Eshgro is klaar voor de toekomst. Eigenaar en oprichter Anton Loeffen heeft eind vorig jaar zijn aandelen verkocht aan Strikwerda Investments. Eshgro maakt sindsdien deel uit van bedrijvengroep TSH. Daarmee is de
positie van het Boxmeerse bedrijf verder verstevigd en kan een volgende stap gemaakt worden in het uitrollen van Smarter 365. “Onze IT-oplossingen waren al onderscheidend en uniek, maar door deze overname kan
Eshgro haar dienstverlenging aan MKB’ers in Nederland nog verder verbeteren, waarbij Eshgro Boxmeer zich nog sterker kan richten op de regio”, vertelt Loeffen.
Smarter 365 is ontwikkeld voor MKB-bedrijven, die dankzij dit platform hun volledige IT zelf kunnen beheren zonder enige IT-kennis. “We zien dat de wereld steeds sneller verandert. Organisaties die het beste kunnen inspelen op die veranderingen zijn de winnaars van morgen. Als Eshgro willen wij onze klanten helpen winnen. Dat doen we met Smarter 365 en sterke persoonlijke service”, aldus Loeffen. “Met Smarter 365 hebben we de meest voorkomende IT- processen gerobotiseerd. Daardoor kan elke bevoegde medewerker ze uitvoeren. Voor de klant is het efficiënter, kostenverlagend, het vermindert fouten, verhoogt de veiligheid en het geeft grip op IT uitgaven”, legt Loeffen uit. “Bovendien stelt het onze medewerkers in staat meer tijd te besteden aan klantspecifieke vragen en wensen.”
“Smarter 365 maakt IT net zo makkelijk als Netflix. Zo kan HR bijvoorbeeld zelf medewerkers aanmaken en software beschikbaar stellen. Ook beveiliging van PC’s, laptops en smartphones wordt volledig automatisch geregeld. De financieel verantwoordelijke krijgt inzicht in alle kosten per medewerker, per afdeling, per product en de gehele organisatie.”
“Dankzij de robotisering die wij de afgelopen tien jaar hebben doorgevoerd, is Smarter 365 heel gebruiksvriendelijk en kunnen wij een IT-oplossing aanbieden die andere serviceproviders niet in huis hebben. McKinsey heeft onafhankelijk onderzoek laten uitvoeren naar onderscheidende IT-oplossingen in de markt. Daaruit kwam Smarter 365 als bijzonder onderscheidend naar voren. Waar veel IT-oplossingen zijn geënt op de IT-er, hebben wij juist een end-to-end-oplossing ontwikkeld met de niet IT-er in gedachten, namelijk de eindgebruiker”, vertelt Loeffen.
Die onderscheidende kracht was reden voor Strikwerda Investments om hun interesse in een overname van Eshgro kenbaar te maken. “Eshgro heeft de afgelopen jaren veel samengewerkt met investeerders. Dankzij investeringen van Seed Capital investeerders konden we groeien en software ontwikkelen. Later is Holland Capital ingestapt en zijn we met een ‘buy and build’ strategie gegroeid van 60 naar 300 medewerkers. We waren toe aan een volgende stap, oftewel: verdere groei. We zijn op zoek gegaan naar een nieuwe investeerder. Toen we onze prospectus klaar hadden, bleken 42 partijen uit alle delen van de wereld geïnteresseerd. Uiteindelijk bleven drie partijen over: twee financial investors en één strategische partij”, legt Loeffen uit. “Wij hebben toen voor TSH gekozen. Eshgro was voor hen interessant, enerzijds omdat ze met ons in één klap een grote landelijke speler worden. Doorgaans nemen ze IT-bedrijven met 30 tot 50 medewerkers over. Daarnaast waren ze bijzonder gecharmeerd van Smarter 365. De software die wij hebben ontwikkeld, kunnen zij nu gebruiken voor andere bedrijven in hun portfolio.”
“We hebben bewust gekozen voor een strategische partij, omdat TSH een family fund is. Het is geen investeerder die instapt om snel geld te maken en dan de boel weer te verkopen. Financial investors willen doorgaans na vijf tot zeven jaar weer uitstappen. Bij TSH is er geen exitstrategie, maar is het doel juist om verder te groeien met acquisities van meer IT-bedrijven. Strikwerda was zeker de beste ‘fit’ voor de toekomst van onze club. Zij willen ons bedrijf mooier maken en laten groeien. De knowhow en cashflow die nu in ons bedrijf komt, vergroot onze marktkracht en maakt ons een stuk sterker. Dat biedt ook perspectief voor onze medewerkers. Ze weten dat de continuïteit geborgd is en er veel ruimte is voor persoonlijke ontwikkeling. Ook is Eshgro hierdoor interessanter geworden voor nieuwe medewerkers.”
Loeffen blijft als CTO betrokken bij TSH. “Ik heb mijn aandelen verkocht en een deel daarvan direct geherinvesteerd in de holding, omdat ik geloof in de filosofie en langetermijnvisie van Strikwerda”, verduidelijkt Loeffen. “Als CTO ga ik de software uitrollen bij alle portfoliobedrijven van TSH. Dat zijn er nu zo’n vijftien, maar ze acquireren doorgaans één nieuw bedrijf per twee maanden. Op het gebied van IT-dienstverlening willen zij marktleider worden. Dat is ook waarom ik betrokken blijf bij TSH. Zeker na een overname is het van belang dat alles in de juiste banen geleid wordt. Ik pin daar geen termijn aan vast, maar ben in eerste instantie een ondernemer en geen medewerker, dus oneindig zal die rol niet zijn”, lacht hij. “Ik wil er graag deelgenoot van zijn om Smarter 365 succesvol weg te zetten bij alle portfoliobedrijven. Daarom kan ik mijn gezicht wat minder laten zien in Boxmeer. Maar het directieteam in Boxmeer is recentelijk versterkt. Sowieso is het belangrijk om na een overname snel en duidelijk naar buiten te treden, zoals we nu doen via dit verhaal in InZaken. Eshgro Boxmeer wordt nog sterker actief in de regio.”
Voor Eshgro geldt dat een nieuwe CEO (Robbert de Ruijter) en CCO (Kristian de Lange) zijn aangesteld voor de dagelijkse gang van zaken. “We hebben meerdere vestigingen in Nederland en Robbert is elke dag wel op een vestiging in een regio te vinden. Hij heeft de nodige ervaring en is afkomstig van AFAS, waar hij de leiding had over Operations”, vertelt Loeffen. “Kristian maakt de stap vanuit Eshgro Breda en kent ons bedrijf dus al. Elke vestiging van Eshgro heeft een zelfstandig werkend team gericht op de eigen regio. Zo ook het team in Boxmeer dat gericht is op het Land van Cuijk en de Kop van Noord-Limburg. Kristian werkt veel samen met dit team en zal regelmatig op bezoek gaan bij onze klanten. De afgelopen periode is hij al begonnen aan een rondje langs de velden. Dat past ook bij onze werkwijze”, aldus Loeffen.
“Customer Intimacy wordt bij ons met hoofdletters geschreven. Onze klantenteams zijn ingericht op de regio’s waar ze zitten. Daarom heet het ook Eshgro Apeldoorn, Eshgro Arnhem of Eshgro Boxmeer. Tachtig procent van de klanten van Eshgro Boxmeer bevindt zich binnen een straal van vijftig kilometer rondom Boxmeer.”