Duurzaamheid verkoopt. Dat weten bedrijven maar al te goed. Daarom tooien ze zich steeds vaker met groene kreten: ‘eco-friendly’, ‘duurzaam’, ‘CO₂-neutraal’. Maar wie even verder kijkt, ziet dat die claims vaak niet meer zijn dan een likje groene verf over een grijze realiteit. Greenwashing is misleiding in de meest hypocriete vorm. Plastic flessen met een groen etiket blijven plastic. Een luchtvaartmaatschappij die bomen plant, blijft tonnen CO₂ de lucht in blazen. En een fast fashion-merk met een ‘conscious collection’ blijft bovenal fast fashion.
We willen beter, maar worden vaak voor de gek gehouden. Echt duurzame keuzes worden zo moeilijker. Het is tijd dat we bedrijven niet op hun woorden geloven, maar op hun daden. Een groen logo maakt je nog niet milieuvriendelijk -daden doen dat. Groene woorden zonder daden zijn als slappe koffie: niemand wordt er echt wakker van. Tijd om kritischer te kiezen.
Randy van Tienen
www.nicikoffie.nl