Wie ook maar een beetje in de muziek ‘zit’, professioneel of niet, kent Bax Shop. Of het Duitse Thomann. Groothandels in muziek- en aan muziek gerelateerde apparatuur. Als het gaat om omzet komt er dan eventjes niets, maar daaronder vind je Fritz Events uit Cuijk. Jawel. Klein begonnen, vanachter de keukentafel in de ouderlijke woning in Mill. En inmiddels uitgegroeid tot een van de grootste spelers voor levering van professionele audio- en lichtapparatuur in Nederland. Het bedrijf opereert enigszins in de luwte van de twee genoemde giganten, maar de groei is al tijdenlang exponentieel. Wie is Frédéric (beter bekend als Fritz) Abrahams, de man achter Fritz Events?
Frédéric Abrahams werd geboren in Mill. Hij bezit drie bedrijven. Met Fritz Events biedt hij professionele licht- en geluidsapparatuur en special effects aan voor de professionele gebruiker. Denk aan muzikanten, theaters, dj’s, verhuurbedrijven. De verkoop loopt via een webshop en de winkel in Cuijk. Steeds vaker werd gevraagd of het bedrijf ook producten op locatie wilde installeren. Dat werd in 2019 een eigen onderneming: AV Install. Fritz runt deze samen met een compagnon. Zij installeren licht-, geluids- en beeldapparatuur bij bijvoorbeeld scholen, musea, in de horeca en bij bedrijven. “Het derde bedrijf is Bricks Verhuur, opgestart in coronatijd, toen we amper orders hadden”, vertelt de ondernemer. “Daarmee verhuren we luxe Lego-sets, die mensen thuis kunnen bouwen. Sets die al snel 100 tot 800 euro kosten; die huur je dan voor een paar tientjes per week.” Het initiatief kreeg en krijgt erg veel bijval van collega-ondernemers. “Ze vinden het bijzonder dat ik in een moeilijke tijd iets totaal nieuws ben gaan doen. En dat terwijl het in wezen tientjeswerk is, waar Fritz Events miljoenen omzet. Het geeft aan dat ondernemers altijd kansen grijpen, in dit geval in een voor de evenementenwereld heel zware tijd.”
Het begon klein. “Ik was dertien en draaide muziek op kinderfeestjes. Later ook op feestjes van hun ouders, zoals op bruiloften, en uiteindelijk kwam ik door het hele land. De apparatuur voor die drive-in shows kocht ik en die ging ik geleidelijk aan ook verhuren. Dat laatste kreeg steeds meer vorm. Tijdens mijn studie hbo Eventmanagement was ik met mijn eigen bedrijf al behoorlijk druk. Dus mocht ik stage lopen op de school zelf, zodat ik weg kon zodra het nodig was. Het afstuderen heb ik zelfs bij mijn eigen bedrijf mogen doen.” Met een neef werkend aan de keukentafel, een uitpuilende ouderlijke garage en een slaapkamer van de zussen die inmiddels was ingenomen als kantoor, begonnen de zaken letterlijk uit de hand te lopen. Tel daarbij op het nachtelijke inruimwerk van de terugkerende verhuurde apparatuur en het werd duidelijk dat Fritz Events toe was aan een eigen bedrijfspand. Al was het maar om de buurt te vriend te houden… Fritz verhuisde zijn onderneming naar een nieuwe locatie aan de Weldaad in Cuijk. “Dat was in 2011”, herinnert hij zich. “Ik nam toen ook mijn eerste medewerker aan.”
Vanaf dat moment kwam er een kantelpunt: Fritz Events ging steeds minder verhuren en richtte zich meer en meer op de verkoop. “Het leven ‘on the road’ is zwaar. Je werkt hard, werkt de hele dag, drinkt een biertje mee, eet ongezond en bent ’s nachts laat thuis. Daarbij kan ik ook nog ’s heel slecht ‘nee’ zeggen, dus ik stond altijd ‘aan’. Dat wilde ik niet te lang blijven doen.” “De opbrengsten uit de verhuur waren op dat moment overigens nog zeer welkom, want daarmee konden we geleidelijk een verkoopvoorraad opbouwen. Ik kocht in de tijd in bij andere webwinkels en daar was toen nog aardige marge op. Weer wat later kon ik onder nog betere voorwaarden gaan inkopen bij importeurs en fabrikanten. Aan de Weldaad namen we er een tweede bedrijfspand bij. Dat werd, naast de online verkoop, onze ‘stenen’ winkel.”
“En toen kwam corona, dat was pittig. Met AV Install gingen we redelijk door, juist dankzij opdrachtgevers vanuit de overheid en instellingen. Maar bij Fritz Events lag alles zo goed als stil, want er mochten geen evenementen meer georganiseerd worden. En toen kwam dat ‘Lego-ding’, Bricks Verhuur. Ik had heel snel een site opgetuigd met een grafische jongen. Ik plaatste veertig sets op de site, maar ik had níks! Elke keer als er een aanvraag kwam, ging ik bij Intertoys die doos kopen. Dat ging dan in een plastic bak, op kleur, met het boekje erbij. Het eerste jaar deed ik het helemaal zelf, later heb ik daar iemand voor aangenomen, want het ging al heel snel door heel Nederland. Ik kreeg er veel positieve energie van.” De investering was stiekem nog fors, maar mooi: Lego is waardevast materiaal. “Het blijft gewild ‘speelgoed’. De dozen liggen veilig opgeslagen. Wat niet meer loopt, kan ik altijd weer verkopen. Voor zowat dezelfde prijs. Een goed verdienmodel, want de winst zit zowat volledig in de verhuuropbrengsten.” Fritz heeft inmiddels een hechte club om zich heen. “AV Install doe ik samen met een compagnon. Bij Fritz Events hebben we zes medewerkers. In totaal zijn we met zo’n tien mensen. Sinds enige tijd hebben we een nieuwe locatie, aan de Hulsbos. Zes keer groter dan voorheen. Hier gaan we als een malle door!”