Het is een missie: deelnemers zowel fysiek als mentaal sterker te maken. Strong Viking daagt mensen uit om hun grenzen te verleggen en uitdagingen aan te gaan. Zodat ze sterker in het dagelijkse leven komen te staan. In juni 2013 was de eerste Obstacle Run op de Berendonck in Wijchen. Deze trok meteen al 2800 deelnemers. Daarna zette een groei in die oprichter Jan Reijs zelf ook niet voor mogelijk had gehouden. Zes jaar later organiseert Strong Viking zeventien edities per jaar, verdeeld over Nederland, België en Duitsland, met meer dan 100.000 deelnemers. “Het moet zó groot worden dat mensen op hun cv zeggen: ‘Ik ben een Strong Viking’.”
Jan Reijs is eigenaar van de Vivelli Healthclubs in Cuijk en Wijchen. Tijdens de beklimming van de Kilimanjaro, in 2011, had hij naar eigen zeggen ‘tijd om terug te kijken op mijn leven’. “Ik had twee goedlopende fitness- en crossfitclubs. Maar ik miste een uitdaging, wist alleen niet wat. Niettemin besloot ik dat ik iets nieuws vanaf de grond wilde opbouwen wat wereldwijd zou aanslaan. In 2012 werd ik door een vriend getipt over obstacle run. Daar ben ik iets unieks in gaan creëren.”
Wake-up call
Strong Viking Group bv organiseert en realiseert obstacle runs: waarbij deelnemers ieder op zijn of haar niveau de uitdagingen aangaan. Hapsenaar Jan Reijs wist, mede dankzij een kleine kwart eeuw ondernemerschap, in een korte tijd enorme groei te realiseren in Nederland. Samen met twee oud-officiers van de mariniers, die kort daarop directeur/mede-eigenaar werden, staat er een profijtelijk businessmodel. Partnerships met merken als Björn Borg, Herbalife Nutrition en Red Bull gekoppeld aan media-aandacht via Talpa, waarmee Strong Viking een nieuwe grote show opnam die eind augustus uitgezonden gaat worden, zorgen voor flinke exposure.
De professionaliteit van Strong Viking viel ook op in België en Duitsland, waar inmiddels ook evenementen georganiseerd worden. In het splinternieuwe pand van Vivelli in Cuijk heeft de Strong Viking Group zijn eigen onderkomen. Er werken inmiddels negentien mensen fulltime, plus een schil van nog eens twintig zzp’ers. Aan een complete editie werken zo’n 350 mensen mee. Jan Reijs’ rechterhanden zijn Kick Eduard (operationeel directeur) en Koen Postma (Business development directeur). “Ik had het idee, zij maakten het met het team werkelijkheid. Mijn wake-up call kwam meteen na de eerste editie, toen ik zag hoe emotioneel mensen reageerden en hoe er vriendschappen ontstonden. Toen wist ik dat ik iets goeds in handen had.”
Wereldveroveraars
Obstacle run is een van de oudste sporten in de wereld aangezien de roots liggen bij de militaire stormbaan. De moderne versie is ontstaan in 1987 in Engeland, waar een Britse soldaat een vijftien kilometer lange stormbaan bedacht voor zijn evenement Tough Guy. De afgelopen jaren was dit de snelst groeiende sport in Engeland en Amerika en ook in Nederland lijkt het die kant op te gaan. Jan Reijs gaf het de naam Strong Viking. “Het beleven van een gemeenschappelijk gevoel staat bij mij voorop. Dat gemeenschappelijke gevoel bestaat net als duizenden jaren geleden uit het overwinnen van het onbekende, door vertrouwen, geborgenheid en vriendschappen.”
“De Vikingen passen hier het beste bij. Je kunt ze het best omschrijven als avonturiers, sterk, taai en uitgaande van vastberaden broederschap. Wereldveroveraars in overdrachtelijke zin die ambitie durven uitspreken en ook waarmaken. Kwaliteiten en eigenschappen die hard nodig zijn als je mee wilt doen aan onze Obstacle Run. Dat gaf me een uniek, helder en op waarheid gebaseerd concept waarmee ik verder kon. De namen van onze obstakels corresponderen met hun geschiedenis. Om het Walhalla te mogen betreden, moesten Vikingen grote treden overwinnen, wat ons finishobstakel werd: ‘Walhalla steps’!”
Je móet elkaar helpen
Strong Viking daagt deelnemers fysiek en mentaal uit en stelt mensen in staat om zichzelf en anderen te verbeteren. “Tijdens Strong Viking móet je elkaar helpen. Je komt obstakels tegen die je simpelweg niet in je eentje kunt overwinnen. Dus moet er letterlijk af en toe een helpende hand worden toegestoken. Samen doe je het. De ene is bijvoorbeeld een uitstekende loper, maar heeft hoogtevrees. En toch gaat zo iemand uiteindelijk ‘in de groep’ van een obstakel van twaalf meter naar beneden… Dat is een overwinning op jezelf die je meeneemt in het dagelijks leven.”
Meedoen vraagt volgens Jan Reijs om een combinatie van coördinatie, kracht, balans, uithoudingsvermogen en samenwerking. Daar ligt ook een interessante link naar het bedrijfsleven: hoe beter medewerkers in hun vel zitten, des te beter ze presteren. Veel bedrijven schrijven zich als team in. DHL, NS, Herbalife, Samsung, Tesla, Björn Borg, UPS, Adecco, T-Mobile, Volvo en Oracle verschenen al aan de start. “We zijn grensverleggend en motiverend. Topkwaliteit, veiligheid en innovatie staan centraal in het parkoers. Dit onderscheidt Strong Viking van alle andere obstacle runs. Naast vijf keer gekozen te zijn als beste obstacle run in Nederland werden we dit jaar in London ook gekozen als ‘best international event’.”
Militaire operatie
Er zijn er in dit voorzomerseizoen al een handvol runs geweest, maar er volgt nog minstens een dozijn, alle onder illustere namen als Family Edition (3 en 5 km), Brother Edition, Water Edition, Hills Edition (7, 13 of 19 km), Iron Viking (42 km) en Ultra Viking (60+ km). “Qua organisatie zijn het eigenlijk allemaal militaire operaties. Moet je voorstellen: nabij Frankfurt ligt een bos zo groot als Liechtenstein zonder voorzieningen. Daar faciliteren we over twee dagen verdeeld 15.000 bezoekers. We schakelen tijdig (plaatselijke) derden in om doelen te realiseren, zoals grondverzetbedrijven. Ik weet ook waar mijn grenzen liggen”, klinkt het lachend.
Naast een focus op uitbreiding in Duitsland is inmiddels ook een nieuw concept uitgewerkt: Trailrun, een parkoers met alleen natuurlijke obstakels, wat een prima eerste kennismaking is voor het ‘echte’ werk.
De drie kompanen zelf in actie: Kick Eduard, Koen Postma (in het geel) en Jan Reijs (onder).
Ik daag de ondernemers
uit de regio uit!
“Goed voorbeeld doet volgen. Daarom stellen wij voor elke onderneming twee tickets beschikbaar om te ervaren wat een Strong Viking voor je bedrijf kan betekenen. Welke ondernemer durft de uitdaging aan?”
Reacties naar: info@inzaken.nl