Ze kennen elkaar via de Lions Club Land van Cuijk en Noord-Limburg. Het uitdragen van ‘business in de regio houden, daar waar dat kan’ bracht Tom Wienhofen en Peter Thoonen bijeen. Afgelopen zomer installeerde Megens Elektrotechniek 320 zonnepanelen op het dak van Autobedrijf Thoonen, dat gelijktijdig is gerenoveerd en waar ook lichtstraten in zijn gemaakt. Tegelijkertijd werden twee DC-laadpalen geplaatst voor elektrische auto’s. Deze snelladers zijn volgens Tom Wienhofen ‘de tankstations van de toekomst’.
Autobedrijf Thoonen in Gassel heeft een historie die ruim zestig jaar terugvoert. Het bedrijf is officieel servicedealer voor de merken Volkswagen, Audi, Seat en Skoda. Met de aanleg van de zonnepanelen gaat het autobedrijf volgens directeur Peter Thoonen ‘een heel eind richting nul-op-de-meter’. “Door de renovatie komt voortaan meer daglicht het pand binnen. In de werkplaats wordt inmiddels volop met led-verlichting gewerkt. Voor de showroom gebruiken we vooralsnog speciale verlichting die is afgestemd op het zo gunstig mogelijk uitlichten van het wagenpark. Maar ook daar zal op termijn beslist een energiezuinigere variant voor komen.”
Elektrisch rijden
In de Gasselse showroom prijkt de Audi E-tron. De eerste elektrische Audi met een actieradius van ruim 400 kilometer. “Audi gaat voor elk van de bestaande modellen een elektrische variant uitbrengen”, vertelt Peter Thoonen. “Tot 1 januari 2021 is er voor elektrisch rijden sowieso nog een gunstig fiscaal voordeel.” Elektrisch rijden blijft groeien en daarmee vertellen we niets nieuws, weet ook de Gasselse ondernemer. “We merken het in onze werkplaats: daar krijgen we ‘nieuwe’ vragen omdat een deel van de auto’s inmiddels geen of nauwelijks gebruik meer maakt van de conventionele verbrandingsmotor. Het is tekenend: vanwege corona zijn vanuit dealerorganisatie PON alle monteuropleidingen afgelast, behalve die voor elektrische of hybride auto’s. Er is op dat vlak een grote behoefte aan kennis en aan die vraag wil PON kennelijk voldoen.”
Voor elektrisch rijden geldt de subsidieregeling Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Deze is voor particulieren die een volledig elektrische personenauto kopen of leasen in de kleinere of compacte middenklasse. Deze subsidie is alleen voor particulieren (natuurlijk persoon die privé een auto koopt of leaset). Zij komen eenmalig in aanmerking voor subsidie als wordt voldaan aan de voorwaarden. De subsidieregeling loopt van 1 juli 2020 tot 1 juli 2025. De beschikbare subsidie is per jaar gemaximeerd. Voor 2020 en 2021 zijn de bedragen: € 2000 voor een gebruikte auto en € 4000 voor een nieuwe. Peter Thoonen: “De pot voor nieuwe auto’s voor 2020 is leeg, maar voor gebruikte auto’s is er nog ruimte voor dit jaar.” Het totale jaarbudget voor 2021 voor nieuwe elektrische personenauto’s is overigens ook al bijna verbruikt. Voor meer informatie, kijk op: www.rvo.nl.
Laadpalen
Bij het autobedrijf zijn intussen ook elektrische laadpalen geplaatst door Megens Elektrotechniek, dat inmiddels een aantal auto’s bij Thoonen heeft besteld. Dit zijn DC-laders, de snelladers, die een volledige lege elektrische auto in pakweg een uur tijd voor zo’n tachtig procent kan laden. De conventionele AC-lader heeft daar zo’n zes tot acht uur voor nodig. Directeur Tom Wienhofen: “De DC-laders zijn ook de typen die je naast de snelweg ziet staan.” Ze zijn prijzig, maar de voordelen van het snelladen zijn evident: “We hebben het hier in feite over het ‘toekomstige tankstation’, en we staan daarbij nog maar aan de vooravond van de ontwikkelingen en de uitrol ervan.”
Particulier en kantoor, retail en horeca
Het Milsbeekse elektrotechnische bedrijf plaatst wekelijks een of meerdere laadpalen. “Wij maken elektrisch laden snel, simpel en veilig”, stelt de directeur. “Alles draait om veilige en betrouwbare aansluitingen. We zijn dealer van EV-Box en Streetplug. Onder andere bedrijven, ondernemers, gemeenten, projectontwikkelaars, leasemaatschappijen en particulieren helpen wij met de installatie en het beheer van laadpalen. Voor bijvoorbeeld particulieren hebben wij een simpel systeem, maar ook de mogelijkheid om de laadpaal op afstand te beheren. Het verrekenen van de energiekosten met de werkgever kan via een beheertool.”
“Voor kantoren verzorgen we de installatie en het totale beheer van de laadpalen. Veilig en efficiënt, zonder dat de laadsessies invloed hebben op andere faciliteiten die stroom verbruiken. Met persoonlijke laadpassen en een beheerssysteem worden alle laadsessies van werknemers eenvoudig beheerd en verrekend. Dit kunnen we ook doen voor bijvoorbeeld retail en horeca, waarbij de opdrachtgever zelf de controle heeft over de laadtarieven, en zelfs een eigen verdienmodel kan inrichten.”
Vastgoed en parkeerbeheer
Zijn er meerdere laadplekken per complex? Via Smart Charging kan ongestoord geladen worden op de bestaande elektriciteitsaansluiting van het betreffende complex. “Veel gemeenten en projectontwikkelaars kiezen bewust voor elektrisch vervoer. Dankzij instelbare laadtarieven en veelzijdige dienstverlening kunnen de laadpalen moeiteloos worden toegevoegd aan elke parkeerfaciliteit.”
Peter Thoonen (links)
en Tom Wienhofen bij
het summum van hedendaagse technieki. Op de achtergrond een icoon uit het verleden.
www.megensbv.nl / www.haaldezoninhuis.nl / www.autobedrijfthoonen.nl
Megens Elektrotechniek