“We streven ernaar een praktijk te zijn waarin je iedereen kunt bedienen. Ik zie het zo: je mag mensen bijstaan bij belangrijke momenten in hun leven. Denk aan trouwen, een huis kopen, een onderneming starten… en ook weer verkopen. Dat zijn momenten in een leven die ertoe doen. Dat geeft glans aan ons vak. Wij zijn er ook op heel moeilijke momenten. Maar ook dan zien we dat mensen dankbaar dingen los kunnen laten in de wetenschap dat de zaken goed geregeld zijn.”
Het kantoor staat midden in de samenleving en heeft alle benodigde kwaliteiten voor een doeltreffende dienstverlening in zich verenigd. Het dertienkoppige team van Notariskantoor Teeuwen is pro-actief en gaat ver in het naar buiten treden, bijvoorbeeld door het houden van lezingen. Voor de organisatie voelt het goed dat men daarbij niet alleen tal van zaken weet aan te snijden, maar dat men ook de kwaliteiten heeft om ze vervolgens te regelen.
Elkaar aanvullen
Het team van het Boxmeerse kantoor bestaat uit onder meer notaris Dré Teeuwen en drie kandidaat-notarissen: Ramon van Schijndel, Floris van Hal en Madeleine Maas. Ramon van Schijndel maakt deel uit van de maatschap met Dré Teeuwen en zal over ongeveer anderhalf jaar hem opvolgen. Iedere jurist heeft zijn of haar eigen specialiteit. Op de belangrijkste deelgebieden zijn de (kandidaat-)notarissen allround inzetbaar, op de meer gespecialiseerde delen vullen ze elkaar perfect aan. Overlap in werkzaamheden zorgt ervoor dat elke klant op elk moment bediend kan worden.
Nieuwe ontwikkelingen
Gevraagd naar nieuwe ontwikkelingen antwoordt Ramon van Schijndel: “Prinsjesdag heeft het notariaat niet veel nieuws gebracht. Mogelijk gaat de overdrachtsbelasting voor niet-woonhuizen met een procent omhoog. De wetgeving rond witwassen zal strenger worden. Als notaris moet je vaak genoeg als politieagent optreden. Wanneer wij vermoeden dat (crimineel) geld witgewassen wordt, moeten wij melding doen. Een collega maakte het onlang mee: iemand die in korte tijd diverse keren onroerend goed aankocht en daarbij telkens een deel contant betaalde. Zo’n persoon laadt verdenking op zich.”
Verder ziet Ramon van Schijndel een lichte stijging in de overdracht van ondernemingen. “Dat heeft te maken met de generatie babyboomers die nu gaat stoppen met werk. Helaas zien we nog steeds dat men daar erg laat mee begint. Het is eigenlijk een proces van meerdere jaren; doe je dat goed, dan heb je het onmiskenbaar het voordeel dat de overdrager de tijd krijgt om aan het idee te wennen dat een nieuwe fase in het leven aanbreekt.”
Levenstestament
Natuurlijk staat wetgeving nooit stil. En ook de notaris kent al geruime tijd wat marktwerking. Dat leidde en- kele jaren geleden tot nieuwe ‘producten’. Het levens- testament is daarvan misschien het beste voorbeeld. “Wanneer iemand, door wat voor oorzaak dan ook, zelf geen beslissingen meer kan nemen, kunnen vervelende situaties ontstaan. Het levenstestament is een akte waarin iemand vastlegt wie er tijdens het leven de belangen kan behartigen in het geval dat men (tijdelijk) niet in staat is om zijn of haar eigen zaken te regelen. Bijvoorbeeld door ziekte of ongeval, door dementie of door een langdurend verblijf in het buitenland.”
“In een levenstestament kun je wensen en regelingen met betrekking tot verschillende persoonlijke en zakelijke belangen juridisch laten vastleggen. Dat kan gaan om financiële zaken, schenkingen, persoonlijke belangen en medische wensen (euthanasie). Ook zakelijke belangen voor ondernemers zijn ermee gediend. Wie een onderneming heeft, moet een regeling treffen voor het geval dat hij of zij voor langere tijd niet bij die onderneming betrokken kan zijn. Dat geldt ook voor bestuurders in een bv. Wie niets regelt, loopt het risico dat straks de naasten worden opgezadeld met een hoop rompslomp en problemen. Met het juiste testament kun je bovendien na overlijden de nodige fiscale voordelen behalen.”
Lastige taal
“Vaak vraagt men waarom die aktes zo lastig te lezen zijn. Dat komt omdat alles goed moet worden vastgelegd zonder dat er een andere uitleg aan kan worden gegeven. En de tekst van de akte nemen we natuurlijk altijd nog door met cliënten in begrijpelijke taal.”
“Een notaris inschakelen kost inderdaad geld, klopt! Maar bedenk ook even wat het kost als je níéts regelt? Dat staat in geen enkele verhouding. Sommige zaken die er echt toe doen zou je gewoon móéten regelen; het hoort er net zo bij als het leven zélf. Stel dat niet uit. Dat besef groeit bij steeds meer mensen, zij het langzaam. Onthoud: wij willen pas dat er getekend wordt als de cliënt zich er goed bij voelt en alles duidelijk is. Het moet zinvol zijn om iets te regelen, anders zullen wij dat zelfs ontraden. Ook dát is onze taak.”
www.notaristeeuwen.nl
Mr. Ramon van Schijndel, kandidaat-notaris