Tja, daar zijn de meningen nogal over verdeeld. Een cv is belangrijk, heel belangrijk zelfs, maar het geeft niet of nauwelijks de doorslag of een kandidaat wel of niet geschikt blijkt te zijn. Een cv geeft je een goed inzicht over iemands werkverleden en welke opleidingen iemand heeft gevolgd. Maar waarom iemand bepaalde keuzes heeft gemaakt en welke persoonlijke omstandigheden hebben meegespeeld, halen we hier niet uit.
Martijn van der Sande, commercieel directeur van JobMakelaar: “Wij bemiddelen mensen, géén cv’s. Wij focussen veel meer op de inhoud van het verhaal van de persoon bij ons op de bank, dat cv is voor ons puur een leidraad. Bepaalde karaktereigenschappen en persoonlijkheden van een kandidaat moeten zo goed mogelijk aansluiten bij de mensen op de werkvloer, de leidinggevende en het liefst ook nog bij het DNA van de werkgever. Dát matchen we en is onze kracht!” Veel bureaus stellen enkel op basis van een (passend?) cv een kandidaat voor bij één of meerdere opdrachtgevers. “Wij geloven niet in deze werkwijze, het is onpersoonlijk en je weet totaal niet of mensen bij elkaar gaan passen. We hebben met mensen te maken en daar zijn we goed voor”, vult partner Nancy van Gemert aan, operationeel directeur van JobMakelaar.
“Met het grootste deel van onze opdrachtgevers hebben we een persoonlijke band opgebouwd, dat vinden we belangrijk. Om de juiste kandidaten te matchen, moeten we natuurlijk ook weten wat er omgaat in het hoofd van de opdrachtgever, toch? En als we er dan alles aan hebben gedaan om die perfecte kandidaat ook daadwerkelijk een fijne werkomgeving te geven, ja… dan worden wij daar enorm gelukkig van, daar doen we het voor!”
“Als initiatiefnemer van de stagemarkt, die sinds een jaar of vier in Mill wordt georganiseerd, kennen wij veel ook jongeren. Het grootste deel van alle kandidaten die wij bemiddelen houdt er een vaste baan aan over. Dat betekent dat zij na de uitzendperiode of na een contractperiode vanuit Werving & Selectie een vast contract aangeboden krijgen. Daar zijn wij dan ook erg trots op”, aldus Nancy van Gemert. “Voor veel opdrachtgevers verzorgen wij het hele traject: vanaf het eerste contact, de intakegesprekken en zelfs meestal ook de kennismakingsgesprekken bij de opdrachtgever en de rondleiding, tot aan het onboarden.”
Martijn van der Sande: “We zijn horizontaal (actief in diverse branches) én verticaal georiënteerd en gespecialiseerd (in verschillende functiegroepen, van bijvoorbeeld logistiek medewerker tot aan commercieel manager). Enkel in zorg en onderwijs bemiddelen we niet.
Wie snel extra personeel nodig heeft op piekmomenten, kan daarvoor ook bij ons terecht.”
Een nieuwe loot is Talent4Taxi, dat taxichauffeurs van doelgroepenvervoer (zoals leerlingenvervoer en zorgvervoer) bemiddelt naar duurzaam werk. Talent4Taxi is opgericht in 2012 en heeft sindsdien meer dan 1000 werkzoekenden begeleid naar vaste banen in de taxibranche. Op dit moment zijn ongeveer 220 mensen in dienst. Talent4Taxi werkt met een team van veertien mensen vanuit het kantoor in Eindhoven, dat JobMakelaar vorig jaar opende. De dienstverlening beslaat heel Nederland.
Nancy van Gemert: “Daarbij onderscheiden wij ons op drie vlakken van andere aanbieders in de taxibranche: we bieden alle contractvormen, werken met alle doelgroepen en bieden alle diensten. Daarmee zijn we een kenniscentrum voor taxi- en branchegerelateerde bedrijven. Wij ontzorgen in HR-dienstverlening en verzuim, organiseren en/of ondersteunen bij wervingsdagen en campagnes en adviseren in administratieve en financiële vraagstukken aan ondernemers uit de vervoersbranche. Deze uitbreiding van ons dienstenpakket maakt ons een nog completere dienstverlener voor nu en in de toekomst.”
Daarnaast wordt gewerkt aan een Arbodienst. Nu al beschikt JobMakelaar over een eigen verzuimafdeling, De Verzuimcoach, maar men streeft naar een volwaardige onderneming. Nancy van Gemert: “Klanten kunnen dan bij ons een vertrouwenspersoon inhuren als externe partij voor elke vorm van begeleiding bij verzuimvragen. Wij zijn dan het aanspreekpunt voor de werkgever en zorgen voor een goede communicatie tussen de werknemer en de werkgever. We informeren de werkgever over de voortgang van het verzuim en adviseren over de te nemen stappen rond reïntegratie na ziekte of letsel. We werken ook samen met andere betrokken partijen, zoals de bedrijfsarts en het UWV, en daarnaast verzorgen we de administratie.”
Martijn van der Sande: “Inmiddels bestaan we ruim vijf jaar en hebben we bijna twintig jaar ervaring in de uitzendbranche. In 2022 hebben we onze vestiging in Eindhoven geopend, waar we dezelfde missie en visie nastreven als in Mill. De komende jaren openen we vestigingen in regio Den Bosch, Wijchen/Nijmegen en Venray. Iedere vestiging met hun eigen verzorgingsgebied van een straal van ongeveer twintig kilometer. Ambities genoeg, dus!”
JobMakelaar is nog in een ander opzicht klaar voor de toekomst. De certificeringen (SNA en ABU) die verplicht zijn over twee jaar, heeft het Millse bureau al in huis.
JobMakelaar Arbeidsbemiddeling
www.jobmakelaar.nl