Toerisme is voor het Land van Cuijk veel belangrijker dan vaak wordt verondersteld. Naast het economisch belang zorgt het ook voor ‘meer leefbaarheid en levendigheid’, aldus het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Land van Cuijk in zijn meerjarenvisie 2022-2025, die in mei verscheen. Het RBT pleit niet voor een ongebreidelde groei van toerisme, maar voor het ontwikkelen van toeristische voorzieningen en campagnes, die passen bij het karakter van het Land van Cuijk. “Uiteindelijk moet iedereen profiteren van toerisme. Bedrijven, bezoekers, maar ook bewoners.”
‘Onvergetelijk Onthaasten’ heet de (meerjaren)visie op de ontwikkeling van toerisme en recreatie in het Land van Cuijk. De meerjarenvisie 2022- 2025 benadrukt het (bredere) belang van toerisme voor het Land van Cuijk, gaat in op de vraag hoe toeristen nog meer voor onze regio kunnen worden geïnteresseerd en beschrijft de toekomstige rol en betekenis van het RBT. De zeven lokale en regionale toeristisch-recreatieve platforms geven er bovendien in aan waarom en hoe zij meer met elkaar en met het RBT willen samenwerken.
Het visiedocument is ontwikkeld in samenspraak met onder meer wethouders en ambtenaren toerisme en recreatie van de vijf gemeenten, de lokale en regionale toeristisch-recreatieve platforms, ondernemers, belangenorganisaties en experts in vrijetijdsbesteding en regiomarketing. “Gemeten naar het Bruto Nationaal Product zijn toerisme en recreatie in Nederland inmiddels twee keer groter dan de agrarische sector en net zo groot als de bouwsector”, onderstreept Erik Jansen, toeristisch manager bij het RBT, het belang van deze branche. “Waarom überhaupt dit rapport? Het toeristisch concept was, zeven jaar nadat het was opgesteld, gedateerd. De gemeenten in het Land van Cuijk wilden graag een nieuwe visie. Opgesteld door het RBT. In de brede benadering, die wij bij de uitwerking van de visie hebben gekozen, zijn we geïnspireerd door Perspectief 2030, een onderzoek door het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen.”
“De afgelopen jaren is het aantal binnenlandse vakantiereizen aanzienlijk gestegen. Ook door corona: mensen gingen onbekende plekken in eigen land bezoeken, waaronder dus ook het Land van Cuijk. Dat is goed voor onze regio. Immers, toerisme heeft een veel breder belang dan enkel voor de bedrijven in de branche en voor de gasten die onze regio bezoeken. Denk aan wat de komst van nieuwe gasten betekent voor de (lokale) economie. Willen winkelcentra en horecabedrijven overleven, dan hebben zij nieuw publiek nodig. Dat komt nauwelijks nog uit het dorp of de stad zelf, maar vooral van buiten.” “Toeristen zorgen aantoonbaar voor meer bezoek aan winkels, meer werkgelegenheid en meer levendigheid in dorpskernen. Door hun komst worden bijvoorbeeld ook vervoersverbindingen rendabel en vinden leegstaande panden nieuwe bestemmingen.” Dat alles heeft een positieve invloed op de leefbaarheid en kan zelfs leiden tot trotse inwoners. “Voorwaarde is wel dat er een balans blijft tussen wat belangrijk is voor bezoekers en bedrijven én wat in het belang van de bewoners is. Alleen dan snijdt het mes aan twee kanten.
Een nieuw beleid heeft gevolgen voor de organisatie. “Binnen vier jaar willen we niet alleen worden gezien als een organisatie die het Land van Cuijk promoot, maar zouden we ook als vanzelfsprekend meer worden betrokken moeten worden bij bestemmingsen productontwikkeling.” De Millse burgemeester Antoine Walraven, voorzitter van het RBT, haakt in “Het algemeen bestuur bestaat uit de voorzitters van de lokale platforms. Bij het RBT 2.0 denken wij aan het opzetten van een ‘raad van inspiratie’. We zoeken nadrukkelijker contact met stakeholders. Denk aan de grotere ondernemers en grotere toeristische trekkers. Maar ook een organisatie als de Industriële Kring. Bedrijven zoeken altijd nieuwe mensen. Dan moeten zij ook weten en kunnen promoten wat er toeristisch te beleven is in onze regio. Zij moeten het belang inzien van toerisme als onderdeel van leefbaarheid en dus vestigingsklimaat. Aan de basis moet het in orde zijn, dan profiteren we er allemaal van.”
“Toerisme is belangrijk voor de gemeenschap en voor het bedrijfsleven. Dat is wederzijds. Veel ondernemers en organisaties profiteren, direct of indirect, van wat het RBT doet. Willen we het Land van Cuijk nog beter positioneren als een aantrekkelijke reisbestemming, dan is samenwerking én meer geld nodig. Wij hebben becijferd dat we in de komende jaren minimaal 400.000 euro nodig hebben om als Land van Cuijk een serieuzere speler in het enorme speelveld van toeristische regio’s te kunnen worden. Dat kan niet alleen op het bordje van de gemeenten worden gelegd. Ook bedrijven, zowel binnen als buiten de
sector, hebben een verantwoordelijkheid in een goede promotie van het Land van Cuijk”, aldus Erik Jansen. “De visie is inmiddels breed verspreid” vervolgt Antoine Walraven. “We hebben politieke partijen aangemoedigd het op te nemen in hun verkiezingsprogramma. Daarmee maak je al duidelijk hoe belangrijk je toerisme en recreatie vindt. Met het bedrijfsleven gaan we gesprekken aan. Met de al genoemde Industriële Kring, maar uiteraard ook met individuele bedrijven. En verder wordt de visie nadrukkelijk geagendeerd in de gemeenten. Die zijn en blijven een belangrijke partner. Straks, met één nieuwe gemeente, wordt die organisatie alleen maar daadkrachtiger en strategischer.” “Wij zijn ervan overtuigd dat toerisme en recreatie van grote meerwaarde is voor onze regio”, sluit Erik Jansen af. “Maar willen we het echt tot een succes maken, dan moeten we meer gaan samenwerken in het Land van Cuijk. Op alle niveaus. Alleen dan worden we sterker.”
De meerjarenvisie is te downloaden
op www.rbtlandvancuijk.nl.