Slagerij Derks wordt Slagerij Roelofs
Negen jaar geleden nam Roelofs Food Centre, leverancier van vlees en vleeswaren aan de horeca, Vleeshandel Derks over, in de volksmond Slagerij Derks genoemd. De slagerij werd in 1968 opgericht door Harry Derks, zat eerst in Haps en vestigde zich in 1986 aan De Hork in Cuijk. Bij de overname werd het assortiment flink uitgebreid. Er is ruime keuze in varkens-, kalfs- en rundvlees, gevogelte, wild, snacks en natuurlijk barbecuevlees.
Winkel wordt vernieuwd
“Corona heeft veel veranderd: de horeca ging dicht, dus dat had direct gevolgen voor onze groothandel”, begint Ilja Roelofs, directeur-eigenaar. “Het enige wat mocht, was delivery en take-away. Maar in de winkel, waar we vlees uit eigen slagerij rechtstreeks aan de consument verkopen, ging het opeens een stuk beter. Van twee dagen in de week, gingen we naar vier dagen per week open. We hebben vorig jaar gewoon een topjaar gehad. Dus heb ik gezegd: we gaan die winkel maar eens aanpakken.”
Ilja Roelofs is de eerste om te bekennen dat dit best eens mocht gebeuren: “De winkel is bijna niet veranderd sinds de jaren negentig. Er komt een compleet nieuwe winkel. Nieuwe wanden, nieuwe vloer, nieuw plafond, nieuwe toonbanken, alles. Hij is nu vrij klein met een beperkt assortiment van vers vlees en een zelfbedieningsschap met wat tapas en seizoensproducten. Er komt straks anderhalve meter meer vers vlees in de toonbank te liggen, plus nog eens ruim twee meter aan zelfbediening. We hebben met onze groothandel heel veel producten die we nog helemaal niet in de winkel hebben liggen; dus er komt nog heel wat bij.”
“Bij een compleet nieuwe winkel hoort ook een nieuwe naam: Slagerij Roelofs, waarmee ik na negen jaar de naam Derks achter me laat.” Over de winkelfunctie: “Wij zijn geen traiteur, maar een echte slager. Dus mooie vleesproducten. Maar bijvoorbeeld geen kant-en-klare maaltijden. Die kant willen we ook niet op. We blijven doen waar we goed in zijn. Voor de zomer moet de nieuwe winkel klaar zijn. Dan breekt immers het barbecueseizoen los. We willen tijdens de verbouwing maximaal drie weken dicht zijn, maar online bestellen kan als altijd, en ook het afhalen blijft in die periode mogelijk. Zo hebben we met Kerstmis bijvoorbeeld ook een drive-in gehad.”
Roelofs Food Centre
Het verhaal van het familiebedrijf, de vleesgroothandel – Ilja Roelofs is de vierde generatie – begint in 1902. Roelofs Food Centre vindt zijn oorsprong in Oeffelt, maar verhuist in 2002 naar het nabijgelegen Katwijk. In de tien jaar die volgen, groeit Roelofs Food Centre gestaag, waardoor uitbreiding noodzakelijk wordt. In 2012 resulteert dit in een verhuizing naar Cuijk waarbij – zoals gezegd – Vleeshandel Derks wordt overgenomen. Deze tak is inmiddels opgegaan in Roelofs Food Centre.
“Eten maakt verbinding”
“Voor horeca – onder meer restaurants, cafetaria’s, eetcafés, lunchrooms, hotels en cateraars – leveren we het echte maatwerk. Wij zijn anders dan de totaalleveranciers. Wij denken altijd vanuit de klant en niet vanuit het bedrijf. Kijken altijd naar wat de beste oplossing is voor de klant en leveren naast goede service ook echt vakmanschap. We zijn goed in het portioneren van producten, zowel op gewicht als op combinatie. Alles gebeurt op ambachtelijke wijze, natuurlijk zijn er wel wat machines, maar we werken vooral veel met onze handen. Dus met echte vakmensen met verstand van vlees. Daar maken wij het verschil mee, en we merken ook dat er veel vraag naar is. We hebben onze foodservice in 2019 en ook vorig jaar flink geautomatiseerd. We staan in de startblokken voor als de horeca straks weer open gaat.
Meat Boutique
Naast de slagerij/winkel ben ik samen met Wouter Janssen en Michael Groeneveld een nieuw initiatief begonnen: Meat Boutique. Een plek voor de kookfanaat waar we de volledige focus leggen op het beste en leukste product en talent uit Europa. Een plek die ontstaan is uit vriendschap en gezamenlijke passie: vlees, koken en vooral goed gezelschap. We hebben alle drie een verschillende achtergrond. Ilja is natuurlijk de professionele vleeskenner, Wouter de eventspecialist en Michael dol op ICT en het brein achter de webshop.”
Wat de mensen hiervan kunnen verwachten, hebben we al helemaal duidelijk. We bieden de mooiste vleessoorten van Europese boeren particulier aan, en een aantal bijzondere producten maken we ook toegankelijk voor de horeca. We zijn namelijk letterlijk op zoek naar bijzondere producten die niet overal verkrijgbaar zijn. We gaan enorm leerzame workshops aanbieden, waar we kennis gaan delen, maar vooral gaan genieten. Daarnaast gaan we kook- evenementen aanbieden. We willen letterlijk online en offline een eigen community bouwen waar we elkaar verder helpen en van elkaar leren. Eten maakt verbinding, er is genoeg te delen. Daar geloven wij in.”
Slagerij Derks gaat binnen afzienbare tijd verder als Slagerij Roelofs. De slagerij aan De Hork in Cuijk, sinds het midden van de jaren negentig niet meer noemenswaardig gewijzigd, krijgt daarbij ook meteen een forse facelift, los van een vergroot aanbod. Een gevolg van… corona. Toen moederbedrijf Roelofs Groothandel vorig jaar te maken kreeg met de lockdown van de horeca, had dat natuurlijk gevolgen voor de omzet. Maar de winkel deed het des te beter. Dat krijgt nu een zichtbaar vervolg.
Afbeelding: Ilja Roelofs: “ Wij zijn een echte slager. Mooie vleesproducten dus.”