RENÉ VAN DER VLEUTEN – GLOBEMILK
René van der Vleuten is een aanpakker en een doorzetter, die op zijn boerenslimheid vertrouwt. Zo typeert de jury van de Ondernemersprijs deze genomineerde. Hij heeft een visie en zoekt de samenwerking. Hierin gunt hij ook zijn partners een goed resultaat. Met zijn kennis van de markt zoekt hij naar toegevoegde waarde. Duurzaamheid en lange termijn zijn voor hem belangrijk. Hij wil geen concessies doen aan de kwaliteit van zijn producten en het proces. Bij ontwikkelingen staat ‘waarom’ centraal.
“Tot nu toe heb ik publiciteit jarenlang afgehouden. Hier in de regio had dat voor onze onderneming immers weinig meerwaarde. Bovendien hebben ook wij moeilijke perioden gekend, waarin ik het beter vond om eerst maar eens gewoon sterker te worden en te groeien. Maar nu dat op orde is en de nominatie er ligt, moet ik zeggen dat het toch wel een hele eer is! Bovendien komt ze ons nu wél goed uit, want we zijn op zoek naar gepassioneerde medewerkers. Ik hoop door positief in de picture te komen, mensen die onze kernwaarden delen, te kunnen triggeren om naar een vacature te informeren. Daarom zeg ik: “Ik heb nú al gewonnen!’”
Gevoel is voor de man achter het Boxmeerse Globemilk heel belangrijk en dat heeft hij ook doorgevoerd in zijn manier van ondernemen. Hij gaat bewust niet overal mee naar toe en speelt goed in op de gebruiken in de cultuur van de klant. “Hoe minder je je laat zien, hoe belangrijker je in de ogen van veel buitenlandse klanten bent.” René van der Vleuten koopt melk van diverse melkveehouders in de regio die een keurig nette boerderij hebben. Deze boerderijen laat hij klanten zien. Zo ontstaat beleving. Voorheen kon dat op de eigen boerderij, maar eind 2008 is hij met zijn melkveehouderij gestopt.
Betrouwbaarheid en kwaliteit
René van der Vleuten is opgegroeid in Sint-Oedenrode op een gemengd veebedrijf met drie broers en een zus. Hij was dertien jaar toen zijn vader overleed en hij wilde van jongs af aan boer worden. In 1986 is hij thuis met een kleine melkveehouderij begonnen. In 1989 trouwde hij José, die ook een kleine boerderij had in Son. De twee boerderijen werden samengevoegd en in 1995 verkocht, waarna het stel verhuisde naar het huidige adres in Overloon. In 1999 is Zuivelboerderij de Romkan opgerichtvoor de productie van boerderij-ijs. Aanvankelijk bleek het moeilijk om het product te verkopen in een markt waar softijs al dominant aanwezig is. Nadat een samenwerking met Interfastfood tot stand kwam, is de verkoop hard toegenomen. Deze evenwichtige samenwerking is mede gebaseerd op wederzijdse exclusiviteit. In 2007 is Globemilk opgericht en vanaf dat moment worden naast ijs en room ook houdbare melkproducten geproduceerd. Omdat de groep, medewerkers, klanten en leveranciers steeds groter wordt, zijn missie en kernwaarden geformuleerd. Globemilk wil met kwalitatief hoogwaardige producten en diensten op duurzame en professionele wijze een bijdrage leveren aan de wereldvoedselvoorziening. De kernwaarden kwaliteit, betrouwbaarheid, verantwoordelijkheid en flexibiliteit dragen bij aan de verwezenlijking van deze missie.
Samenwerking in China
In 2011 is gestart met een samenwerking in China. De Chinese partner levert de producten aan een inkooporganisatie. Globemilk heeft als doelstelling om de omzet te verhogen in Azië, Afrika en het Midden-Oosten. Door vorig jaar als winnaar van het Oranje Handelsmissie Fonds te zijn gekozen komt de export naar het Midden Oosten in een stroomversnelling. Toen René van der Vleuten in 2012 door de crisis een moeilijke periode doormaakte, heeft zijn vertrouwen in banken een flinke deuk opgelopen. Hij heeft in deze periode veel geleerd en is tot de ontdekking gekomen dat hij vooral ook op zijn eigen gevoel af moet blijven gaan als het gaat om het nemen van besluiten. Voor hem is het heel belangrijk dat een partnership goed is doorgerekend en dat hij er vooral een goed gevoel bij heeft; zonder dat goede gevoel gaat de samenwerking niet door.