Steeds minder bedrijven nemen voor hun bedrijfskrediet de bekende weg naar de bank. Hetzelfde geldt voor particulieren met een bepaald vermogen. Logisch ook, met bankiers die enerzijds gedwongen door nieuwe regelgeving terughoudend moeten zijn met het verlenen van bedrijfskrediet en anderzijds een rentepercentage op spaargeld hanteren dat door marktomstandigheden steeds lager wordt. Dit voedt een interessante marktplaats die opbloeit, waarbij crowdfunding slechts het begin is. Zo ontstaan nieuwe financieringsvormen die geen last hebben van bureaucratie en vaste protocollen.
En dat is maar goed ook, want een generatie ondernemende geesten klopt op de deur zonder oog voor de gebaande paden. Uit onderzoek blijkt dat 24% van de 18- tot 24-jarigen ondernemersplannen heeft, in vergelijking tot 14% in 2013. Voor een deel van hen gaat het voornamelijk om de beleving van het ondernemen en het opbouwen van ‘iets’, zonder dat ze precies weten wat dat dan mag zijn. Niet gek gedacht natuurlijk, want de enkele reis richting pensioen wordt alleen maar langer en onzekerder.
Zelf sta ik te popelen om deze jongeren de beleving van het ondernemen mee te geven. Met het netwerk, ervaring en appeltje voor de dorst dat onze generatie heeft opgebouwd, kunnen we deze jonge enthousiastelingen een kick-start geven. Over mijn visie hoe je dit kunt doen vertel ik later meer, want ondernemen hoeft natuurlijk niet te betekenen dat zij direct, met alle risico’s van dien, een eigen bedrijf moeten starten. Want het mooiste aan ondernemen… is ondernemen!
Vragen of opmerkingen graag naar hermans@h2act.nl!
Deze column verscheen in november 2015 in het tweede nummer van InZaken.