Wie aanschuift bij Frits Treffers wordt al snel meegetrokken in een inspirerend verhaal over de groei en ambities van de bedrijven die hij met zijn vrouw Chantal drijft. Maar ook in hoe hij denkt over ondernemen in uitdagende tijden. En wat daarbij de rol van de zakelijk adviseur van de huisbank zou moeten zijn. ‘De menselijke maat’ is voor Frits Treffers een belangrijke drijfveer. Een ontmoeting met zakelijk adviseur Martijn Leurs van ING en de ondernemer achter Slaapsfeer.
Als Adviseur Zakelijk helpt Martijn Leurs relaties de juiste financieringsoplossing te vinden voor elke (groei)fase van hun bedrijf. Met zijn netwerk maakt hij nieuwe verbindingen. Slaapsfeer vertrouwt op zijn steun nu de onderneming de voorbije (corona)periode heeft benut om de stip op de horizon nog scherper te krijgen.
Dwingen tot overwegen
In 2001 startte Frits Treffers in Escharen de matrassenfabriek Maxtras. Slaapsfeer uit Beers was de eerste klant en in 2008 nam Frits Treffers het bedrijf over. De drijfveer was primair groei in kennis voor productontwikkeling afgestemd op vraag uit de markt. In 2016 werd Wennekers uit Groesbeek overgenomen waarna in 2018 de derde Slaapsfeer-winkel in Beuningen een feit werd. In Wijchen werden eigen matrassen geproduceerd.
Los van deze groei was er nog flink wat te tackelen. Denk aan de grootste economische crisis sinds de Tweede Wereldoorlog, in 2008, twee maanden nadat Slaapsfeer werd gekocht. En daarna was Covid-19… Crisis is een bedreiging, maar het dwingt een ondernemer tot overwegen, vindt Frits Treffers. Hij heeft Covid-19 omarmd en ingezet om de voorbereidingen te starten voor verdere groei. Slaapsfeer werkt voortdurend aan training en verzelfstandiging van medewerkers en aan diepere professionalisering van de organisatie.
‘Voorkant van de sales’
“De afgelopen twee jaar heeft onze branche omzetstijgingen gerealiseerd, zoals meerdere bedrijfstakken in de coronaperiode, juist door het feit dat mensen hun geld anders gingen besteden”, vertelt hij. “Dan kun je als bedrijf genieten en achteroverleunen, maar je weet ook dat het daarna juist een tijdlang weer minder kan gaan. Wij hebben de voorbije periode daarom gebruikt om een nog beter georganiseerd bedrijf te krijgen om ons straks wederom te onderscheiden.”
“En blijft die branchebrede omzetdaling uit, dan nog heb je een belangrijke investering voor de toekomst. “Bedrijven die de relatieve hausse van de afgelopen jaren niet hebben benut om (duurzaamheids)investeringen te doen, krijgen dat straks allemaal nog”, beseft Frits Treffers. “Wij lopen voor de muziek uit.”
Begrijpelijk concept
Op het vlak van automatisering werd een lijmstraat gekocht. Collecties werden herzien en het aantal matrassen teruggebracht van tachtig naar twaalf modellen. “Met een duidelijke propositie en makkelijker te managen productieproces. Met onze eigen Softline matrassen zetten we een concept neer dat begrijpelijk is voor de klant. Want wát koop je precies, als je een matras koopt? Ook daar is veel tijd in geïnvesteerd. Als wij iets aanprijzen, wéten we wat we aanprijzen. Zo’n dertig procent van onze omzet is eigen product.”
Verder waren er duurzaamheidinvesteringen. “We zijn bijna emissieloos. En we zetten in op recycling. Aan de voorkant begint je proces. Daar beoordelen we alles op recyclebaarheid. We willen op een praktische en een bij de markt aansluitende manier een zo klein mogelijke ecologische footprint achterlaten. Wij nemen oude matrassen en boxsprings in en die gaan naar gespecialiseerde ontmantelbedrijven. Onze eigen productlijn is makkelijk demontabel en alle onderdelen zijn te hergebruiken. Bovendien zoeken we steeds meer partnerships met bedrijven die bewust aan duurzaamheid doen en daar ook consistent in zijn.”
Niet alleen koude cijfers
Martijn Leurs en Frits Treffers kennen elkaar al veel langer, maar bij voetbalclub EGS werden de banden aangehaald. “Het was zo’n kruisingsmoment: Frits zocht een pand voor de eigen matrassenproductie, in Wijchen”, herinnert Martijn zich. Zijn gesprekspartner vult aan: “Martijn kon sneller schakelen dan onze huisbank en was bovendien erg competitief. Ook het gevoel was onmiddellijk goed. Je stapt niet zomaar naar een andere bank over. Als ondernemer heb je er bovendien geen zin in en tijd voor om steeds maar weer dossiers te moeten aanleveren. Wat nodig is, dat moet, maar verder wil je vooral dóór.”
“Martijn is flexibel, kijkt breder en niet alleen naar de koude cijfers, maar voelt ook de warmte van jouw mensen. Dat werkt voor mij. Nogmaals, overstappen is veel werk, je doet het niet elke dag. Maar de overstapservice van ING werkte perfect. Onze samenwerking gaat supergoed, er is genoeg contact, het voelt voor mij niet als ‘verplicht rapporteren’. En is er eens een keer niks te melden, dan laten we het gewoon lopen.”
“Je hebt behoefte aan een bank die met je meedenkt. Was dat trouwens niet een slogan van de voorloper van de ING, de NMB? Met de oude waarden terug naar de klant, dat moet je koesteren. De mens staat centraal, bij ons en in ons werk, maar ook bij Martijn. Dat is de overlap waarlangs we bij elkaar zijn uitgekomen.”