www.laarakkers.nl / www.ing.nl
ING in gesprek met Laarakkers
Wiljan Laarakkers (l.) en Martijn Leurs voor het kantoor van de onderneming, in Boxmeer.
Sloop maakt ruimte voor de toekomst van een duurzame leefomgeving. Met de nieuwste innovatieve technieken, effectieve werkwijzen en optimaal hergebruik van vrijgekomen sloopmaterialen voor productie van hoogwaardige grondstoffen, draagt slooponderneming Laarakkers substantieel bij aan de zorg voor een duurzame toekomst. Met ruim 75 jaar ervaring in de totaal-, transformatie-, utiliteits- of renovatiesloop, sloopt Laarakkers kostenefficiënt en duurzaam. Meer dan 95 procent van alle vrijkomende sloop materialen heeft een herbestemming als bouw- en/of grondstof. Een ontmoeting tussen zakelijk adviseur Martijn Leurs van ING en Wiljan Laarakkers, samen met broer Marcel directeur en mede-eigenaar van Laarakkers.
Als Adviseur Zakelijk helpt Martijn Leurs relaties de juiste financieringsoplossing te vinden voor elke (groei)fase van hun onderneming. Met zijn netwerk maakt hij nieuwe verbindingen. Martijn is onder de indruk van de kennis van hergebruik en vooral ook het pionierschap in de toepassing ervan die Laarakkers aan de dag legt. “Ik durf te stellen dat Laarakkers veel verder is dan de markt, zeker in het Land van Cuijk, Noord-Brabant. Ik ken weinig andere ondernemingen die al op dit niveau nadenken over circulariteit en duurzaamheid.” De Boxmeers- Sambeekse onderneming bevindt zich inderdaad in een kopgroep van slopers in Nederland. Ter indicatie: ons land loopt weer vijf tot zeven jaar voorop ten opzichte van Duitsland, waar Laarakkers al jaren erg actief is.
Laarakkers werkt volgens het zelfbenoemde ‘4-zuilen-model’: met een energieneutraal/emissieloos machinepark, terugwinning van grondstoffen, digitalisering en logistiek en tot slot, maatschappelijke verantwoordelijkheid. Over de tweede ‘zuil’ zegt Wiljan Laarakkers: “Hoe kunnen we materialen die vrijkomen bij de sloop zó verwerken en bewerken dat deze geschikt worden als halffabrikaat? Denk aan gips recyclen: doe je dat in de vorm van de plaat die je ‘redt’ van de sloop en weer aanbiedt, of recycle je het puur als gips(korrels)?” ”We zijn al zover dat we beton volledig apart kunnen houden van de andere reststromen. Dat leidt tot hoogwaardig recyclen: wij maken er een grindvervanger van, die weer geschikt is voor in beton. Bakstenen maken we ter plaatste schoon en bieden we weer als volwaardig ‘nieuw’ product aan. En wat te denken van kunststof kozijnen met glas? Die zijn zelden echt te hergebruiken, doordat afmetingen afwijken, maar ook doordat isolatieglas tegenwoordig aan veel strengere eisen moet voldoen: het oude ‘dubbelglas’ is inmiddels triple. Maar je kunt wel én het glas én het kunststof én het rubber scheiden. Zo gaan wij te werk.”
Terug naar de eerste ‘zuil’, het emissieloos machinepark. “We hebben twee elektrische vrachtwagens, en nog twee onderweg. Sinds ruim drie maanden hebben we ook een elektrische graafmachine; die wordt nu in Duitsland ingezet. Daarvan zijn er zo’n zeventig in Nederland; in het Land van Cuijk zijn wij de eerste. Deze machine kan makkelijk een dag lang zijn werk doen; we hebben zelfs minder laadinfrastructuur nodig dan verwacht: drie keer 80 Ampère, niet meer dan een ‘normale’ bedrijfsaansluiting.”
“Zo’n anderhalf jaar geleden investeerde Laarakkers dus ook in de eerste elektrische graafmachine, ondanks subsidies is ‘ie uiteindelijk nog substantieel duurder. Naast dat dit aansluit bij onze missie, kunnen wij door afstemming over de extra kosten met opdrachtgevers de exploitatiekosten in lijn van een conventionele graafmachine houden. Het moet dus zo zijn dat de opdrachtgever graag mee wil in de vergroening, want op dit moment zijn de elektrische machines in de markt gewoon een stuk duurder. Deze machine wordt momenteel ingezet op de sloop van de A1 autosnelwegbrug bij Leverkusen en gaat naar een nieuw project in Duitsland, op uitdrukkelijke wens van de klant.”
Het geeft aan dat ook opdrachtgevers tegemoet willen komen. “Per jaar hebben wij 2,5 miljoen liter diesel nodig voor ons machine- en wagenpark. Wij tanken standaard HVO20, waardoor we 20 procent minder CO₂ uitstoten. En deze klant wil dat wij HVO100 tanken; 90 procent minder uitstoot, maar dat kost wel 50 eurocent méér per liter. In dat project is dat een meerprijs van 25.000 euro, die de klant graag wil betalen.”
Martijn Leurs: “Laarakkers investeert erin, omdat ze in de toekomst ervan geloven. Het is echt een visie van de ondernemers; niet om daar nu al direct financieel beter van te worden. Hoe wij bij elkaar uitkwamen? Dat gebeurde rond het realiseren van een nieuw bedrijfsterrein in Heijen, waar Martens Transport, een onderdeel van Laarakkers Groep, gevestigd is. Dat was vorig jaar. Met de toenmalige huisbank kwamen ze er niet uit. Laarakkers is, net als wij, voorloper in duurzame investeringen. Je wilt zo’n relatie maar al te graag verder helpen; deze relaties hebben immers de toekomst.”