GUIDO WEIJERS ALS ONDERNEMER TERUG IN BOXMEER
Een dopamine-man, noemt hij zichzelf. Altijd op zoek naar prikkels. “Of ik nu De Oudejaars- conference schrijf, een theatercollege over geluk maak of in Boxmeer een brasserie met escaperoom ontwerp, overal wordt creativiteit en ondernemersdrift gevraagd. Die eigenschappen heb ik. Mijn antennes staan altijd aan. Zolang ik mijn creativiteit aanspreek, ben ik gelukkig. Daar hoop ik ook anderen mee te verrassen en gelukkig te maken.” Guido Weijers, behorend tot Nederlands bestverkopende cabaretiers, over het ondernemerschap.
In 2000 wint Guido Weijers (1977) op Cameretten, het grootste cabaretfestival van Nederland, de Publieksprijs. En dan gaat het hard. Zijn eerste voorstelling brengt hem meer dan 350 keer in theaters door heel het land en op festivals. Hij toerde inmiddels met vijf solovoorstellingen door het land. Daarnaast verzorgt hij sinds 2006 oudejaarsconferences in de schouwburgen en voor de nationale televisie. “Dit jaar wordt de negende. Daarmee loop ik gelijk met Youp… Youp deed er achtentwintig jaar over, ik twaalf… Ik haal hem nog wel in.”
Gelukkig én succesvol?
Hij is de ondernemer achter het ‘bedrijf’ Loens Holding. “In grote lijnen is er al sinds een jaar of tien eenzelfde team van mensen om me heen. Zo’n vijftien in totaal, niet allemaal fulltime. Zo heb ik iemand die me inmiddels al zeventien jaar boekt in de theaters. Mijn vader doet nog altijd het privé-deel van mijn boekhouding, mijn broer inmiddels het zakelijke. De accountant zorgt ervoor dat alles nog dubbel wordt gecheckt voor de jaarrekening.”
“Op kantoor zit iemand die aanvragen beantwoordt, agenda’s bijhoudt, en shows optuigt. Bij elke productie zetten we ook grafische mensen in, decorbouwers en iemand die muziek en content maakt. Die pool van mensen verschilt per productie. Binnenkort gaan we ook social media steviger aanpakken. On tour is er altijd een vaste technicus die m’n shows opbouwt en afbreekt. Iemand anders zorgt ervoor dat ik van en naar het theater kom, dat kleding netjes is, m’n kleedkamer wordt ingericht en dat we op tijd en gezond eten. Ik ben een obsessieve control freak.”
“In mijn beginjaren investeerde ik in mezelf verkopen. Ik zorgde ervoor dat ik in elke lokale krant, op elke lokale televisiezender en in elk bushokje te zien was. Hoe nu niet meer.” De laatste jaren is Guido Weijers’ werk meer divers geworden. “Tegenover de shows in Ziggo Dome, de grootste cabaretproductie ooit, staat nu Masterclass Geluk, waarmee ik, naast theaters, ook bedrijven langs ga. Daarmee werk je op totaal verschillende niveaus, dat verrijkt m’n geest weer. Bovendien is dat laatste geen cabaret om te lachen, maar echt een wetenschappelijk theatercollege. Wel met een vleugje humor natuurlijk. En erg inspirerend. Het is bewezen dat succesvolle mensen niet gelukkiger zijn. Maar gelukkige mensen zijn wél succesvoller… Alleen al daarom willen ondernemers dat hun medewerkers gelukkig zijn.”
Terug in Boxmeer
Intussen is de cabaretier terug in zijn geboorteplaats. Twee jaar geleden kocht hij het gebouw van het voormalige kantongerecht aan de Steenstraat. Op de begane grond wordt het pand ingericht als escaperoom en brasserie. Het cellencomplex, dat behouden moest blijven, krijgt daarin een toepasselijke functie. Op de eerste en tweede etage is een luxe appartement ingericht van ruim tweehonderd vierkante meter. “Dat wil ik verhuren. Nee, ik ga er zelf niet wonen. Da’s nooit mijn bedoeling geweest.”
“Ik zag het pand te koop staan en was bang dat een nieuwe bestemming het alleen maar lelijker zou maken. Dat iemand dat parkeerterrein zou volbouwen. En ook nog met iets waar totaal niet over nagedacht is.
Ik dacht: hoe mooi zou het zijn als alleen dat pand weer helemaal gerestaureerd is, dus géén appartementen, maar een mooie groene tuin? Zakelijk gezien was dat niet zo slim, want emotie is inderdaad zelden een goede raadgever in het zakendoen. Maar ik had de mogelijkheid financieel, en bij wat er nu gerealiseerd wordt, voel ik me goed.”
Een knop omzetten…
“De verbouwing was een hele klus. Ik ben heel erg gewend om vanuit de ‘televisiewereld’ te denken: producties worden soms in een paar weken uit de grond gestampt. In de evenementensector, waarin ik ben opgeleid, werkt het niet anders. Daarbij heb ik van nature een soort ongeduld over me. Gaat iets niet snel genoeg, dan doe ik het zelf wel. In de bouw duurt álles wat langer. Dat vraagt geduld. Dat zie ik dan maar als ultieme test voor me. Zo moet je weken, om niet te zeggen maanden, wachten op een elektriciteitsaansluiting. Gewoon omdat iemand ergens anders een knop moet omzetten… Toch is dit een supertof project. Ik heb wel vaker verbouwd, maar dit is voor het eerst dat ik erg blij ben met de aannemer en de medewerkers op de vloer. Het is fijn dat iedereen een tandje harder ging en wilde gaan voor het mooiste.”
‘Mijn antennes staan altijd aan. Zolang ik mijn creativiteit aanspreek, ben ik gelukkig’
Met een terras aan de voorzijde en in de binnentuin (‘De Luchtplaats’ genoemd) mag de brasserie open. “Ik zie het voor me: loungen tijdens de vrijdagmiddagborrel of ’s zondagmiddags. Genieten van een wijntje, biertje of gin-tonic. Ik houd van gezond eten (de cabaretier eet vlees noch vis en was de ‘meest sexy vegetariër 2007’, red.), dus fastfood komt er niet in. Wel lekkere broodjes, maar met een twist, want het moet wel bijzonder zijn. Een hipstertent hoeft het niet te worden, maar ik wil wel trends overhevelen naar Boxmeer. En met de escaperoom hoop ik een wat jonger publiek van buiten naar hier te trekken.”
De voorbije maanden is Guido Weijers op zoek geweest naar een uitbater en personeel dat het écht anders wil doen. “Dat valt niet mee. De laatste loodjes wegen ook nu weer het zwaarst.”
Netjes achterlaten
Waar het maar kon is in dit historische gebouw rekening gehouden met duurzaamheid. “Warmtepompen, zonnepanelen, een oplaad- punt voor elektrische auto’s; het zit erin. Ik vind het behoud van de aarde belangrijker dan een groeiende economie. De vraag is wanneer je gelukkig bent. Ik leef fijn en heb een mooie bankrekening, maar ik wil wel zinvol leven, de aarde netjes achterlaten. Ik merk dat ook onder ondernemers het beeld aan het kantelen is: de economie wordt steeds breder, we kijken steeds meer naar de echte waarde van dingen, niet langer naar omzet alleen.”