De vierentwintigste editie van de Ondernemersprijs Land van Cuijk & Noord-Limburg focust andermaal op ‘opmerkelijk ondernemerschap’. De vernieuwde aanpak van enkele jaren geleden, dwingt de organisatie zich telkens opnieuw af te vragen wat iemand nu werkelijk een goede ondernemer maakt. Een blik die past in de huidige tijdsgeest. “Het maakt dat dit evenement na al die jaren nog altijd staat als een huis”, aldus stichtingsvoorzitter Martin van Collenburg. “De Ondernemersprijs is als instituut simpelweg niet te missen.”
In 1996 zag de Ondernemersprijs het levenslicht. Bedrijfsleven, gemeenten, arbeidsvoorziening en onderwijs wilden impulsen voor de regionale economie. En dus kwam er een podium voor goed ondernemerschap. De jury baseert zich nog altijd op deze invalshoeken: wat zijn de investeringen, wat is de visie, de strategie, de groeipotentie? Een goede ondernemer maakt namelijk meer dan winst alléén. Pas dan maakt hij of zij zich echt onderscheidend. En daarom gaat het bij de Ondernemersprijs niet in de eerste plaats om de onderneming, maar om de ondernemer zélf. De naam zegt het.
Ontwikkeling van de regio
Bijna een kwart eeuw geleden werd de prijs in het leven geroepen om nieuwe impulsen aan de regionale economie te geven. “Nu zien we juist veel bedrijven in onze regio floreren”, zegt Martin van Collenburg. “De drie genomineerden zijn daar een goed voorbeeld van. Net als elk jaar sta ik er ook nu weer versteld van wat voor goede ondernemers wij in de regio hebben. Deze bedrijven kende ik persoonlijk niet, maar ik ben verrast door wat ze doen. Ze leveren echt een mooie bijdrage aan de ontwikkeling van onze regio.”
Daarnaast is er de prijs voor ‘opmerkelijk ondernemerschap’. Bedoeld voor hij of zij die iets bijzonders als ondernemer heeft verricht en daarmee is opgevallen. Door passie, moed of overtuiging. Door persoonlijke invloed, visie en strategie, duurzaamheid en creativiteit. Een prijs voor een teamspeler die leiderschap en zichtbaarheid toont buiten zijn of haar onderneming. Dat kan dus ook een starter zijn. Of iemand die sterk maatschappelijk betrokken is.
Veel draagvlak
Nominatie overkomt niet veel ondernemers. In die zin zijn zij nu al alle drie een winnaar. En er is meer. Wie genomineerd wordt, wordt gedwongen na te denken over heel veel dingen. Opeens dienen ondernemers zich af te vragen wie zij zijn, wat zij met hun bedrijf willen bereiken of waar zij voor staan. Ook het zichzelf presenteren is voor velen bepaald geen alledaagse bezigheid. De verworvenheden hiervan zijn onmiskenbaar. Genomineerden zeggen zonder uitzondering ‘gegroeid te zijn’ gedurende het traject, ook op persoonlijk vlak.
‘We wilden marktleider worden. Dat is gelukt’
Rob Besemer
Is de toekomst aan de ‘tiny houses’? Natuurlijk, we zullen altijd gewone huizen blijven bouwen, maar feit is dat er in Nederland een grote behoefte is aan kleine, betaalbare woningen. Tiny houses kunnen in één dag neergezet en aangesloten worden. Steeds meer gemeenten bieden ruimte voor deze vorm van – tijdelijke – bewoning. Tiny houses creëren een gevoel van vrijheid en dicht bij de natuur zijn. Minder huis, meer leven. Rob Besemer is de man achter Mill Home, leverancier van tiny houses. “Onze tiny houses zijn het antwoord op de torenhoge huizenprijzen en het woningtekort.”
‘Tiny houses’ is een begrip uit Amerika, overgewaaid naar Nederland. Sinds enkele jaren komen er echte Nederlandse tiny houses uit Mill. Een belangrijk onderdeel erachter is de AluPlex-plaat, die bij Mill Panel wordt geproduceerd als onderdeel voor deurrompen en sandwichpanelen. Rob Besemer heeft de plaat zelf ontwikkeld. In 1969 werd Mill Panel opgericht als panelenafdeling van Houtbedrijf van Hout uit Mill, in 2001 werd het verzelfstandigd, met Rob Besemer als directeur en later mede-eigenaar. Vier jaar geleden zette hij daarnaast Mill Home op, waarmee hij het eerste tiny house-straatje in Nederland heeft gerealiseerd. “Rob Besemer is een ondernemer die niet bang is voor de concurrentie”, aldus de jury, “hij gelooft in de toegevoegde waarde van zijn product.”
Wat doet een nominatie met je?
“Ik heb even na moeten denken of ik aan de nominatie gehoor wilde geven”, bekent Besemer. “Ik sta niet zo graag in de belangstelling, begrijp je?”, verontschuldigt hij zich lachend. “Maar ik besefte ook meteen dat het voor met name Mill Home interessant is om in de regio meer bekendheid te krijgen, met name onder overheden. Het is een product waaraan bovendien lokale ondernemingen als Metaalbouw Vloet, Van der Horst aannemers en Elektro-installatiebedrijf Van Lanen meewerken. Aan de nominatie zélf moest ik wel even wennen, maar als snel ontstond er een gevoel van gepaste trots. Deze nominatie komt aan het eind van mijn carrière, dus ik zie het als een mooie bekroning van wat ik hier in vijfentwintig jaar tijd heb gedaan.”
Ga je hierdoor anders naar je bedrijf kijken?
“We zijn kennelijk erg belangrijk geworden en het is anderen opgevallen wat we hier doen. En dan te bedenken dat we een kwart eeuw geleden met niets zijn begonnen. We tellen nu weer mee in de regio.”
Wat is de filosofie achter jouw onderneming?
“We wilden met Mill Panel marktleider worden in de ontwikkeling van deurrompen. Met gebruik van veel innovatie, want dat is echt mijn ding. Dat is gelukt. De volgende stap was Mill Home, omdat we breder wilden worden in de recessieperiode. Onze sandwichpanelen hielpen daarbij. Bovendien hebben we Mill Home op kunnen starten met het geld dat we verdienden met Mill Panel. Daar ben ik trots op.”
‘Bedrijvendokter’ wijst op het belang van ketendenken
Stijn Heijs
Hij zag in 2013 de potentie van het bijna failliete Henra Aanhangwagens in Overloon. Nam het bedrijf over en wist een turnaround te realiseren. Een voor velen onbekende term, weet Stijn Heijs. En dus noemt hij zich ‘bedrijvendokter’. Bedrijven die in zwaar weer zijn, maar in potentie kansrijk, weet hij weer op de rit te krijgen. Zo ook Henra. Het bedrijf kende sindsdien een harde groei: verdrievoudiging van de omzet in een stabiele markt. Dat is een prestatie. Bovendien is het bedrijf intussen weer winstgevend en is er weer ruimte voor investeringen.
Ketendenken, dat is het toverwoord voor Stijn Heijs. “Het is een van de componenten in mijn aanpak waarmee ik altijd scoor”, legt hij uit. De ondernemer deed zijn eerste turnaround toen hij 29 was. “Dat was voor Nutreco, in een kippenslachterij in Turkije. Sindsdien heb ik er zeven gedaan, in vier verschillende landen en in vijf uiteenlopende branches: ik zat in de kippen, de verpakkingsindustrie, zette een bedrijf in brillenpoetsdoekjes op het juiste spoor, herstructureerde Henra en zit inmiddels in de zalm…”
Die benadering is ook de Ondernemers- prijs niet ontgaan. Volgens de jury springt Stijn Heijs eruit, omdat hij als ondernemer het grote geheel overziet. “Hij ziet kansen, durft ze te nemen en doet wat noodzakelijk is voor het behalen van succes.”
Wat doet een nominatie met je?
“Het was een grote verrassing, want op zoiets reken je natuurlijk niet. ‘Wil ik het wel?’, was het eerste wat in me opkwam. Want ik ben niet het type ondernemer dat graag in de belangstelling staat. Aan de andere kant is deze nominatie een stuk waardering vanuit ondernemers uit de regio. Dat streelt me toch wel. Daar komt nog bij dat we in enkele jaren tijd heel succesvol zijn geworden, en dat mag wat mij betreft iedereen weten.”
Ga je hierdoor anders naar je bedrijf kijken?
“Voorop staat dat ik mijn ketendenken bij elke turnaround ‘goed heb staan’. Dat is mijn aanpak. En nee, mijn blik op dit bedrijf is door de nominatie niet veranderd. Wat die nominatie wél gedaan heeft, is niet alleen opnieuw aan mijzelf maar nu ook aan de buitenwereld duidelijk maken hoe succesvol ketendenken is. Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf zijn in de regel veel te veel op hun eigen winkel gericht, zoeken geen verbindingen. Met Henra doen we aan dealerontmoetingen; we nemen hen ook mee in onze beleidsbeslissingen. Daarnaast leveren we natuurlijk maatwerk; ook dat past in het ketendenken.”
Wat is de filosofie achter jouw manier van ondernemen?
“Wat maakt een ondernemer tot een bedrijvendokter? Twee dingen. Allereerst zijn er in een bedrijfsvoering maar drie dingen belangrijk: cash, cash en cash. Bij een bedrijf dat in zwaar zit, zijn die dingen nóg belangrijker; het bepaalt immers of je kunt blijven investeren of niet. Ten tweede moet je oog hebben voor de nettomarge per klant én per product. Wie draagt daadwerkelijk bij aan mijn resultaat? Neem afscheid van de mindere relaties en je bent vaak weer snel boven Jan.”
‘Specialismen samenbrengen in je dienstverlening’
Stephan Hamers
Hamers Leidingtechniek is in 2010 opgericht door Stephan Hamers. Nog geen jaar later won hij de Bol the Battle voor startende ondernemers. Het bedrijf groeit gestaag. Dagelijks zijn ongeveer vijftien medewerkers onderweg, naar klanten verspreid over heel Nederland. Er is continu geïnvesteerd in medewerkers en state of the art materieel. Stephan Hamers’ reputatie is hem daardoor vooruitgesneld.
Hamers Leidingtechniek is een gespecialiseerde aannemer van sleufloze rioolreparatie- en -renovatietechnieken. De rioolherstelwerkzaamheden komen meestal voort uit rioolinspecties. Voor de herstelmaatregelen wordt op een ingenieuze wijze een GVK-liner in de te herstellen rioolbuis gebracht. Onder invloed van UV-licht hardt deze uit. Hierdoor wordt het riool weer in nieuwstaat gebracht.
Hamers Leidingtechniek behaalde bij het Instituut voor ondergrondse infrastructuur, het IKT, met deze liner nu al voor het zesde achtereenvolgende jaar een 100 procent kwaliteitsscore, uniek in ons land. “Ondernemer Stephan Hamers staat tussen zijn mensen”, aldus de jury. “Samen met zijn team bedenkt hij de beste oplossingen, maakt samen met de opdrachtgever de beste keuzes en zorgt voor een kwalitatief hoogwaardige uitvoering. Dat geeft een tevreden klant. Daarin ligt de toegevoegde waarde van Stephan Hamers.”
Wat doet een nominatie met je?
“Aan de ene kant vind ik de nominatie leuk omdat je boven komt drijven in een vijver met heel veel ondernemers die, ieder op een eigen manier, hun best doen om succesvol te zijn. Aan de andere kant vond ik de uitverkiezing maar niks: in de belangstelling staan hoeft voor mij niet. Ik doe liever gewoon mijn ding. Ik draai nog altijd projecten zelf mee tussen onze medewerkers.” Dat heeft een reden: “Er is niets zo vervelend als aan een klant een advies uitbrengen, terwijl jezelf niet tot in detail weet of en hoe het in de praktijk uitgevoerd kan worden. Daar heb ik echt een hekel aan. Wij zitten vaak met opdrachtgevers al in een ontwerpfase aan tafel om te adviseren over wat de daadwerkelijke mogelijkheden en kosten zijn van bepaalde ingrepen.”
Ga je hierdoor anders naar je bedrijf kijken?
“In de basis ben ik nog steeds starter; we zijn pas acht jaar bezig. Maar natuurlijk ben ik super trots op wat we met zijn allen neergezet hebben. We hebben in korte tijd een goede reputatie opgebouwd. We werken ook heel veel samen met collega-bedrijven. Door de kennis en kunde van iedereen te bundelen en op de juiste wijze in te zetten met je eigen business, kom je weer een tandje verder in je dienstverlening.”
Wat is de filosofie achter jouw onderneming?
“Als je ergens goed in bent, dan straal je dat ook uit in je doen en laten. Wij zijn door wat we doen specialist in een nichemarkt. Dat willen we ook zo houden. Daarnaast doen we wat we beloven. Als we toezeggen dat een werk op een bepaalde tijd klaar is, dan zorgen we dat we daar aan voldoen. Dat betekent ooit dat we langere dagen moeten maken. De consequentie hiervan is dat onze medewerkers nooit exact weten hoe laat ze klaar zijn. Daar moppert niemand over. Ik heb louter medewerkers die gedreven zijn, die vrijheid krijgen en echte verantwoording, en die daar goed mee omgaan. Precies zoals ik zelf ben.”