Een gesprek met Frits en Chantal Treffers wordt al snel een inspirerend verhaal over de groei en ambities van hun bedrijven, maar ook over hoe zij denken over ondernemen in uitdagende tijden. “Want die hebben we flink wat meegemaakt. Denk maar aan de grootste economische crisis sinds de Tweede Wereldoorlog, in 2008, twee maanden nadat we Slaapsfeer in Beers kochten. Daarna deden we in korte tijd nog twee bedrijfsovernames, en nu is er – nog steeds – Covid-19.”
In 2001 startte Frits Treffers in de schuur bij boer Derks in Escharen de matrassenfabriek Maxtras. Slaapsfeer uit Beers was de eerste klant en in 2008 nam Frits Treffers het bedrijf over. De drijfveer was primair groei in kennis voor productontwikkeling afgestemd op vraag uit de markt. In 2016 werd Wennekers uit Groesbeek overgenomen waarna in 2018 de derde Slaapsfeer-winkel in Beuningen een feit werd. Naast retail en business- to-business is begin 2021 de pure online matrasspeler yousleep.nl gestart.
Kiezen voor groei
Gevraagd naar hun visie op een crisis en hoe de ambitie daar zijn plaats vindt, luidt het antwoord: “Allereerst is de opvatting dat een crisis een fenomeen van tijdelijk aard is en dat het algeheel beeld negatief is. En ja, een crisis is zeker een bedreiging, maar het dwingt een ondernemer tot overwegen. Hoe ga ik met de crisis om? En waar wil ik naartoe; de bekende ‘stip op de horizon’. Met in het kielzog: Hoe ga ik dat doen?”
”Wij hebben altijd gekozen voor groei. Groei door uitgebalanceerd en in de breedte te investeren en te innoveren. Daardoor zijn we met kleine stapjes steeds sterker uit verschillende situaties gekomen. Met als resultaat een gemotiveerd, bekwaam en betrokken team van 30 medewerkers. In totaal hebben we circa 5.000 m² aan slaapwinkels in de regio, 3.000 m² aan nieuw kantoor met trainings- en inspiratieruimte en magazijn- en productieruimte en drie patenten op matrassen.”
Dat stuurt strak
”Ondanks alle onzekerheid ontstaan door Covid-19 was 2020 een goed jaar voor ons, totdat onze winkels en de winkels van onze fabrieksklanten gesloten moesten worden. Dit heeft natuurlijk een enorm effect op de omzet. Maar het bedrijf is financieel sterk en we hebben een visie. Dus hebben we de sluiting omarmd en ingezet om de voorbereidingen te starten voor groei met alle drie onze takken van sport. Onze organisatie, die de groei dient te kunnen dragen, moeten we professionaliseren.”
“Een vitaal onderdeel van goede bedrijfsvoering is toegankelijkheid en inzichtelijk in data van het bedrijf. ‘Meten is weten’ en ook de basis voor budgetteren. Wij werken met Exact Globe. Een supergoed administratief programma, echter met als nadeel dat data moeilijk inzichtelijk te maken is. Daarom investeren we nu in de implementatie van een Power BI tool. Deze tool stelt ons in staat om supersnel alle informatie realtime op te roepen. En dat stuurt strak.”
Een feestje
Frits en Chantal Treffers beseffen dat zijzelf niet meer objectief genoeg naar de organisatie kunnen kijken en daarom kozen ze ervoor om externe kennis ‘aan het bedrijf gaan plakken’ door een samenwerking met Edward Verheijen aan te gaan. Hij heeft een corporate achtergrond met als specialisaties organisatie, marketing en sales.
“We werken voortdurend aan training en verzelfstandiging van onze medewerkers en aan diepere professionalisering van de organisatie. Dat is de basis onder de groei die we nastreven voor de komende jaren. Centraal daarin staat dat we transparant en correct handelen, zodat de klant zich bij ons ook echt klant voelt.” Chantal Treffers bevestigt: “Onze teams in de winkels hebben dat gevoel voor mensen en ondersteunen dat met expertise, waardoor het bezoek aan een Slaapsfeer-winkel een feestje wordt.”
Slaapsfeer
www.slaapsfeer.nl