Oorlogsmuseum Overloon breidt uit
De provincie Noord-Brabant verstrekt het Oorlogsmuseum Overloon een lening van €5 miljoen. Het geld is bestemd voor onder meer een levens-echte simulatie van D-Day en de Slag bij Overloon. Het museum wil in de komende vijftien jaar doorgroeien naar 200.000 bezoekers per jaar. Om vooral voor jongeren interessant(er) te worden, verandert het Oorlogsmuseum van een traditioneel museum, met veel voorwerpen in vitrines, in een multimediale beleving die beter aansluit bij de verwachtingen van een nieuwe generatie. Ook de buitenruimtes worden aantrekkelijker ingericht.
Met het provinciale geld kan het Oorlogsmuseum de komende jaren twee van in totaal vijf nieuwe paviljoens realiseren. In elk paviljoen wordt een thema eigentijds vormgegeven. Er worden levensechte decors gebouwd zodat bezoekers straks als het ware zelf over Omaha Beach of het slagveld van Overloon kunnen lopen. Zo kunnen ze van dichtbij zien welke prijs er is betaald voor onze huidige vrijheid.
Het paviljoen over D-Day wordt naar verwachting opgeleverd in het najaar van 2024, wanneer Brabant tachtig jaar bevrijding viert. Het tweede paviljoen volgt in 2026, wanneer Oorlogsmuseum Overloon precies tachtig jaar bestaat.
Nederlander in top vijf grootste koffiedrinkers ter wereld!
Volgens de International Coffee Organisation drinken Nederlanders gemiddeld 8,4 kg koffie per persoon per jaar. Dit is een van de hoogste scores in koffieconsumptie per hoofd van de bevolking ter wereld heeft. Hoe komt dat?
In veel kantoren en werkplekken is koffie gratis beschikbaar, en de kwaliteit is de afgelopen jaren ook aanzienlijk verbeterd. Het Nederlandse klimaat, dat vaak fris en soms ronduit koud kan zijn, speelt ook een rol. Net zoals in Scandinavische landen, wordt koffie in Nederland vaak gedronken om op te warmen. Comfort dat bijdraagt aan de dagelijkse routine, en dit zie je terug in de hoge consumptiecijfers.
De vraag waarom Nederlanders zoveel koffie drinken heeft dus meerdere antwoorden. Het is een samenspel van culturele gewoonten, klimaat, toegankelijkheid en bestelgemak. In financiële termen vertaalt deze liefde voor koffie zich in een miljardenindustrie. Eén ding is zeker: koffie is meer dan alleen een drankje in Nederland; het is een cultuur op zich.
Randy van Tienen