N2 Facility
www.n2facility.nl
Met zo’n dertien jaar ervaring in de uitzendbranche en de inzet van internationale vakkrachten, beschikt N2 People over een groot Europees netwerk met eigen kantoren in meerdere EU-landen. Diversiteit zit het kantoor in het DNA. Niet alleen op de werkvloer, maar ook op het hoofdkantoor werkt men samen met meerdere nationaliteiten. In de recruitering, ‘aan de voorkant’, steekt N2 People traditiegetrouw bovengemiddeld veel tijd. Maar er is méér te doen. En ook dat is niet direct zichtbaar. Zo verzorgt men huisvesting voor internationale medewerkers, inclusief onderhoud en schoonmaak. N2 People vindt dit dermate belangrijk voor zichzelf als voor derden dat men dit bedrijfsonderdeel heeft ondergebracht in een zelfstandige bv: N2 Facility.
N2 People streeft duurzame groei na, waarbij de mens – en vooral de ontwikkeling ervan – centraal staat. Men wil niet alleen de vakkrachten op de werkvloer, maar ook de eigen organisatie zo happy mogelijk maken. De menselijke maat is belangrijk, zo niet leidend, voor N2 People, dat momenteel zo’n zeshonderd vakkrachten aan het werk heeft, ondergebracht in drie disciplines: Logistiek-Productie, Automotive en Techniek.
Positieve bijdrage
Zo’n 95 procent van hen wordt door N2 People zelf gehuisvest. Door N2 Facility wel te verstaan, waarvan Martin van den Munckhof directeur is. Daarbij hoort ook het directeurschap van de onlangs geïntroduceerde Training Academy Uden, de interne opleidingsfaciliteit. Deze verzorgt overigens ook opleidingen op locatie in het Land van Cuijk. Training Academy Uden zet zich in om een positieve bijdrage te leveren aan de lokale gemeenschap en arbeidsmarkt. Door te investeren in opleiding, huisvesting en begeleiding van hun medewerkers, creëert N2 People een omgeving waarin mensen kunnen groeien en excelleren.
“Hierdoor kunnen we klanten voorzien van goed opgeleide, gemotiveerde en tevreden werknemers”, aldus Martin van den Munckhof. “In dat opzicht zien wij ons werk als ondersteuning bij een loopbaancyclus. Iemand komt binnen bij ons, ontwikkelt zich en na enkele jaren gaat hij of zij zich hier vestigen en doorstromen. En mocht deze persoon besluiten terug te keren naar het thuisland, dan heeft zo iemand daar ook veel meer kansen.”
Respect voor de woonomgeving
Over de huisvesting: “We zijn een flexibele uitzender. Vandaag hebben we zeshonderd mensen aan het werk; morgen misschien vijftig meer of minder. Dus moeten we met het aantal ‘bedden’ mee laveren. Elk leegstaand bed kost immers geld. Via forecasting (wat doet de klant, wanneer is het vakantieseizoen, wanneer juist de piek?) proberen we de vraag zo goed mogelijk te voorspellen. Dat gaat niet alleen over de inhuur van huizen; wij verhuren inmiddels ook huizen aan collega-partijen.”
“We hebben twee huismeesters die elke week onze huizen bezoeken. Ze bekijken of afval netjes wordt weggezet, of er geen lampen kapot zijn en of alles in het gareel loopt. En dan is er nog de Technische Dienst, voor het grotere onderhoud en reparaties. Zodra onze werknemers arriveren, leggen we uit wat we van hen verwachten bij het gebruik van de woning. Denk aan afval scheiden, de tuin netjes houden. We maken duidelijk dat deze krachten als medewerkers méér dan een gast zijn. Er zijn cultuurverschillen, dus we verwachten niet dat ze exact zo zullen handelen als wij, maar we vragen wel respect voor de woonomgeving die we bieden. Training Academy Uden gaat daarvoor een introductietraining aanbieden.”
Op één lijn
Martin van den Munckhof vervolgt: “We willen graag dat internationale vakkrachten zich hier thuis voelen. Als ze op één lijn zitten met hun medebewoners, leven ze veel comfortabeler. En daar gaat het om: want hun onderkomen is voor vaak langere tijd hun thuisbasis. Daarom wil N2 People louter huisvesting waarin jij en ik ook zouden kunnen en willen wonen. We voldoen niet voor niets aan de SNF-normering van de Stichting Normering Flexwonen rond de huisvesting van arbeidsmigranten.”
Ook dát hoort bij het goed voorbereid zijn op het werk dat ze gaan doen, stelt de directeur vast. “Dat is uiteindelijk het beste voor alle betrokken partijen. Ondernemers die met ons samenwerken, hebben er immers ook geen baat bij dat hun internationale medewerkers niet lekker in hun vel zitten of snel vervangen moeten worden. Wij zijn trots op de juiste begeleiding en goede huisvesting voor onze medewerkers. Als we huizen huren, brengen we deze doorgaans eerst naar een hoger niveau, zodat mensen er prettig kunnen wonen. Huisvesting bevindt zich in de regel in het centrum van een plaats, zodat medewerkers makkelijker kunnen integreren.”
Medewerker faciliteren
Naast deze begeleiding is een ander aandachtspunt het faciliteren van de medewerker. Ook daarmee werkt de organisatie aan de zo gewenste langere ‘gemiddelde verblijfsduur’. “Met N2 Facility regelen we ook professioneel vervoer. We huisvesten graag zo dicht mogelijk bij het werk. Tot acht kilometer woon-werkverkeer krijgen onze medewerkers een fiets, van acht tot vijftien kilometer een e-bike. Of we brengen ze met busjes of ze krijgen een personenauto tot hun beschikking. Inmiddels rijden bij ons zo’n honderd auto’s, acht taxibussen, zo’n honderd e-bikes en nog eens honderd fietsen. De vakkrachten werven is één ding, maar je ziet dat wat erachter zit, ook veel werk vergt. Goed om te melden: in de markt voor huisvesting zit weer beweging. Dat biedt ons weer werkruimte.”
N2 People beschikt over het ABU-certificaat (grootste branchevereniging voor uitzendorganisaties in Nederland) en over het NEN-certificaat. De NEN 4400-1-norm stelt eisen aan in Nederland gevestigde uitleners en onderaannemers van werk en het gerechtigd zijn tot het verrichten van arbeid in Nederland. Verder is alle huisvesting SNF-gecertificeerd.
Martin van den Munckhof en Cristina Alcaraz Román: faciliteren van medewerkers is een belangrijk aandachtspunt .