SCHADENET VAN EEDEN
Bijna drieënhalf jaar moesten Nico van Eeden en zijn medewerkers uit de voeten zien te komen op een noodlocatie. Een ongewoon lange tijd, veroorzaakt door getouwtrek met de verzekeringsmaatschappij, die maar niet wilde uitkeren na de fatale brand op 13 augustus 2013. Groen licht kwam er dan eindelijk toch, in mei van het vorig jaar. Daarna werd de wederopbouw van het pand aan De Hork (waarvan alleen het kantoorgedeelte bespaard was gebleven) voortvarend opgepakt. Wat heet: Schadenet Van Eeden loopt als vanouds voorop.
Sinds 2 januari is het bedrijf weer back in business op de vertrouwde locatie. De tweede gele motorkap vol met handtekeningen staat op kantoor als gelukwens. Die krijgt een plek naast de eerste, gekregen bij de verhuizing naar De Hork in 2003. Twintig jaar eerder begon Nico van Eeden een eenmansbedrijf op de Lange Beijerd in Cuijk, voornamelijk in schadeherstel en het spuiten van auto’s. ‘Strak en Stralend’ werd ‘Schadenet’.
Perfect gerepareerd. Punt
Het gloednieuwe bedrijfspand is één van de modernste panden in de regio. Van de maar liefst 21 werkplekken zijn er veertien uitgerust met een hefbrug. Nico van Eeden: “Wij mogen onszelf een gerenommeerd schadeherstelbedrijf noemen. Als het gaat om nieuwe systemen en technieken lopen wij inmiddels weer voorop. We mogen zonder overdrijving stellen dat we bij de top horen. Klanten die zeggen dat het ‘niet zo nauw komt’, wil ik niet bedienen. Want ooit gaat die auto naar een andere eigenaar en dan komt de onvermijdelijke opmerking ‘wie dat nu wel weer niet gerepareerd heeft?’ En dan ben je alsnog onderwerp van discussie. Die ruimte bied ik niet: het moet perfect gerepareerd worden, punt. Klanten hebben een probleem en dat kun je óf verplaatsen óf oplossen. Wij doen dat laatste.”
De aansluiting bij Schadenet, een keten van zo’n honderd bedrijven, zorgt voor een vlotte afwerking, met zo weinig mogelijk aanspreekpunten. “We werken voor tachtig procent met gestuurde schadestroom vanuit de verzekeringsmaatschappijen. Ons lidmaatschap van Schadenet betekent automatisch dat een hoog kwaliteitsniveau is gegarandeerd. De klant heeft er geen omkijken naar en geld voorschieten voor de reparatie hoeft niet. Ook leasemaatschappijen verwijzen schadeauto’s naar ons door. Naast gestuurde schadestroom weten veel andere opdrachtgevers ons te vinden, zoals restaurateurs. Die kloppen uiteraard niet bij de eerste de beste aan.”
Nieuw: smartcabines
Nico van Eeden is vanzelfsprekend in zijn nopjes met de nieuwe hal. “We zijn veel efficiënter ingericht dan voorheen. We passen nieuwe reparatietechnieken toe, zoals het werken in smartcabines. Dat scheelt veel – logistieke – tijd en dus geld. Je moet weten dat zeventig procent van de schades cosmetisch is. In een smartcabine zijn alle gereedschappen en materialen aanwezig om zo’n schadeauto te kunnen herstellen. Er kan zelfs in gespoten worden. Zo’n voertuig hoeft dus niet langer verplaatst te worden. En dankzij nieuwe lakken met versnelde uitharding hebben we veel minder stookkosten. Door het hogere vaststofgehalte in de lakken is het verbruik van vluchtige stoffen bovendien verder teruggedrongen.” Ook op het herstellen van meer dan uiterlijke schades is Van Eeden ingericht. Zo is er een hypermoderne 3D-uitlijnbank waar menig garagebedrijf jaloers op zou zijn. Belangrijk voor de ondernemer: Nico van
Eeden en zijn dertien medewerkers hebben minimaal vijftien vervangende auto’s beschikbaar. Een ondernemer is bij schade dus meteen weer op weg. Nico van Eeden weet als geen ander hoe belangrijk het is om weer ‘back in business’te zijn.