Innovatief Ondernemerschap: Multi-Leisure is de toekomst
www.racing-point.nl
Racing Point
Met de opmars van Nederlands trots Max Verstappen, dromen velen ervan om zelf eens achter het stuur van een Formule 1-auto te kruipen. Hoewel dit voor de meesten een onbereikbare wens blijft, biedt SIM racen een uitstekende mogelijkheid om tóch een stukje van die Formule 1-ervaring mee te maken. Dit fenomeen wint in razendsnel tempo aan populariteit, en dit is niet onopgemerkt gebleven bij een aantal jonge, ondernemende geesten in de leisure-branche. De broers Amido en Zilano Giebels hebben samen met Danny Jacops het franchisebedrijf Racing Point opgericht. Dit is de eerste dochteronderneming van de nieuwe overkoepelende onderneming, Leisure Points. In september opent de eerste Racing Point-vestiging haar deuren in Nijmegen.
De multi-leisure ervaring
Het trio is al jarenlang actief in de leisure– branche, voornamelijk in de trampolinewereld, en de broers Giebels runnen daarnaast ook een jeu de boules bar. Een trend die hen opvalt, is dat gasten steeds meer op zoek zijn naar een multi-leisure ervaring. Dit houdt in dat mensen graag meerdere activiteiten op één locatie willen combineren, liefst met goede horecavoorzieningen. Deze ontwikkeling komt voort uit het feit dat gezelschappen steeds diverser worden, met uiteenlopende interesses en leeftijden. Door een breed scala aan activiteiten op één plek aan te bieden, kan een groep samen een uitje boeken dat voor iedereen aantrekkelijk is.
Van franchisenemer naar franchisegever
Waar de ondernemers tot nu toe vooral aan de kant van de franchisenemer zaten, nemen ze nu zelf de rol van franchisegever op zich. “Door de jaren heen hebben we veel ervaring opgedaan met franchising. We hebben gezien waar het beter kan en waar de kansen liggen. Als ondernemer ben je altijd op zoek naar iets nieuws, en dat heeft ons doen besluiten om zelf het heft in handen te nemen en een franchisebedrijf te starten,” aldus Amido Giebels.
Danny Jacops, een doorgewinterde ondernemer in de leisure-branche met een omvangrijk netwerk, deelt deze visie. “Met Leisure Points bieden we full-service plug-and-play concepten waarmee bestaande locaties hun aantrekkingskracht kunnen vergroten en ze gemakkelijk mee kunnen liften op de kracht van het collectief en de merken die wij bouwen. Zo kan de ondernemer de maximale omzet uit elke vierkante meter halen. Amido en Zilano ken ik al mijn halve leven, dus toen onze ideeën samenkwamen, werd ons plan snel geboren.”
Jacops merkt op dat termen als besteding per gast en bezettingsgraad een nieuwe dimensie hebben gekregen door de inflatie. “Onze branche moet nu rekening houden met de omzet per vierkante meter. Door stijgende inkoopkosten en loonschalen is efficiëntie en optimalisatie noodzakelijk, zonder dat dit ten koste mag gaan van de gastbeleving.”
Merken bouwen
Hoewel de ondernemers vol enthousiasme werken aan hun businesscase, is het bouwen van een merk niet hun sterkste kant. Daarom werd al snel een oude bekende ingeschakeld: Nieltje van der Pol, een freelance marketeer gespecialiseerd in het bouwen van merken in de leisure-branche. “Ik heb altijd fijn samengewerkt met Danny, Amido en Zilano, destijds vanuit de rol waarin ik werkzaam was voor de franchisegever. Toen ze mij benaderden met hun plannen, was ik meteen enthousiast. Ik zie dezelfde trend als zij: locaties hebben tegenwoordig een gevarieerd aanbod nodig om aantrekkelijk te blijven voor hun gasten. Het bouwen van een merk vanuit het niets, gecombineerd met het race-thema – waar ik als F1-fan van smul – maakte dat ik direct mee in dit team wilde stappen. Ik ben ervan overtuigd dat wij de juiste mix van personen zijn, met de benodigde kennis en ervaring om van dit concept een groot succes te maken.”
Waarom SIM racen?
Op het eerste gezicht lijkt SIM racen misschien een eenvoudige activiteit, maar het is juist zeer gevarieerd en brengt veel elementen samen, zoals strategisch inzicht, lef en precisie. Bij Racing Point neem je plaats in high-end SIMS die een circuitervaring bieden die ongeëvenaard is. Per activiteit beleef je een complete Grand Prix-ervaring, met een training, kwalificatie en een race, allemaal binnen een tijdsbestek van 60 minuten. Daarnaast wordt er met drie spelniveaus gewerkt, waardoor SIM racen bij Racing Point toegankelijk is voor iedereen en daarmee ideaal voor groepsuitjes. De activiteit is spannend, geeft een adrenaline boost, en zorgt voor voldoende gespreksstof om nog gezellig na te bespreken met het gezelschap. Wil je gewoon even komen racen? Dan kan dat natuurlijk ook. Dan koop je zelf of met een paar vrienden een Race Ticket en neem je het op tegen de andere coureurs op de grid.
Plug and Play
Voor leisure ondernemers is SIM racen aantrekkelijk omdat het compact te implementeren is, al vanaf slechts 100 m². Daarnaast is het een enorme publiekstrekker, zeker gezien de populariteit van racen dankzij Max Verstappen. Alles draait om de totale ervaring, inclusief de mogelijkheid om na afloop te borrelen of zelfs te dineren. Het Team van Racing Point biedt daarbij een totaalconcept, van interieur tot reserveersysteem en van website en social kanalen tot online campagnes, je wordt volledig ontzorgd.
De sprong wagen?
Het team van gedreven en creatieve ondernemers van Racing Point, kijkt ernaar uit om na de opening van de eerste vestiging aan de Oranjesingel in Nijmegen, snel meerdere Racing Point- locaties in Nederland te openen. Geïnteresseerden kunnen voor meer informatie terecht op www.racing-point.nl/ franchise. Danny komt graag langs voor een kop koffie om je alles te vertellen over dit veelbelovende concept.
Nieltje van der Pol en Danny Jacops.