Jong en ondernemer? JOP zorgt voor interactie!
www.jongondernemendplatform.nl
Jong Ondernemend Platform
Je bent jong en je onderneemt. De wereld ligt aan je voeten, het is aan jou om het allemaal te gaan ontdekken. Eén ding is zeker: een ondernemer die op een eilandje wil zitten, zul je met een lampje moeten zoeken. Daar gebeurt immers niet zo veel… Wie onderneemt, wil reuring om zich heen, houdt van contacten, interactie. Jonge ondernemers willen bovendien antwoorden op prangende vragen, of ze nu starter zijn of opvolger. Het Jong Ondernemend Platform (JOP) is er voor deze durfals. En er is nieuws: volgend jaar start JOP een betaald lidmaatschap. Jonge ondernemers kunnen zich er nu al voor aanmelden.
Jonge ondernemers ontdekken en verbinden: dát is de missie van het JOP. Het wil een plek bieden waar zij op een toegankelijke manier elkaar kunnen versterken. Nu zijn er op zichzelf genoeg redenen te bedenken waarom (jonge) ondernemers zich zouden willen verenigen. Allereerst vanwege hun eigen ontwikkeling en het opbouwen van een broodnodig netwerk. Ten tweede is het ook praktisch: je kunt samen dingen bereiken die je in je eentje niet kunt realiseren. Nog een reden: samen sta je sterker richting bijvoorbeeld overheden of andere instanties.
Elkaar versterken
De initiatiefnemers van JOP zagen dat jonge ondernemers een bepaalde aantrekkingskracht op elkaar hebben en zijn ervan overtuigd dat deze groep elkaar kan versterken. Met medeondernemers praat je namelijk veel makkelijker en beter over uitdagingen die aan het ondernemerschap zijn gerelateerd dan je dat met vrienden of familie doet. Met collega-ondernemers heb je nu eenmaal andere gesprekken dan met je vrienden. Om deze ontmoetingen en gesprekken mogelijk te maken, is JOP geboren.
JOP wil het voor jonge ondernemers aantrekkelijk maken om laagdrempelig met elkaar te netwerken. Door elk jaar een aantal borrels te organiseren zet de club zich in voor de ontdekking en verbinding tussen de nieuwe generatie ondernemers in de regio. Daarna wordt het elkaar leren kennen alleen maar makkelijker. Jonge ondernemers lopen veelal tegen dezelfde uitdagingen aan en kunnen elkaar verrijken met inzichten die aansluiten op vandaag de dag én morgen.
Toekomstig ondernemersklimaat
Inmiddels kent JOP een zevental kartrekkers: Randy van Tienen van Nici Koffie; Boyk Martens van Martens Logistics; Joppe Bosmans van Jumbo Cuijk; Roy Hopmans van Auto & Bandentechniek Heijn; Sharon Bulder van Hahebo; François Rutten van Rabobank; Bo Pennings van Wux. “Het doel is dat jongeren op een toegankelijke manier elkaar versterken”, legt voorzitter Randy van Tienen uit. “We hebben zo’n 350 jonge ondernemers op de lijst, maar in onze regio zijn het er zo al 500 en mogelijk meer. We hebben ze gewoon nog niet allemaal bereikt.”
“Andersom zijn veel van deze jongeren zich er niet van bewust wat er mogelijk is in het Land van Cuijk en Noord-Limburg. JOP begon een jaar of vier geleden, aangemoedigd door de IK. Door ondernemende leeftijdsgenoten samen te brengen, willen we het jonge ondernemerschap in de regio stimuleren en werken aan een goed ondernemersklimaat voor de toekomst. Uiteindelijk is dat het doel: JOP zorgt voor een beter Land van Cuijk en Noord-Limburg, voor en door jonge ondernemers in deze regio.”
Innovatiekracht
‘Gevestigde’ ondernemers en (oudere) leden van de Industriële Kring Land van Cuijk & Noord-Limburg (IK) loofden eerder in dit magazine het initiatief. Zonder JOP kan de IK op de lange duur niet verder, is de overtuiging. Maar men vindt óók dat JOP op zijn beurt de oudere generatie nodig heeft: de IK heeft immers kennis en de organisatie heeft een infrastructuur van bijna zeven decennia.
Er is nog een reden aan te voeren waarom samenwerking relevant is: of een bedrijf ‘groot’ of ‘klein’ is, begint een relatief begrip te worden. Want de onmisbare innovatiekracht zit juist vaak bij de kleinere ondernemingen, en zeker bij de start-ups. Ook dáárom ziet de oudere generatie graag dat juist ook kleine ondernemers zich aansluiten, bij JOP en – op termijn wellicht – de IK.
In kaart brengen
Wat mogen we in de nabije toekomst van JOP verwachten? Randy van Tienen: “We willen snel in kaart brengen wat de regio aan ondernemers herbergt. WhatsApp is een hulpmiddel daarbij: de ‘jongste’ jongeren communiceren zowat uitsluitend via de app. En als we elkaar dan gevonden hebben, mogen ze van ons interactieve sessies verwachten, er zijn er al enkele geweest. Maar het mag ook gewoon een keer een borrel zijn. Als je elkaar maar ontmóet!”
Ben je veertig jaar of jonger en ondernemer of beoogd bedrijfsopvolger binnen het bedrijfsleven in Noord-Limburg of Land van Cuijk? Of woon je in de regio, maar is je bedrijf ergens anders gevestigd? In beide gevallen kun je je aanmelden voor de bijeenkomsten. En natuurlijk ook voor een lidmaatschap: het is laagdrempelig en kost € 95 per persoon.
Laagdrempelig
met elkaar
netwerken
v.l.n.r.:
• Randy van Tienen van Nici Koffie
• Boyk Martens van Martens Logistics
• Roy Hopmans van Auto & Bandentechniek Heijn
• Joppe Bosmans van Jumbo Cuijk
• François Rutten van Rabobank
• Sharon Bulder van Hahebo
• Bo Pennings van Wux