Voor de langere termijn ontwikkelt Nederland zich in toenemende mate tot een waar ‘leisureland’. Dit constateren experts van de Rabobank op de website www.rabobank.nl/bedrijven/cijfers-en-trends. Actuele cijfers voor Horeca & Recreatie zouden dit laten zien. “We gaan meer buitenshuis eten, op meerdere momenten van de dag, gaan meer dagen of weekendjes weg en het nieuwe (flex)werken zorgt voor toenemende zakelijke vraag. Locatie wordt wel steeds belangrijker om tot een succesvolle exploitatie te komen. Ondernemingen die niet op een A-locatie of in een sterke regio gevestigd zijn, zullen moeten investeren in een uniek en onderscheidend concept”, voorziet de bank. “Consumenten zoeken naar producten met een bijzondere beleving of emotionele lading en zijn dan nog altijd bereid een meerprijs te betalen. Aan de onderkant van de markt ontstaan steeds meer kleinschalige, particuliere initiatieven waar duurzaamheid, authenticiteit en vakmanschap weer centraal staan. Buiten de grote steden is toerisme een van de belangrijkste sectoren waarin geïnvesteerd moet worden om deze gebieden economisch vitaal te houden.”