www.schadenetvaneeden.nl
Schadenet Van Eeden
“Onze doelgroep? Iedereen die een auto of bus rijdt. Wij zijn een schadeherstelbedrijf voor personenauto’s en kleine bedrijfswagens. Als mensen schade hebben aan hun auto of bedrijfsbus, dan zorgen wij ervoor dat de auto in weer originele staat en volgens de fabrieksnormen wordt hersteld”, legt Nico van Eeden het in buitengewoon begrijpelijke taal uit. Zo basic als de directeur van het gelijknamige Schadenet van Eeden het stelt, zo bevlogen kan hij over zijn vak vertellen. Nico van Eeden volgt, op zijn 72e, nog altijd alle ontwikkelingen op de voet. Sterker: Schadenet van Eeden loopt in het toepassen van nieuwe systemen en technieken landelijk nog altijd voorop.
Na een (bijna) fatale brand op 13 augustus 2013 leek de Cuijkse onderneming een zware tijd tegemoet te gaan. Alleen het kantoorgedeelte bleef gespaard. Ondernemend als Nico van Eeden is, wist hij zijn bedrijf draaiende te houden, gebruikmakend van maar liefst drie collega-schadebedrijven waar zijn mensen hun werk konden uitvoeren en klanten bediend bleven worden. Een zware tijd van touwtrekkerij met de verzekeraar volgde, die met name echtgenote Ellie niet in de kouwe kleren ging zitten. “Ze zit weliswaar niet in de onderneming, maar is natuurlijk mijn steun en toeverlaat in de thuissituatie”, legt Nico uit.
Pas in mei 2016 keerde de verzekeraar uit. Daarna werd de wederopbouw van het pand aan De Hork voortvarend opgepakt. Wat heet: Schadenet Van Eeden stond direct weer in de frontlinie. Op 2 januari 2017 was het bedrijf weer back in business op de vertouwde locatie, waar het in 2003 was neergestreken. Twintig jaar eerder begon Nico van Eeden een eenmansbedrijf op de Lange Beijerd in Cuijk, voornamelijk in schadeherstel en het spuiten van auto’s: ‘Strak en Stralend’, nu vier decennia geleden.
Niet de eerste de beste
Met een combinatie van kwaliteit, efficiëntie, maar ook compleetheid onderscheidt Schadenet van Eeden zich. Van de maar liefst 21 werkplekken zijn er zeventien uitgerust met een hefbrug. Nico van Eeden: “Wij mogen onszelf een gerenommeerd schadeherstelbedrijf noemen en kunnen zonder overdrijving stellen dat we bij de top horen. Klanten die zeggen dat het ‘niet zo nauw komt’, wil ik niet bedienen. Want ooit gaat die auto naar een andere eigenaar en dan komt de onvermijdelijke opmerking ‘wie dat nu wel weer niet gerepareerd heeft?’ En dan ben je alsnog onderwerp van discussie. Die ruimte bied ik niet: het moet perfect gerepareerd worden, punt. Klanten hebben een probleem en dat kun je óf verplaatsen óf oplossen. Wij doen dat laatste.”
De aansluiting bij Schadenet, een keten van zo’n honderd bedrijven, zorgt voor een vlotte afwerking, met zo weinig mogelijk aanspreekpunten. “We werken voor tachtig procent met gestuurde schadestroom vanuit de verzekeringsmaatschappijen. Ons lidmaatschap van Schadenet garandeert een hoog kwaliteitsniveau. De klant heeft er geen omkijken naar en geld voorschieten voor de reparatie hoeft niet. Ook leasemaatschappijen verwijzen schadeauto’s naar ons door. Naast gestuurde schadestroom weten veel andere opdrachtgevers ons te vinden. Die kloppen uiteraard niet bij de eerste de beste aan.”
Nog niet stoppen
Even terug naar het begin. De eerste stappen in zijn carrière zette Nico van Eeden als vakantiewerker bij garagebedrijf Nabuurs in Haps, een steenworp vanaf Nico’s ouderlijk huis. “Ik heb nooit hoeven solliciteren. ‘Als je vrij bent, kom je maar’, zeiden ze. Welnu, ik lag er dag en nacht. Na de opleiding voor automonteur kwam ik er in dienst. Van lieverlee ging ik er het schadeherstel doen.” Toen Nabuurs in 1976 verhuisde naar Grave, werd Nico verantwoordelijk voor de volwaardige schadewerkplaats. Maar hij kon zich er onvoldoende verder ontwikkelen en zette in 1983, hij was 33, de stap naar het eigen ondernemerschap.
Door goed onderhandelen kon hij zijn eerste bedrijfspand relatief goedkoop aankopen en daardoor een goede start maken. Na de opening, op tweede kerstdag 1983, werd na een half jaar de eerste monteur aangenomen. “Hij werkt hier nog altijd. En er zijn meerdere jongens die intussen al dertig jaar voor me werken. Sommigen gingen, een aantal kwam ook weer terug.” Eind vorig jaar nam Nico het schadeherstelbedrijf van zijn broer, in Heijen, over. Zo heeft hij momenteel weer veertien mensen in dienst. Zoon Nicky is de beoogd opvolger. Maar zelf denkt Nico (72) nog niet aan stoppen.
Duurzaamheid en tijdwinst
Nico van Eeden is nog altijd in zijn nopjes met de nieuwe hal. “De efficiëntie is hoger dan voorheen. We passen nieuwe reparatietechnieken toe, zoals het werken in smartcabines, waarvan we er vier hebben. Dat scheelt veel – logistieke – tijd en dus geld. Zeventig procent van de schades is cosmetisch. In een smartcabine zijn alle gereedschappen en materialen aanwezig om zo’n schade te kunnen herstellen. Er kan zelfs in gespoten worden. Het voertuig hoeft dus niet langer verplaatst te worden. Laksoorten met versnelde uitharding zorgen voor veel minder stookkosten. Dankzij het hogere vaststofgehalte in de lakken is het verbruik van vluchtige stoffen bovendien verder teruggedrongen.”
Ook op het herstellen van meer dan uiterlijke schades is Van Eeden ingericht. Zo is er een hypermoderne 3D-uitlijnbank waar menig garagebedrijf jaloers op zou zijn. Ook het kalibreren van camera’s, zoals voor lane assist, wordt uitgevoerd. En belangrijk voor de ondernemer: er zijn minimaal vijftien vervangende auto’s beschikbaar. Een ondernemer is bij schade dus meteen weer op weg. Nico van Eeden weet als geen ander hoe belangrijk het is om ‘back in business’te zijn…
De duurzame insteek is geborgd via de certificaten: ISO 9001, ISO 14001, Erkend Duurzaam en Duurzaam Repareren.
‘Iets nieuws? Wij hebben het’
Nico is een spaarzaam type. Opgebouwde reserves maakten dat hij na de brand in 2013 zijn bedrijf opnieuw kon opbouwen en een periode van drie jaar kon overbruggen voordat de verzekering uiteindelijk uitkeerde. En hij zweert bij moderne technieken. Door bezoeken aan vakbeurzen komt hij op ideeën waarmee hij zijn bedrijf efficiënt kan houden en daarmee het werk binnen de door verzekering vergoede tijd met de beste kwaliteit kan volbrengen.
Bij de uitvoering van die ideeën betrekt hij zijn medewerkers. Zo blijft hij de concurrentie voor en wordt hij ook door vakscholen gevraagd als examinator op te treden. Hij is ook nog altijd betrokken bij de vaststelling van examenvragen. In 2017 werd hij genomineerd voor de Ondernemersprijs Land van Cuijk & Noord-Limburg. De jury wees daarbij op zijn vasthoudend. De wijze waarop hij zijn eerste bedrijfspand verwierf en later het juridisch gevecht met de verzekeringsmaatschappij aanging, zijn duidelijke bewijzen. Na de brand in 2013 besloot hij de zaak opnieuw op te bouwen. Hij vond dat hij dit aan zijn medewerkers verplicht was. Zijn ervaringen met verzekeringen en juridische procedures deelt hij nu met andere ondernemers.
“We werken in een dynamische sector, waar in korte tijd veel verandert en de voertuigen steeds complexer worden. Het is voor ons een uitdaging mee te gaan in deze ontwikkelingen. Neem gerust aan: als er iets nieuws is, hebben wij het.”
Het gezin Van Eeden (v.l.n.r.): NIcky, Bianca, Ellie en Nico.
Na de brand van 13 augustus 2013 toonde Nico van Eeden zijn veerkracht.
De start op tweede kerstdag 1983: Nicky en Bianca knippen het lint door.
Het voormalige bedrijfspand aan de Lange Beijerd in Cuijk: ‘Strak en stralend’ staat hier nog op de gevel.
Het veertigjarig jubileum wordt gevierd met alle (oud-)werknemers op zaterdag 18 november. Op zondag 19 november is het Open Dag voor alle belangstellenden. Er zijn die dag onder meer demonstraties en alle bedrijfsonderdelen kunnen bezocht worden.