Achter Europe Diamond schuilt het samenwerkingsverband van Jan en Bjorn Verweij, vader en zoon. Nu Bjorn de afgelopen jaren de onderneming heeft uitgebouwd in het professionele circuit, is Europe Diamond uitgegroeid tot de nummer één leverancier van diamantfrezen in Europa. De juiste frees, ontwikkeld voor het juiste type vloer. Afnemers komen louter uit de zakelijke markt. Daarbij kent Europe Diamond naast de vloerfreesschijven, waarin het leading is, nog twee hoofdproductgroepen: diamantboren en diamantzaagbladen.
Eigen recept
Voor echte professionals is de kwaliteit van hun gereedschap van het allergrootste belang. Voor hen biedt Europe Diamond hoogwaardige freesschijven, die zijn ontworpen om aan de meest veeleisende normen te voldoen en tegelijkertijd ongeëvenaarde prestaties te leveren. Elk detail, van materiaalkeuze tot productieprecisie, wordt zorgvuldig overwogen. “De bindingen op de schijf, het materiaal dat in feite het freeswerk doet, zijn volgens eigen recept door ons ontwikkeld. We laten ze in opdracht produceren. Er staan dus geen handelaren aan de bron, we kopen direct bij de fabriek in”, legt Bjorn Verweij uit. “We bieden daarnaast exclusieve private label mogelijkheden aan, waarmee andere partijen hoogwaardige diamantgereedschappen kunnen verkopen onder eigen merknaam.”
Het is duidelijk: de liefde voor het product maakt dat Europe Diamond geen ‘dozenschuiver’ is of enkel voor de hoogste marges zou gaan. “We zijn sterk in het bedienen van de renovatiemarkt”, verduidelijkt de Cuijkse ondernemer. “Denk met name aan het aanbrengen van vloerverwarming in bestaande cementdek en betonvloeren. Die markt is heel groot qua omzet, maar er zijn weinig spelers. Wij bedienen in Nederland tachtig procent ervan. Die markt groeit voorlopig alleen nog maar, en is bovendien in feite never ending. Je kunt met een vloerverwarmingssysteem namelijk ook koelen. Dat is weer een compleet nieuwe markt. Maar het is en blijft bijzonder dat wij in een ‘niche-van-een-nichemarkt’ zo groot zijn geworden.”
Juiste moment
Vader Jan vult aan: “We zijn op precies het juiste moment ingestapt. En het blijft niet bij Nederland, want Duitsland zit eraan te komen, en daar richten we ons actief op. Maar ook vanuit Oostenrijk, Polen en Zwitserland komen hier al meer en meer vragen binnen.”
Ondernemen zit de twee generaties Verweij in het bloed. Vader Jan startte in 1994 zijn eigen onderneming, gericht op de vakhandel. Zoon Bjorn richt zich sinds 2018 met Europe Diamond rechtstreeks op de eindgebruiker. “Bjorn was altijd al geïnteresseerd in wat ik deed, hoe mooi is dat? Als jong manneke wilde hij al mee de baan op. Hij is een geboren ondernemer, maar denkt niet enkel in euro’s. Bjorn is er beslist niet alleen ingestapt om geld te verdienen, maar geniet ook van de reacties van de klanten. Op WhatsApp bijvoorbeeld.”
Professionaliseringsslag
Dat brengt het gesprek op Wux. “We hadden al een website, maar groeiden zo hard dat we enerzijds een professionaliseringsslag wilden maken, terwijl aan de andere kant de vraag uit onze exportlanden groeide. En daarmede hun behoefte aan onze zichtbaarheid”, aldus Bjorn Verweij. “Er moest online iets echt representatiefs komen. We kozen begin dit jaar voor Wux en zij zorgden voor een compleet nieuwe uitstraling van de hele huisstijl, te vinden in onder meer het wagenpark, logo, labels, boekjes en een nieuw ontwerp voor de bussen. De klasse straalt ervan af.”
Wux bouwde ook een nieuwe website. Deze richt zich vooralsnog op de vloer- freesschijven, de andere twee hoofdproductgroepen volgen mogelijk nog. Yannick Vendelmans, mede-eigenaar van Wux: ”Voor Bjorn was het nog even zoeken naar wat hij wilde. Daar zijn wij bij aangehaakt. Wij wisten wél al meteen dat we een webwinkel wilden maken, met goede fotografie. En er werd een koppeling opgezet met het boekhoudprogramma Exact. Dus het voorraadbeheer is direct eraan gekoppeld en wordt meteen bijgewerkt. Dat is iets waar beslist niet elke webshop over beschikt.”
Begrip
De afnemer gaat nergens ter wereld een bedrijf vinden dat zo’n collectie freesschijven heeft als Europe Diamond. De naam is inmiddels een begrip en Wux laat dat zien middels de nieuwe uitstraling. “Yannick heeft veel met ons meegedacht”, stelt Bjorn Verweij vast. “Hij liet opties zien, schetste alles voor, en zo gingen we steeds door die trechter naar beneden tot de beste ideeën overbleven. Ik was onder de indruk en – al besefte ik dat toen nog niet – ook direct ervan overtuigd dat dit een succes zou worden.”
Wux, het Cuijkse full service-internetbureau, verzorgt projecten van a tot z: van advies tot zoekmachine-optimalisatie. Wux maakt avonturen in het digitale landschap beter en mooier, maar vooral: rendabeler en economischer. Een door Wux gemaakte website of webshop is nooit ‘zomaar’ een site. Er zit een doordacht traject achter. Een volgend voorbeeld uit Wux’ rugzak is de nieuwe website met webshop van het Cuijkse Europe Diamond, een begrip in de wereld van vloerverwarming, door de hoogwaarde freesschijven, die voldoen aan de hoogste normen in precisie en duurzaamheid.