Industriële Kring ontmoet Jong Ondernemend Platform
Je bent jong en je onderneemt. En je vraagt je af wat er in die wereld allemaal te ontdekken valt. Een ondernemer die op een eilandje wil zitten, zul je met een lampje moeten zoeken. Iedereen wil immers reuring om zich heen, intensieve contacten. Jonge ondernemers willen bovendien antwoorden op prangende vragen, of ze nu starter zijn of opvolger, of een managementfunctie hebben. Het Jong Ondernemend Platform (JOP) is er voor deze durfals.
“Waarom zouden jonge ondernemers zich willen verenigen?” Martin van Collenburg, voorzitter van Industriële Kring Land van Cuijk & Noord-Limburg (IK), heeft het antwoord op zijn eigen vraag: “Er zijn drie redenen. Allereerst vanwege je eigen ontwikkeling en het opbouwen van een netwerk. Ten tweede kun je samen dingen bereiken die je in je eentje niet kunt realiseren. Denk aan een gezamenlijk energiecontract, afvalinzameling of cameratoezicht. Samenwerken is bovendien essentieel in de energietransitie. En ten derde: samen sta je sterker richting bijvoorbeeld overheden of andere instanties.”
Elkaar – toegankelijk – versterken
Randy van Tienen, vennoot bij Nici Koffie en Automaten, is, samen met Marloes Kepser en Boyk Martens, initiatiefnemer van JOP. “Het doel is dat jongeren op een toegankelijke manier elkaar versterken. We hebben zo’n 200 jonge ondernemers op de lijst, maar in onze regio zijn het er zo al 800 en mogelijk meer. We hebben ze gewoon nog niet allemaal bereikt. Andersom zijn veel van deze jongeren zich er niet van bewust wat er mogelijk is in het Land van Cuijk en Noord-Limburg. JOP begon een jaar of drie geleden, aangemoedigd door de IK. Sinds een jaar organiseren wij bijeenkomsten.”
Ted Langen is blij met het initiatief. Hij is voorzitter van de themagroep Identiteit en Communicatie, een van de vier themagroepen waarop sinds 2021 de samenwerking tussen de Industriële Kring (IK) en de Bedrijventerreinverenigingen (BTV’s) stoelt. “Zonder JOP kan de IK op de lange duur niet verder, wij vergrijzen immers. En JOP heeft ons op zijn beurt nodig: wij hebben kennis en onze organisatie heeft een infrastructuur van bijna zeven decennia.”
‘Groot’ en ‘klein’ wordt relatief
Bo Pennings is oprichter en mede-eigenaar van Wux Internetbureau. Medeorganisator van JOP. “Ik wilde erbij om andere jonge ondernemers te leren kennen, want je kunt veel van elkaar leren. Met medeondernemers heb je andere gesprekken dan met je vrienden.” Martin van Collenburg vindt daarbij dat ’grote’ en ‘kleine’ ondernemers relatieve begrippen aan het worden zijn. “Want de onmisbare innovatiekracht zit juist bij de kleinere ondernemingen. Zeker op social media- of IT-gebied. Ook dáárom zien we graag dat juist ook kleine ondernemers zich aansluiten.”
Wat mogen we van JOP verwachten? Randy van Tienen: “We willen snel in kaart brengen wat er is aan ondernemers. WhatsApp is een hulpmiddel daarbij: de ‘jongste’ jongeren communiceren zowat uitsluitend via de app. En als we elkaar dan gevonden hebben, mogen ze van ons interactieve sessies verwachten, er zijn er al enkele geweest. Maar het mag ook gewoon een keer een borrel zijn. Als je elkaar maar ontmóet!”
Martin van Collenburg, Ted Langen, Randy van Tienen en Bo Pennings (v.l.n.r.)
JOP!
Voor de IK, bel: 085 -0640645. Kijk op: www.jongondernemendplatform.nl