Hij heeft 454.000 abbonnees op YouTube, goed voor 111.000 gemiddelde views, zijn video’s zijn al 71 miljoen keer bekeken en daarnaast heeft hij nog eens 152.000 Instagram-volgers. Govert Sweep, geboren en getogen in Boxmeer, is een succesvolle YouTuber en influencer. Hij vindt dat jongeren het discomfort op moeten zoeken om te kunnen groeien. “De jeugd is wat verstoft.”
Govert Sweep (25) is de man achter ‘het avontuurlijkste YouTube-kanaal van Nederland’. Vooral jongeren in de leeftijd van 18 tot 24 jaar zijn dol op zijn filmpjes, bol van avontuur. Ze vormen nagenoeg de helft van het totale aantal abonnees. Allereerst jongvolwassenen met affiniteit met avontuur, sport, actie en reizen. Verder jongeren die hun plek in het schoolsysteem niet kunnen vinden. Tot slot jongeren en jongvolwassenen met angsten; zij willen in de filmpjes een contrast met hun eigen leven zien.Die doelgroepen sluiten precies aan op wat Govert Sweep met zijn YouTube-kanaal wil bereiken: de jeugd aansporen het discomfort op te zoeken. Om daardoor uiteindelijk meer comfortabel te worden. Dat vraagt om uitleg.
“Onze generatie is veel minder weerbaar dan de jeugd vroeger. Je werd toen door de maatschappij automatisch in wat meer oncomfortabele situaties gegooid, terwijl we tegenwoordig een badje van comfort hebben”, vindt Govert. “Met mijn avontu- renvideo’s wil ik voortdurend signalen afgeven dat je er zelf iets van moet maken. Wil je je beter voelen? Ga in je vrije tijd pro-actief op zoek naar iets wat je eigenlijk helemaal niet wilt doen… Door juist het discomfort op te zoeken, hard je jezelf.”
Dat avontuur zoeken was Goverts uitweg na de middelbare school. Hij voltooide de havo keurig met achten, zonder er veel voor te hoeven doen. Die periode voelde voor hem alsof het leven uit hem werd gezogen. “Elke dag was hetzelfde, saai. Nadat ik mijn diploma had, ging ik op zoek naar prikkels. Ik stortte me volledig op mijn hobby: video’s maken – wat ik toen al een paar jaar deed – en avonturen beleven. Ik ging extreem mijn eigen gevoel achterna. Elke dag. Deed best idiote dingen zoals ’s nachts in grottenstelsels kruipen. Thrillseeking, puur op adrenaline. Er ging een wereld voor me open.”
Sinds een paar jaar woont hij in Nijmegen, maar het was nog in Boxmeer waar Govert Sweep zijn YouTube-imperium startte, en waar het ook de grootste groei doormaakte. Het eureka-moment kwam al snel. “Met mijn zuinig gespaarde YouTube- centjes ging ik naar Vietnam en opeens, ‘bam,’ was het er. Ik vond het echt te gek en daar begon min of meer mijn eigen bedrijf. Een diepgewortelde passie die ik kon exploiteren in een ‘baan’. Volgens mij is dat voor iedereen de sleutel tot succes, zowel op gebied van welzijn als carrière.”
Intussen gingen zijn vrienden studeren, en Govert ging ritme creëren. “Structuur. Er kwam een vast uploadschema: elke zaterdagochtend en woensdagmiddag.” Geleidelijk aan werden de filmpjes een balans tussen journalistiek en avontuur. “Een soort infotainment. Kijk, dan begin je écht de aandacht van jongeren te krijgen. En alles wat ik verdiende, ging op aan vliegtickets. Ik deed wat ik wou, had de gelukkigste jaren sinds tijden.”
“Maar ik wilde ook vooral aan mijn ouders laten zien: ‘Dit kan ik’. Ik gaf me één schooljaar om mijn eerste 100.000 abonnees binnen te halen; het punt waarop je er in principe je boterham mee kan verdienen. Ik wilde mijn eerste facturen kunnen versturen, kortom: een verdienmodel.”
Hoe ziet dat verdienmodel eruit? Allereerst zijn er zijn inkomsten uit advertenties op zijn YouTube-filmpjes. Via Google automatisch gegenereerde advertenties, afhankelijk van het maandelijks aantal weergaven op de video’s. Dit bereik exploiteert Govert door samen te werken met merken, zorginstellingen en overheidsinstanties die het interessant vinden om zijn doelgroep aan te spreken. “Je kunt er niet echt op begroten. Ik zie het als bonus.”
Dan zijn er de marketinginkomsten. Het verzorgen van merkopbouw voor klanten door hun product of dienst op een authentieke manier in video’s te behandelen. Zoals hij doet voor de Landmacht en, meer recent, de KNRM. Als derde zijn er de workshops voor bijvoorbeeld scholen, en strategisch advies aan bedrijven. Hoe creëer je een online campagne? Een vierde bron is het presenteren en maken van programma’s voor televisie.
En tot slot heeft Govert Sweep nog twee andere bedrijven. Met Influencing For Health, probeert men via traditionele en nieuwe media, gebaseerd op eigen wetenschappelijk onderzoek, gericht het gedrag van mensen massaal positief te beïnvloeden. Dit gebeurt samen met het AmsterdamUMC, onderzoekers, artsen en de Vrije Universiteit. Het andere bedrijf is www.influencerzoekmachine.nl, een platform waar bedrijven met een beperkt reclamebudget gekoppeld worden aan influencers met een (vooralsnog) bescheiden aantal volgers. Omdat niet iedereen een Enzo Knol kan of wil betalen…
Het werk (“Ooit wel honderd uur per week, nu nog zestig tot tachtig”) legt hem inmiddels geen windeieren, iets waar Govert Sweep tamelijk openhartig over is. Maar ook nu de ster is gerezen, is de zuinigheid gebleven. Nog altijd reist de YouTuber goedkoop: veel met de trein en met Ryanair. Nog altijd geen onnodige hotelkosten. En de crew? Die blijft klein. Lekker discomfortabel…